W planowaniu podmiotów sektora finansów publicznych, dzięki klasyfikacji budżetowej, ustala się prognozowane wielkości dochodów czy limity wydatków na działy, rozdziały i paragrafy. Normy te przesądzają o uprawnieniach finansowych podmiotu wykonującego budżet. Dzięki systemowi podziałek, klasyfikacja budżetowa jest dogodnym instrumentem służącym opisywaniu środków publicznych, stosowanym na potrzeby planowania i ewidencji finansowej (rachunkowości) oraz sprawozdań finansowych. Ułatwia również badania statystyczne w zakresie dysponowania środkami na cele publiczne.
Równoległe zapisy
Budżet zadaniowy to plan wydatków budżetowych, sporządzany w układzie funkcji, zadań i podzadań, wraz ze wskazaniem na poziomie zadań i podzadań celów, które planuje się osiągnąć w wyniku realizacji zadania lub podzadania oraz mierników określających stopień realizacji celów. W ramach budżetu zadaniowego wyróżnia się 22 funkcje państwa, które obejmują całokształt jego działalności (np. zarządzanie państwem, bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny, edukacja, wychowanie i opieka itd.). W ramach każdej funkcji państwa wyróżnia się zadania, a w ramach zadań – podzadania. Najniższą jednostką klasyfikacji zadaniowej są działania. Obowiązek opracowania budżetu państwa w układzie zadaniowym wynika z art. 138 ustawy o finansach publicznych. Uzupełnieniem takiego planowania jest tzw. część sprawnościowa, czyli opisy celowości wydatków, mierników oraz efektów z ponoszonych nakładów publicznych.
W praktyce od 10 lat
Geneza budżetu zadaniowego sięga lat 40. ubiegłego wieku, kiedy to w USA społeczeństwo utraciło zaufanie do administracji publicznej. Zdaniem Amerykanów w tamtym czasie administracja federalna marnowała publiczne środki. W celu uwiarygodnienia wydatków stworzono budżet zadaniowy.
W Europie budżet zadaniowy został wdrożony po raz pierwszy w niektórych krajach w ostatniej dekadzie XX wieku (np. w Wielkiej Brytanii w 1991 r.). Nie wszystkie kraje europejskie stosują dzisiaj budżet zadaniowy. Część państw jest na etapie przygotowywania się do przyjęcia nowych zasad opracowania budżetu, inne pozostają przy metodzie tradycyjnej planowania budżetu.
W Polsce od 2008 r. planuje się budżet państwa zarówno metodą tradycyjną, jak i zadaniową. Stopniowo zobowiązano jednostki budżetowe do prowadzenia podwójnej ewidencji księgowej. W tym celu rozbudowano istniejące komputerowe systemy finansowo – księgowe o możliwość prowadzenia ewidencji wydatków również w układzie zadaniowym. Konieczne było również zwiększenie zatrudnienia w komórkach obsługi finansowo – księgowej. Początkowo pojawiały się informacje, że prowadzenie ewidencji księgowej w dwóch układach jest przejściowe i stopniowo zniknie obowiązek ewidencji wydatków w układzie tradycyjnym. Tak się jednak nie stało i wygląda na to, że nadal będą obowiązywać pracochłonne procedury.
Czemu służy to rozwiązanie
Główną rolą rachunkowości zadaniowej jest przypisanie wszelkich kosztów bezpośrednich i pośrednich do realizowanych zadań, dzięki czemu możliwe jest wygenerowanie informacji o dokładnych kosztach realizacji poszczególnych zadań danej jednostki. Aby uświadomić sobie, co oznacza ewidencja księgowa w układzie zadaniowym, podam przykład takich wyliczeń.