Przedsiębiorstwa będą przewozić jeszcze więcej towarów

W drugim półroczu wzrost zapowiadają PKP Cargo, OT Logistics i Trans Polonia. Przewozy powinny zwiększyć też firmy kolejowe Lotosu i Orlenu.

Aktualizacja: 07.08.2017 06:07 Publikacja: 06.08.2017 20:26

Przedsiębiorstwa będą przewozić jeszcze więcej towarów

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

W I półroczu transport różnego rodzaju ładunków, odnotowany w Polsce pod względem masy, wzrósł o 8,7 proc., licząc rok do roku – wynika z danych GUS. Co ważniejsze, zwyżki miały miejsce w trzech kluczowych segmentach rynku, kolejno w przewozach morskich, samochodowych i kolejowych. Zniżki wystąpiły jedynie w transporcie rurociągowym.

W ocenie spółek kolejne miesiące powinny zaowocować zwyżkami w każdym z tych obszarów. – W związku z zakładaną wysoką dynamiką wzrostu gospodarczego naszego kraju można przewidywać, że zapotrzebowanie na kolejowe przewozy towarowe nie będzie malało – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. Dodaje, że grupa, aby wyjść naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów, stara się optymalnie wykorzystać posiadany potencjał i w kluczowych obszarach go rozbudowywać. Zwiększa m.in. zdolności produkcyjne posiadanego zaplecza naprawczego.

Kontynuacja trendu

Ze zwyżek w transporcie zadowolony jest zarząd OT Logistics, grupy specjalizującej się w przewozach rzecznych i kolejowych, spedycji oraz usługach portowych. W ocenie spółki do zwiększenia wolumenu przewozów przyczyniło się głównie przyspieszenie w inwestycjach budowlanych i infrastrukturalnych. – Ponieważ trend przyspieszenia inwestycji rozpoczął się niedawno, sądzimy, że ten czynnik będzie nadal wspierał branżę transportową w II połowie roku – mówi Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics. Grupa w tym roku najszybciej rośnie w segmencie kolejowym. Firma zależna STK zwiększyła w I półroczu przewozy o 13 proc.

– Rynki wchłaniają więcej towarów. W naszym przekonaniu ma to związek z niskimi stopami procentowymi, relatywnie tanim pieniądzem i łatwiejszym (i tańszym) finansowaniem inwestycji – mówi Dariusz Cegielski, prezes Trans Polonii, specjalizującej się w przewozach drogowych. Zwraca uwagę na duże zwyżki sprzedaży w firmach leasingowych. W jego ocenie nabywane tak dobra muszą być obsłużone, także logistycznie.

Będzie znacznie lepiej

Ze zwyżek na rynku transportowym zadowolone są największe krajowe koncerny, dla których przewozy są stosunkowo niewielkim fragmentem prowadzonej działalności. – Lotos Kolej w ostatnim półroczu zanotowała zauważalne zwyżki, zarówno pod względem przewiezionej masy, jak i pracy przewozowej – mówi Anatol Kupryciuk, prezes Lotos Kolej. Jego zdaniem zyskał cały rynek, a koniunktura tworzy realne perspektywy do tego, żeby przewozy kolejowe systematycznie rosły.

Wzrost przewozów odnotowuje kolejowa firma należąca do PKN Orlen. Głównymi czynnikami wpływającymi na poprawę wyników są zmiany prawne ograniczające szarą strefę oraz coraz bardziej widoczny wzrost sprzedaży paliw.

W I półroczu koncern zanotował za to spadki w transporcie rurociągowym. Firma tłumaczy, że było to związane z poziomem produkcji paliw w płockiej rafinerii, do której docierają liczne rurociągi. – Z uwagi na realizację w I półroczu planowanych remontów instalacji produkcyjnych poziom przesyłanego wolumenu produktów był nieznacznie niższy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W II połowie roku przewidywany wzrost wolumenów transportowanych rurociągami zrekompensuje ten spadek, w efekcie czego łączny wolumen przesłany rurociągami będzie w tym roku większy niż w roku 2016 – zapewnia biuro prasowe PKN Orlen.

W I półroczu transport różnego rodzaju ładunków, odnotowany w Polsce pod względem masy, wzrósł o 8,7 proc., licząc rok do roku – wynika z danych GUS. Co ważniejsze, zwyżki miały miejsce w trzech kluczowych segmentach rynku, kolejno w przewozach morskich, samochodowych i kolejowych. Zniżki wystąpiły jedynie w transporcie rurociągowym.

W ocenie spółek kolejne miesiące powinny zaowocować zwyżkami w każdym z tych obszarów. – W związku z zakładaną wysoką dynamiką wzrostu gospodarczego naszego kraju można przewidywać, że zapotrzebowanie na kolejowe przewozy towarowe nie będzie malało – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo. Dodaje, że grupa, aby wyjść naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów, stara się optymalnie wykorzystać posiadany potencjał i w kluczowych obszarach go rozbudowywać. Zwiększa m.in. zdolności produkcyjne posiadanego zaplecza naprawczego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika