Pandemia przyspieszyła cyfryzację firm

Masowe przejście na zdalną pracę sprawiło, że firmy na poważnie zabrały się za cyfrową transformację, a także rozwój e-sprzedaży.

Publikacja: 06.12.2020 21:21

Pandemia przyspieszyła cyfryzację firm

Foto: Adobe Stock

– Pandemia zlikwidowała większość barier, które wcześniej spowalniały cyfryzację procesów biznesowych. Wiele firm, szczególnie w obszarze procesów HR czy sprzedaży online, nadrobiło pięć–siedem lat – ocenia Małgorzata Wiśniewska, szefowa spółki usług IT w Avenga Poland, komentując wyniki raportu z najnowszego badania przeprowadzonego wśród jej kluczowych klientów, kilkudziesięciu firm z kilkunastu różnych branż.

Chociaż dużą część z nich stanowią firmy informatyczne, to również w ich przypadku masowe przejście na pracę z domu zdecydowanie przyspieszyło technologiczne zmiany. Aż 66 proc. uczestników badania przyznało, że pandemia miała pozytywny wpływ na cyfrową transformację ich procesów biznesowych – wymusiła to zdalna praca, która odcięła pracowników od papierowej dokumentacji i komunikacji w firmach, a także dawnych procedur wymagających bezpośredniego kontaktu, np. podpisania dokumentów.

Cyfrowa transformacja umożliwiła z kolei prawie co trzeciej firmie szersze korzystanie z chmury obliczeniowej, a w ponad jednej piątej firm przyspieszyła automatyzację procesów biznesowych. Jeszcze więcej, bo prawie połowa, badanych przedsiębiorstw dzięki pandemii rozwinęło e-sprzedaż, online i mobilną. Niemal cztery na dziesięć rozwinęły też mobilne usługi.

Ten rozwój widać również w październikowych danych GUS: odsetek firm prowadzących sprzedaż elektroniczną wzrósł w czasie pandemii do 16,5 proc. z 15,7 proc. w 2019 r. Średnią podwyższały duże firmy, wśród których ten odsetek zwiększył się do 42 proc. z 41 proc. w minionym roku. Jeszcze szybciej przybywało firm korzystających z usług chmury obliczeniowej: o ile w zeszłym roku sięgało po te usługi 17,5 proc. przedsiębiorstw, o tyle jesienią br. już 24,4 proc.

Zdaniem szefowej Avengi Poland koronawirus zlikwidował najważniejszą barierę, która stała na drodze do szybkiej transformacji cyfrowej: barierę mentalną, która ograniczała w polskich firmach zdalną pracę. – Bardzo często spotykaliśmy się z argumentem na nie, bo nie pozwalają na to procedury wewnętrzne, zasady cyberbezpieczeństwa, nie ma odpowiedniego sprzętu, pracownicy nie są wyszkoleni, będą mniej efektywni. W marcu 2020 roku pokonanie tej bariery wiązało się w większości przypadków z być albo nie być dla większości firm. I w kilka miesięcy firmy w Polsce pokonały cyfrowy dystans, który był wcześniej zaplanowany na kilka lat – wyjaśnia Małgorzata Wiśniewska.

Nic więc dziwnego, że co druga z badanych firm przyznała, że w okresie pandemii oczekiwania od działów IT wzrosły, podobnie jak ich obciążenie pracą, zwłaszcza że tylko 18 proc. przedsiębiorstw zwiększyło w tym czasie budżet na prace IT.

Jeszcze mniej, bo 15 proc., zwiększyło zatrudnienie w działach IT. Firmy, które to robiły, szukały zwykle doświadczonych ekspertów o bardzo konkretnych specjalizacjach, na czele z cyberbezpieczeństwem i rozwiązaniami chmurowymi, choć wzrosło też zapotrzebowania na specjalistów DevOps i rozwoju oprogramowania.

Zdaniem ekspertów Avengi niechęć do zwiększania wydatków, w tym także tych związanych z IT, wynika ze słabszej w tym roku sprzedaży w wielu firmach, a także z niepewności, która ogranicza chęci do podejmowania ryzyka. Tego ryzyka obawiają się też sami specjaliści IT – badane przedsiębiorstwa nie zauważają ani większego spadku lojalności swoich pracowników, ani też dużo łatwiejszej rekrutacji nowych kandydatów. Wprawdzie co czwarta firma ocenia, że pracowników IT jest teraz łatwiej pozyskać (część kontraktorów na umowach B2B straciła pracę), ale z drugiej strony co piąta uważa, że teraz jest o nich trudniej.

Konkurencja o dobrych kandydatów rośnie wraz z rosnącą grupą firm zatrudniających specjalistów ICT; w tym roku powiększyła się ona do ponad 25 proc. z 23,5 proc. w 2019 r., głównie za sprawą średnich firm. O ile w ubiegłym roku 40,2 proc. z nich zatrudniało specjalistów ICT, o tyle w tym roku już prawie połowa (45,5 proc.). Przyszły rok może tę konkurencję jeszcze zwiększyć, bo prawie połowa z uczestników badania Avengi przewiduje wzrost zatrudnienia w zespołach IT.

– Pandemia zlikwidowała większość barier, które wcześniej spowalniały cyfryzację procesów biznesowych. Wiele firm, szczególnie w obszarze procesów HR czy sprzedaży online, nadrobiło pięć–siedem lat – ocenia Małgorzata Wiśniewska, szefowa spółki usług IT w Avenga Poland, komentując wyniki raportu z najnowszego badania przeprowadzonego wśród jej kluczowych klientów, kilkudziesięciu firm z kilkunastu różnych branż.

Chociaż dużą część z nich stanowią firmy informatyczne, to również w ich przypadku masowe przejście na pracę z domu zdecydowanie przyspieszyło technologiczne zmiany. Aż 66 proc. uczestników badania przyznało, że pandemia miała pozytywny wpływ na cyfrową transformację ich procesów biznesowych – wymusiła to zdalna praca, która odcięła pracowników od papierowej dokumentacji i komunikacji w firmach, a także dawnych procedur wymagających bezpośredniego kontaktu, np. podpisania dokumentów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika