Rzecznikowi praw dziecka Markowi Michalakowi zwrócili na to uwagę rodzice uczniów szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne.
Warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania takich uczniów określa rozporządzenie ministra kultury i dziedzictwa narodowego z 2015 r. Jeżeli chcą otrzymać promocję do klasy wyższej z wyróżnieniem lub ukończyć szkołę z wyróżnieniem, muszą nie tylko uzyskać średnią ocen 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania tak, jak uczniowie pozostałych typów szkól. Dodatkowo muszą jeszcze uzyskać ocenę bardzo dobrą z przedmiotu głównego (lub specjalności/specjalizacji). Problem w tym, że świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem jest jednym z kryteriów decydujących o przyjęciu ucznia do szkoły ponadgimnazjalnej. To powoduje, że jeśli po ukończeniu szkoły artystycznej ogólnokształcącej uczeń będzie chciał dostać się do "zwykłej" szkoły, to nie będzie miały równych szans w procesie rekrutacji. Takie sytuacje występują bardzo często przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych w przypadku większej liczby kandydatów niż liczba przewidzianych w niej miejsc.
Jak to wygląda w praktyce? Uczeń gimnazjum ogólnodostępnego, który uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania już na wstępie jest w lepszej sytuacji niż uczeń szkoły artystycznej, który uzyskał identyczne oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz identyczną ocenę zachowania. Tyle, że nie posiada świadectwa z wyróżnieniem, bo nie uzyskał co najmniej bardzo dobrej oceny z przedmiotu głównego lub specjalności.
- Dzieci realizujące tę samą podstawę programową kształcenia ogólnego w szkołach ogólnodostępnych i w szkołach artystycznych powinny — zgodnie z zasadą równych szans — być oceniane na tych samych zasadach oraz na tych samych zasadach powinny mieć dostęp do szkół ogólnodostępnych – pisze RPD w wystąpieniu do ministra kultury Piotra Glińskiego.
W opinii Marka Michalaka, nie budzi wątpliwości fakt, że na świadectwach uczniów szkół artystycznych powinna być uwzględniona informacja o poziomie ich edukacji artystycznej, ale ocena ta nie powinna być wliczana do średniej ocen mających wpływ na ich dalsze losy w systemie edukacji (np. wybór wymarzonej szkoły). RPD podkreśla, że ze szkoły artystycznej do ogólnodostępnej rzadko jest przenoszone dziecko, które odnosi sukcesy w dziedzinie, w której się kształci. Wskazuje jednocześnie, że podobny problem nie występuje w przypadku innych szkół specjalistycznych, np. szkół sportowych i mistrzostwa sportowego, czy szkół dwujęzycznych.