Projekt znany we Włoszech jako Treno Alta Velocita (TAV) ma już kilka miesięcy opóżnienia z powodu sprzeciwu Ruchu 5 Gwiazd tworzącego rząd koalicyjny.

Komisja Europejska kilkakrotnie uprzedzała, że w związku z utrzymującymi się opóźnieniami może zmniejszyć pulę przyznanych już środków. Bruksela zgodziła się dołożyć do 2020 r. 813 mln euro, ale przesunie ok.300 mln na inne projekty, jeśli budujący tę trasę nie rozpiszą nowych przetargów - poinformował jej przedstawiciel.

Włoski parlament zatwierdził w ubiegłym tygodniu wniosek zobowiązujący rząd do całkowicie nowego przedyskutowania projektu połączenia Turyn-Lyon, co uznano za próbę odroczenia ostatecznej decyzji Rzymu na po wyborach do Parlamentu Europejskiego 26 maja - pisze Reuter.

Przedstawiciel Komisji stwierdził, że nowe przetargi należy ogłosić w marcu, aby do końca tego miesiąca francusko-włoskie konsorcjum realizujące projekt Tunnel Euralpin Lyon Turin (TELT) mogło przedłożyć Brukseli raport o stanie prac, jak tego wymaga umowa zawarta z władzami Unii.

Linia kolejowa będzie przebiegać przez tunel pod Alpami o długości 58 km. Konsorcjum wykonano dotąd 4 tunele dojazdowe o długości ponad 25 km i ok.6 km jednego z dwóch głównych korytarzy.