fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Budżet i Podatki

#RZECZoBIZNESIE: Halina Pupacz: Pakiet paliwowy wykosił też uczciwych

tv.rp.pl
Pakiet paliwowy najbardziej uderzył w szarą strefę. Kolejne zaczęły uderzać w cały rynek – mówi Halina Pupacz, Prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych, gość Michała Niewiadomskiego.

Gość przyznała, że pakiet paliwowy, który wszedł w sierpniu 2016 r. ma zasadniczy wpływa na ograniczenie funkcjonowania szarej strefy w paliwach. - Kolejne to pakiet energetyczny i pakiet przewozowy, który zaczął funkcjonować z dniem 1 maja 2017 r. - mówiła.

- Pierwsze miesiące po wprowadzeniu pakietu paliwowego już wskazały na wzrost sprzedaż paliw w obszarze detalicznym i hurtowym. Wzrosty sprzedaży paliw były nawet dwucyfrowe – dodała.

Pupacz tłumaczyła, że rozwiązania pakietu uderzały w te punkty, gdzie najczęściej do nadużyć mogło dochodzić. - Mówimy o nabyciu wewnątrzwspólnotowym i imporcie paliw. Doszczelniono koncesje obrotu z zagranicą. To pozwoliło na realizowanie większych wzrostów hurtowych – stwierdziła.

Zaznaczyła, ze w październiku ten trend został wyhamowany. - Potem wprowadzono pakiet energetyczny i teraz pakiet przewozowy. Te 3 ustawy zadziałały pozytywnie – oceniła.

Podkreśliła, że ważnym elementem uszczelniania systemu jest skuteczność kontroli. - Efekt nasilonej kontroli przynosi największe korzyści dla rynku – mówiła.

Wyjaśniła, że mechanizm wyłudzeń podatkowych opierał się na imporcie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym. - W obu przypadkach dochodziło do omijania płacenia podatku VAT. To jest typowa karuzela VATowska – mówiła Pupacz.

- Było to bardzo łatwe do realizowania: znikający podmiot, oficjalny import paliwa, zapłacona akcyza, ale w dalszej części poprzez firmy słupy nie dochodziło do odprowadzania należności VAT – tłumaczyła.

Przyznała, że trudno było organom skarbowym wykrywać tego rodzaju przestępstwa. - Było to w zasadzie ściganie króliczka, czyli podmiotów słupów. To jest w dalszym ciągu problem z którym należy się uporać. Ciągle łatwo rejestrować firmy słupy i wirtualne biura. Ciągle dochodzi do obrotu paliwami w biurze w teczce – mówiła.

Zaznaczyła, że pakiet paliwowy uderzył bezpośrednio w obrót paliwami z zagranicą. - W pewnym sensie pakiet wykosił też uczciwych przedsiębiorców, których nie było stać na zrealizowanie obowiązków – mówiła.

- Ten pakiet najbardziej uderzył w szarą strefę. Kolejne zaczęły uderzać w cały rynek. Powstały ustawy bardzo represyjne, nakładające bardzo wysokie kary na wszystkie podmioty – dodała.

Przyznała, że wszyscy przedsiębiorcy, za nawet nikłe błędy, są narażeni na obciążenie wysokimi karami. - Mamy nadzieję, że do takich sytuacji nie będzie dochodzić – stwierdziła.

Pupacz podkreśliła, że widać wzrost sprzedaży paliw. - Oficjalne dane największych graczy paliwowych na to wskazują. Również mniejsze firmy wskazują na to, że następują wzrosty sprzedaży. W szczególności paliw, które są przedmiotem obrotu wewnętrznego – wyliczyła.

Rocznie szara strefa kosztował budżet państwa ok. 10 mld zł. Zaobserwowano wzrost przychodów VAT na poziomie 4-5 mld zł.

- Nie ma już tylu sytuacji, gdzie nagle w internecie przedsiębiorcy znajdują oferty na poziomie 300-500 zł korzystniejszej niż średnia cena hurtowa obowiązująca w danym momencie na rynku – mówiła Pupacz.

- Kolejne rozwiązania, które są przygotowywane powinny być nakierowane na miejsca i przedsiębiorców, gdzie rzeczywiście jest ryzyko największych nadużyć. Ciągle mówimy o monitorowaniu nabyć i sprzedaży wewnątrzwspólnotowej. Mówimy w dalszym ciągu o imporcie poprzez transport kolejowy i morski – dodała.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA