W stronę zdrowego trybu życia

Ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna „Zdrowy jak Polak" przygotowana przez Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny. Coca-Cola jako jedna z pierwszych firm wyraziła chęć wsparcia kampanii i chce działać na rzecz zmiany stylu życia Polaków na bardziej zdrowy.

Publikacja: 19.09.2019 13:10

Zmiana nawyków i wyborów żywieniowych oraz promowanie aktywnego stylu życia to jeden ze sposobów wal

Zmiana nawyków i wyborów żywieniowych oraz promowanie aktywnego stylu życia to jeden ze sposobów walki z nadwagą i otyłością w społeczeństwie

Foto: shutterstock

Wiodącym wyzwaniem dla zdrowia publicznego w XXI wieku staje się ograniczenie problemu otyłości oraz promowanie aktywnego stylu życia. Rządy wielu państw opracowują i wdrażają strategie prewencyjne, które ukierunkowane są na ten cel.

Ten problem dotyczy także Polski. W ostatnim dziesięcioleciu w kraju znacząco wzrosło spożycie cukru. Przeciętny Polak je o prawie 11,8 kg więcej cukru przetworzonego rocznie niż dziesięć lat temu. Takie wnioski przynosi ostatni raport „Cukier, otyłość – konsekwencje", przygotowany przez analityków Narodowego Funduszu Zdrowia.

Według tego raportu nadmierne spożycie cukru jest przyczyną otyłości, która (według danych z 2016 r.) dotyczy już 23 proc. kobiet i 25 proc. mężczyzn. Z kolei nadwaga jest problemem 53 proc. kobiet i 68 proc. mężczyzn. Oznacza to, troje na pięcioro dorosłych Polaków ma nadwagę, a co czwarty jest otyły.

Zachęcenie Polaków do zdrowego stylu życia i zbilansowanej diety nie jest prostym zadaniem, jednak podjął się go Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny, który rozpoczął kampanię edukacyjną „Zdrowy jak Polak". Jednym z pierwszych partnerów akcji chce być firma Coca-Cola.

Debata o zdrowiu

Jakie systemowe rozwiązania proponują więc kluczowe instytucje sektora ochrony zdrowia, a także przedstawiciele producentów i dystrybutorów żywności. Jak rozkładać ciężar odpowiedzialności za zdrowie? Jak prowadzić działania edukacyjne dotyczące tak wrażliwych tematów jak otyłość?

Na ten temat debatowano także podczas XXIX Forum Ekonomicznego w Krynicy wśród przedstawicieli instytucji publicznych i prywatnych. Jak wskazywali uczestnicy debaty, wśród których znaleźli się m.in. Józefa Szczurek-Żelazko, sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, Grzegorz Chudzik, zastępca głównego inspektora sanitarnego, Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności, Adam Niedzielski, p.o. prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, i Anna Solarek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola Poland Services, profilaktyka zdrowotna wymaga zaangażowania wielu podmiotów, od państwa począwszy poprzez samorządy, organizacje pacjenckie i środowiska związane z ochroną zdrowia, aż po przedstawicieli sektora prywatnego.

Paneliści zapoznali się z danymi na temat zdrowia Polaków przedstawionymi przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego, a także omówili aktualne działania poszczególnych instytucji i firm, których wspólnym celem jest zapobieganie problemowi otyłości w Polsce.

– Bez profilaktyki nie poradzimy sobie z tym, co będzie za dekadę. Jeśli nie zapobiegniemy problemom w tej chwili, to w strukturze, gdzie dominującą grupą będą osoby zaawansowane wiekowo, nie poradzimy sobie finansowo. Nie możemy jej traktować po macoszemu – przestrzegał w Krynicy Adam Niedzielski, p.o. prezesa NFZ.

W stronę aktywniejszego trybu życia

W zmianę stylu życia Polaków na bardziej zdrowy aktywnie włączyła się Coca-Cola Polska.

– Jako firma czujemy powinność do podejmowania działań, które mają pomóc rozwiązać problem otyłość – podkreśla Anna Solarek z Coca-Cola Poland Services.

– Jesteśmy aktywni w trzech obszarach: reformułujemy składy naszych produktów, stawiamy na małe porcje w naszym portfolio, dzięki którym łatwiej kontrolować liczbę kalorii, oraz wprowadziliśmy intuicyjne znakowanie etykiet kolorami – dodaje Anna Solarek.

Jak akcentuje firma, jej cele są spójne ze stanowiskiem Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny.

Dlatego Coca-Cola podejmuje szereg działań – od edukacji poprzez wspomniane coraz bardziej przejrzyste znakowanie etykiet i zmiany receptur, aż po wprowadzanie produktów w wariantach zero oraz w nowych kategoriach.

Działania te są zbieżne z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), mówiącymi o tym, że każdy z nas powinien ograniczyć spożywanie cukrów dodanych do 10 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. A zgodnie ze zobowiązaniem Europejskiego Stowarzyszenia Firm Napojowych UNSEDA, na przestrzeni lat 2015–2020 Coca-Cola dąży do redukcji kaloryczności swoich napojów o 10 proc. To trzykrotne przyspieszenie tego typu działań. Od roku 2000 przez 15 lat firmie udało się zredukować dodane cukry aż o 12 proc. Łącznie, jak policzyła firma, co roku usuwa ona ze swoich napojów ok. 425 000 ton cukru.

– Jesteśmy sygnatariuszem rozwiązań na poziomie Unii Europejskiej i na szczeblu krajowym. Od lat obniżamy kaloryczność naszych produktów – podkreśla Anna Solarek. Potwierdzeniem tej deklaracji są liczby. Tylko w ubiegłym roku na całym świecie została obniżona kaloryczność aż 400 produktów firmy.

Tego typu prozdrowotne zobowiązania podejmowane są również na polskim rynku. W 2017 r. wiodące polskie stowarzyszenia branżowe podpisały deklarację na rzecz optymalizacji wartości kalorycznych lub składu produktów żywnościowych pod patronatem Instytutu Żywności i Żywienia.

Zmiany następują dynamicznie. Jeszcze w 2015 r. produkty o obniżonej kaloryczności stanowiły 17,4 proc. portfolio firmy. A już na koniec 2019 r. tego typu produkty, także na polskim rynku, będą odpowiadać za przeszło 34 proc. portfela. Ponadto 19 z 59 napojów, które Coca-Cola oferuje dziś w Polsce, to produkty niskokaloryczne (poniżej 20 kcal/100 ml).

Nie tylko Coca-Cola

Konsumenci i regulatorzy bywają zaskoczeni faktem, że Coca-Cola to nie tylko... Coca-Cola. To także woda, soki, napoje herbaciane, napoje dla sportowców, napoje na bazie roślin czy energetyzujące, a także gotowe do spożycia kawy. W sumie aż 30 z 59 oferowanych przez firmę produktów należy do innych kategorii niż napoje gazowane.

Coca-Cola stale poszerza ofertę o nowe kategorie. W ubiegłym roku wprowadziła napoje AdeZ na bazie roślin bez cukru dodanego, a w tym roku kawy gotowe do spożycia, które zawierają o 30 proc. mniej cukru w porównaniu z innymi produktami tej kategorii. Ponadto jeden z trzech wariantów zawiera zaledwie 6 kcal/100 ml. W sumie w tym roku na rynek trafiło już dziesięć nowych napojów – z czego siedem to napoje niskokaloryczne.

Etykieta i rozmiar pod lupą

Jak wskazują eksperci, najskuteczniejszymi środkami walki z otyłością są tzw. kontrola porcji i reformulacje. Tą drogą podąża także Coca-Cola, wprowadzając prosty i intuicyjny system znakowań wartości odżywczych na etykietach.

– Coca-Cola jako pierwsza firma w Polsce wprowadza nowy system znakowania wartości odżywczych produktów oparty na kolorach. Kolory – zielony, żółty, czerwony – w intuicyjny sposób informują o tym, czy zawartość? tłuszczu, cukru i soli oraz wartość? kaloryczna danego produktu jest wysoka, średnia czy niska w stosunku do standardowego zapotrzebowania na te składniki osoby dorosłej – wyjaśnia Anna Solarek.

Dodatkowo Coca-Cola stawia na mniejsze opakowania, aby ułatwić konsumentom kontrolowanie ilości spożywanego cukru. Dziś na polskim rynku dostępne są produkty w 14 różnych pojemnościach. Udział małych opakowań w sprzedaży wzrósł od 2015 r. o ponad 5 pkt proc. i stanowi już 30 proc. ogółu.

Zmiany zachodzą nie tylko na poziomie produktów, ale też sposobu ich promocji. – Stale zwiększamy nakłady na reklamę wariantów light jako alternatywy dla napojów opartych o receptury z cukrem – informuje Anna Solarek. W 2016 r. Coca-Cola wprowadziła strategię „One Brand", według której na równi inwestuje w komunikację wariantów Coca-Cola bez cukru i z cukrem. Ta strategia stawia też na podkreślanie możliwości wyboru.

W Polsce tak samo jak w całej Europie Coca-Cola zwraca szczególną uwagę na to, jak i do kogo komunikuje swoją ofertę. Zgodnie z zasadami odpowiedzialnego marketingu nie sprzedaje ani nie rozdaje swoich produktów w szkołach i nie promuje ich wśród osób poniżej 12. roku życia.

- Materiał powstał przy współpracy z Coca-Cola Polska

Wiodącym wyzwaniem dla zdrowia publicznego w XXI wieku staje się ograniczenie problemu otyłości oraz promowanie aktywnego stylu życia. Rządy wielu państw opracowują i wdrażają strategie prewencyjne, które ukierunkowane są na ten cel.

Ten problem dotyczy także Polski. W ostatnim dziesięcioleciu w kraju znacząco wzrosło spożycie cukru. Przeciętny Polak je o prawie 11,8 kg więcej cukru przetworzonego rocznie niż dziesięć lat temu. Takie wnioski przynosi ostatni raport „Cukier, otyłość – konsekwencje", przygotowany przez analityków Narodowego Funduszu Zdrowia.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji