fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Pogoda łaskawa dla biznesu

Adobe Stock
Piotr Skwirowski
Adam Roguski
Aleksandra Ptak-Iglewska
Aneta Wieczerzak-Krusińska
Tomasz Furman
Długa, ciepła jesień i łagodna zima zostawiają w naszych kieszeniach sporo pieniędzy. Oszczędzamy na ogrzewaniu, odśnieżaniu, ubraniach...

Pogoda nas w tym roku rozpieszcza. Po wyjątkowo ciepłej wiośnie, słonecznym lecie, nadeszła długa, ciepła jesień. W prognozach na razie nie widać śniegu. Meteorolodzy mówią o deszczowym grudniu. Z kolei styczeń 2019 r. ma być chłodniejszy od tegorocznego, który był jednak rekordowo ciepły. Możliwe więc, że zima znów obejdzie się z nami łagodnie. To kiepska wiadomość dla dzieci, które nie mogą się doczekać lepienia bałwana, ale dobra dla gospodarki.

Ciepło, PKB w górę

– Z zeszłorocznego raportu MFW wynika, że Polska znajduje się w grupie państw najbardziej korzystających z globalnego ocieplenia. Wzrost średniej temperatury o 1 stopień C w danym roku powyżej średniej za ostatnie dziesięć lat prowadzi do wzrostu PKB na mieszkańca w Polsce o 0,42 proc. – mówi Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska. – Na ten wzrost składają się głównie wyższe plony oraz mniejsze zużycie energii, bo jesteśmy importerem netto gazu i ropy – dodaje.

W krótkim terminie zmiany pogodowe mają mniejsze znaczenie. – Wyjątkowo ciepła zima podbija produkcję. Sprzyja prowadzeniu inwestycji budowlanych i infrastrukturalnych. Przejściowo może to podnieść PKB – mówi Jakub Borowski. Zwraca jednak uwagę na bariery tego wzrostu: problemy ze znalezieniem pracowników i wzrost kosztów energii oraz paliw.

– Są branże, którym taka pogoda nie sprzyja, ale generalnie nie mamy się co uskarżać. Bilans jest korzystny – uważa Andrzej Sadowski, ekonomista, prezydent Centrum im. Adama Smitha. Jego zdaniem dobrze widać to w budżetach domowych. – Przy dzisiejszych cenach energii i ogrzewania każdy dzień ciepłej pogody to wymierna oszczędność i więcej pieniędzy, które zostają w portfelach rodzin – tłumaczy. Tracą za to producenci ciepła. – To nie jest jednak tak, że firmy, które z powodu ciepła za oknem mają mniejsze zyski, zaczną nagle padać. Ale akurat dla nich długie okresy chłodu są akurat korzystniejsze – mówi Andrzej Sadowski.

Pogoda może boleć

Choć ciepłownicy podsumują sezon grzewczy dopiero z końcem grudnia, to już szykują się na gorszy bilans sprzedaży. Zwłaszcza że pierwszy kwartał też do najmroźniejszych nie należał. – O ile jednak miesiące od stycznia do marca oscylowały wokół wcześniejszych założeń, to już październik i początek listopada jest znacząco poniżej planów – zauważa Jacek Szymczak, prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie. – Jeśli wysokie temperatury rozciągną się na pozostałą część listopada, to nawet bardzo zimny grudzień nie uratuje sytuacji. Ciepłownicy nie nadgonią planów rocznych – dodaje Szymczak

– W ostatnich latach wielkość zapotrzebowania na gaz w Polsce dynamicznie rosła, co jednak wynikało przede wszystkim z wysokiego tempa rozwoju gospodarczego, rozwoju energetyki gazowej, jak również ze wzrostu liczby przyłączanych gospodarstw domowych – mówi z kolei Agata Samcik, rzeczniczka prasowa PGNiG.

Na budowach ruch

Dobra pogoda sprzyja budowlańcom i drogowcom. Mogą pracować pełną parą. – Najważniejsza jest dobra organizacja placu budowy przez wykonawcę, która umożliwi wykorzystanie sprzyjających warunków. Dzięki temu mają możliwość przyspieszenia realizacji harmonogramu lub nadrobienia ewentualnych zaległości. Okres ten można też wykorzystać na odpowiednie rozłożenie w czasie kolejnych działań i efektywne wykorzystanie własnych lub zewnętrznych zasobów. A to powinno przekładać się na wyższą rentowność kontraktu – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z dobrej pogody cieszą się też deweloperzy. Część z nich ma opóźnienia w realizacji inwestycji, choćby ze względu na problemy z firmami podwykonawczymi. Mają szansę to nadrobić.

Mniej na odśnieżanie

Łagodniejsze zimy cieszą też samorządowców. – Powodują, że zakładamy mniejsze limity wydatków na odśnieżanie miasta – mówi Edyta Tańska-Pajszczyk, główna księgowa Zarządu Oczyszczania Miasta Warszawa. Mniej na odśnieżanie wydają też właściciele posesji, którzy korzystają tu z usług prywatnych firm. W Warszawie można znaleźć oferty sięgające 30–300 zł za godzinę odśnieżania prywatnych podjazdów czy chodników. Brak śniegu przekłada się więc na oszczędności dla właścicieli posesji. Z kolei firmy świadczące usługi odśnieżania na tym nie zarabiają.

Odzieżówka w kłopocie

Wysokie temperatury tej jesieni nie sprzyjają firmom odzieżowym i obuwniczym. Sklepy z takim asortymentem, z wyjątkami, w październiku zanotowały niższe przychody niż rok temu.

Vistula Group, do której należą takie marki jak Vistula, Wólczanka i Deni Cler, w październiku wykazała 34,1 mln zł przychodów z tytułu sprzedaży w sklepach z odzieżą. Suma ta jest wyższa niż rok temu o 2,5 proc., ale jest to efekt większej liczby sklepów, a nie wyższych obrotów w każdym z nich. Podobnie było u obuwniczego giganta CCC. Przychody sieci sprzedaży detalicznej CCC w październiku były niższe niż przed rokiem, choć firma rozbudowuje się, otwierając kolejne sklepy i zwiększając ich średnią powierzchnię.

Hubert Woźniak prezes Rajpol, grupa producentów

Oceniamy ten sezon z mieszanymi uczuciami. Długie słoneczne lato przyniosło rekordowe zbiory owoców, susza im nie zaszkodziła. Mieliśmy więc zatrzęsienie owoców i nie mogliśmy ich sprzedać, upały także nie sprzyjały sprzedaży jabłek, ludzie sięgają wtedy po inne owoce. Sytuację producentów pogarszał fakt, że ceny owoców w skupach były rekordowo niskie, nie pokrywały nawet kosztów samych zbiorów, nie mówiąc o produkcji. Dlatego branża kończy ten sezon na minusie.

Dorota Liszka menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Maspex

Sezon na napoje otwierają pierwsze promienie słońca, ponieważ wraz ze wzrostem temperatury zdecydowanie więcej ich spożywamy. W tym roku pogoda była i jest dla nas bardzo łaskawa. Zwiększyliśmy sprzedaż wszystkich naszych napojowych marek. Z sukcesem wprowadziliśmy też na rynek nowości: Kubuś Play! Woda & Owoce i Tymbark H2Owoc – napoje bez dodatku cukru, które zostały bardzo dobrze przyjęte przez konsumentów.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA