- W gminie planowana jest zmiana wieloletniej prognozy finansowej na lata 2018-2022, w ten sposób, że w załączniku do niej zostaną dodane dwa nowe tzw. przedsięwzięcia, związane z zakupem energii elektrycznej dla urzędu. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?
Z wysokim prawdopodobieństwem będzie to wadliwe rozwiązanie. Skoro w zapytaniu mowa o tzw. wieloletniej prognozie finansowej (wpf), to przede wszystkim odwołać się należy do stosownych regulacji ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (ufp). W art. 226 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca określił elementy składowe wpf. W wyroku z 22 marca 2017 r. (sygn. akt II GSK 1911/15) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził: wskazanie danych jakie powinny znaleźć się w wieloletniej prognozy finansowej nie jest wyczerpujące, a jej zawartość i szczegółowość zależy od ustaleń konkretnych jednostek. Wieloletnia prognoza finansowa nie stanowi planu, a prognozę, czyli plan działań finansowych na przyszłość, tym niemniej, jest to dokument, który powinien zawierać realistyczne dane odnoszące się do gospodarki finansowej konkretnej jednostki w sposób maksymalnie realny, z uwzględnieniem wielu zmiennych czynników, które mogą w przyszłości mieć wpływ na wspomnianą gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego.
W kontekście podanego zapytania, istotne są nadto regulacje ust. 3 i 4 art. 226 ufp. Wynika z nich, że w załączniku do uchwały w sprawie wpf - określa się odrębnie dla każdego tzw. przedsięwzięcia: nazwę i cel, jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia, okres realizacji i łączne nakłady finansowe, limity wydatków w poszczególnych latach, limit zobowiązań. Zaś przez przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 3, należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z:
- programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ufp,
- umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.