fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Nie każdy benefit pasuje pracownikowi

Adobe Stock
Wellbeing to zyskująca popularność idea, zakładająca kompleksowe podejście do potrzeb pracownika. Wiele firm ją stosuje, choć nawet o tym nie wie...

Praca wypełnia większą część naszego aktywnego życia, codziennie spędzamy tam średnio osiem godzin, a często się zdarza, że poświęcamy obowiązkom zawodowym nawet swój czas wolny. Nic dziwnego, że od tego, jak czujemy się w miejscu pracy, zależy nie tylko to, jak wydajnymi jesteśmy pracownikami, ale też jakie mamy samopoczucie.

Holistyczne podejście

Na takie wyzwania odpowiada idea wellbeingu, czyli dbałości pracodawcy o ogólny dobrostan pracownika. Chodzi o zaspokojenie nie tylko tak podstawowych potrzeb jak odpowiednie wynagrodzenie i wygodne stanowisko pracy, ale także o troskę o zdrowie zatrudnionych, ich rozwój zawodowy, ale także rozwój osobisty, choćby poprzez zwiększanie poczucia sensu wykonywanej pracy i poprawę relacji międzyludzkich.

Zaspokojenie tak szeroko pojętego zestawu wymagań wymaga kompleksowego podejścia ze strony firmy i działań na wielu frontach. Z jednej strony mogą być to różnego rodzaju materialne benefity, z drugiej – co jest równie ważne – różne niematerialne inicjatywy, takie jak choćby dbałość o dobrą atmosferę w pracy czy poczucie zaangażowania pracownika w rozwój firmy, nawet jeśli nie jest on jednym z jej szefów.

Nie znamy, ale wprowadzamy

Ciekawe, że w Polsce – jak wynika z szacunków agencji Well.hr – zaledwie 10–15 proc. specjalistów HR zna pojęcie wellbeing w pracy. Ale jednocześnie okazuje się, że różnego rodzaju benefity kojarzone z wellbeingiem są powszechnie obecne w polskich firmach – ok. 60 proc. pracodawców oferuje karty sportowe, a 55 proc. – prywatną opiekę medyczną. Z kolei z badań Hays Poland wynika, że przynajmniej jedno dodatkowe świadczenie otrzymuje aż 90 proc. pracowników.

– Stawiamy na rozwój naszych pracowników – podkreśla Jolanta Kępa, dyrektor ds. personalnych w firmie Danwood, która znalazła się wśród najlepszych w zestawieniu „Pracodawca »Rzeczpospolitej«", przygotowanym niedawno przez nasz dziennik. – Proponujemy bezpłatne szkolenia, inwestujemy w naukę języka obcego, co pomaga w rozwoju kariery zawodowej. Dbamy o dobre relacje w naszej firmie, organizujemy pikniki rodzinne, dofinansowujemy wypoczynek dzieci i współorganizujemy wyjazdy wypoczynkowe dla rodzin. Wspieramy też finansowo realizację prywatnych pasji naszych pracowników. W ubiegłym roku otworzyliśmy pierwszy w Białymstoku przyzakładowy żłobek , który zapewnia profesjonalną opiekę dzieciom pracowników – wylicza dyr. Kępa. – Oferujemy także możliwość znacznie wcześniejszego zakończenia dnia pracy. We wszystkich podejmowanych działaniach kierujemy się zasadą utrzymania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym pracowników, która jest kluczem do długofalowego sukcesu całej firmy.

Zadbany, więc zadowolony

Długą listę różnego rodzaju programów mogą wyliczać też inni liderzy naszego zestawienia. W firmie DHL Global Forwarding standardy to m.in. opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, karta Multisport, owoce w biurze, majówki rodzinne i bale karnawałowe. W tym roku firma utworzyła program PPE, by zwiększyć poczucie bezpieczeństwa finansowego pracowników co do ich przyszłości.

– Tylko pracownik naprawdę zaangażowany, mocno identyfikujący się z organizacją, jej celami oraz wartościami, zapewni rozwój naszej firmy – zaznacza Anna Glib, HR director w DHL Global Forwarding. I dodaje, że jednym z podstawowych celów firmy jest osiągnięcie takiego poziomu płac oraz benefitów, przy którym oferta konkurencji przestaje być dla naszych pracowników propozycją w jakimkolwiek wymiarze atrakcyjną.

Indywidualne podejście

Przykłady ciekawych programów, choćby w zakresie profilaktyki zdrowotnej czy tworzenia kreatywnej przestrzeni, można mnożyć. Inna sprawa, że jak zauważa w swoim „Raporcie płacowym 2019" agencja Hays Poland, nie wszystkie świadczenia pozapłacowe odpowiadają na potrzeby pracowników. Dobrym przykładem jest standardowa opieka medyczna, którą w swojej ofercie ma aż 65 proc. firm badanych przez Hays. Okazuje się jednak, że pracownicy zamiast pakietu standardowego wolą pakiet rozszerzony lub zindywidualizowany. Podobnie jest z kartami sportowymi, bo przecież nie każdy lubi spędzać wolny czas na siłowni czy basenie.

Interesujące rozwiązanie proponuje firma DPD Polska. – W tym roku wprowadziliśmy system kafeteryjny do obsługi benefitów pracowniczych – informuje Marta Westrych-Andrzejczyk, dyrektor personalna i członek zarządu DPD Polska. – To intuicyjna, samoobsługowa platforma, dzięki której użytkownik sam może wybrać benefity, takie jak dofinansowanie do karty sportowej, bilety do kina, vouchery na zakupy i inne. Z platformy pracownicy mogą korzystać, używając swoich smartfonów, komputerów lub rozlokowanych we wszystkich naszych oddziałach kiosków internetowych – wyjaśnia dyr. Westrych-Andrzejczyk.

opinia dla „rzeczpospolitej"

Arkadiusz Rochala, CEO Sodexo Benefits and Rewards Services Polska

Wellbeing to nie nowa moda czy fantazja. To konieczność, która może wzmocnić bądź storpedować biznes. Z raportów Instytutu Gallupa wynika, że w organizacjach dbających o dobrostan zatrudnionych rotacja spada nawet o 36 proc., a liczba zwolnień i nieobecności wywołanych chorobami o 41 proc. Absencja i rotacja generują koszty dla pracodawcy i zwiększają ryzyko utraconych korzyści, jeśli wakaty utrzymują się dłużej. To właśnie dbałość o wellbeing pozwala przeciwdziałać negatywnym skutkom przeciążenia pracowników i zwiększa ich produktywność. Co ważne, dobrostan pracowników to nie tylko „owocowe piątki" czy karta sportowa. Wellbeing powinien być wpisany w kulturę organizacji i wspierać pracowników w pięciu istotnych obszarach: bezpieczeństwa finansowego, kariery, zdrowia, zaangażowania społecznego i bliskich relacji. Dla pracodawców wciąż stanowi to wyzwanie, zwłaszcza że pracownicy oczekują indywidualnego podejścia. Rynek benefitów się zmienia i dopasowuje do oczekiwań odbiorców. W ofercie Sodexo pojawiła się właśnie aplikacja Andjoy, która pozwala zadbać o trzy z pięciu wspomnianych obszarów, uwzględniając indywidualne potrzeby pracowników.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA