Według Dominika Jaśkowca wiceprzewodniczącego Rady Miasta Krakowa kwintesencją innowacyjnego samorządu jest budżet obywatelski. – Idea budżetu partycypacyjnego polega na tym, że mieszkańcy zgłaszają swoje pomysły, samorząd je weryfikuje, a później poddawane są one ocenie lokalnej społeczności podczas głosowania. To także przejrzysty proces decyzyjny i skuteczny sposób na edukację mieszkańców w zakresie kompetencji samorządu, wreszcie osłabianie ruchów związanych ze społecznym protestem. To także większa identyfikacja mieszkańców z działaniami lokalnych władz – mówił Jaśkowiec.
Leszek Zegzda, członek Zarządu Województwa Małopolskiego w rozmowie z Zygmuntem Berdychowskim, przewodniczącym Rady Programowej Forum Ekonomicznego podkreślił szczególną rolę społeczeństwa obywatelskiego, aktywność NGO i formy wsparcia, na jakie ze strony samorządu mogą liczyć organizacje pozarządowe.
- Stosunek do organizacji pozarządowych to nie jest efemeryda, to podejście długofalowe. Gdybyśmy popatrzyli na ostatnie lata, to co roku zwiększa się kwota przeznaczona na działania organizacji pozarządowych. Mówiąc o roku 2016 przekazaliśmy bezpośrednio do organizacji pozarządowych 26 milionów złotych, rozłożonych na bardzo szeroki wachlarz aktywności. Najwięcej pieniędzy przeznaczyliśmy na szeroko rozumianą kulturę: mecenat Małopolski, ochrona zabytków - to obszary przez nas od lat mocno wspierane – podkreślił Zegzda.
Uczestnicy debaty zwracali również uwagę na znaczący wkład w innowacyjne działania samorządu ma Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości, które zajmuje się wspieraniem rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Rafał Solecki, dyrektor Centrum zapewniał, że środki finansowe z Regionalnego Programu Operacyjnego dają samorządom ogromne możliwości w realizowaniu takich przedsięwzięć, jak aktywne centra informacji. – To przede wszystkim konkretna pomoc dla tych, którzy są daleko od rynku pracy i na działalność gospodarczą mogą otrzymać bezzwrotne dotacje. To także możliwość aktywizacji i wsparcie osób niepełnosprawnych oraz kształcenie zawodowe uczniów.