Które branże tracą, a które zyskują na epidemii

Polacy ruszyli na zakupy gier komputerowych i streamingu, mocno wzrosła sprzedaż na internetowych platformach handlowych. Tąpniecie nastąpiło w podróżach i transporcie.

Publikacja: 07.04.2020 13:41

Które branże tracą, a które zyskują na epidemii

Foto: Fotolia

Revolut, specjalizujący się w transakcjach wielowalutowych, z której korzysta 10 milionów klientów w Europie i blisko 1 milion w Polsce, przedstawił dane o tym jak zmieniły się nawyki zakupowe Polaków podczas epidemii. Firma porównuje dane o transakcjach blisko miliona użytkowników aplikacji w Polsce z lutego i marca.

Boom na gry i streaming

Jedne z najbardziej spektakularnych wzrostów pod względem liczby transakcji notowały w marcu (m/m) usługi z branży gier komputerowych. Liderami zestawienia były Steam Games (+109 proc.), Playstation (+87 proc.) i Nintendo (+49 proc.), zajmując odpowiednio 2, 3 i 6 miejsce. Spory był też wzrost wartości tych transakcji. Trudno się dziwić - gdy pandemia odcina ludzi od rozrywki poza domem, wiele osób wykorzystuje czas wolny by pograć w gry komputerowe. Wzrost notuje jednak nie tylko branża gier, ale całe spektrum usług, które przeniosły się online lub od początku były oferowane w Internecie. Wraz z nimi fintech notuje wysoką liczbę i wartość wolumenu transakcji online.

Gdy dostawcy usług streamingowych ogłaszają, że obniżają jakość obrazu i dźwięku, jest jasne, że internetowe łącza obciążone są jak nigdy wcześniej. W czasie izolacji miliony widzów oglądają filmy, seriale lub słuchają muzyki. Tuż za grami komputerowymi rekordy popularności biją formy rozrywki oparte na streamingu online. Potwierdza to rekordowy wzrost liczby transakcji w przypadku TVN (+76 proc.), HBO (+25 proc.), Spotify (+25 proc.) i Netflix (+20 proc.), kolejno na 4, 9, 10 i 12 miejscu. Dodatkowo, TVN (wraz z Player.pl) zanotował skok wartości wolumenu transakcji (61 proc.) i odpowiednio 5 miejsce.

Rosną zakupy w sieci

Klienci sporo kupują, ale głównie w sieci. Handel internetowy, z Allegro i Aliexpress na czele, zanotował duże wzrosty liczby transakcji (kolejno +42 proc. i +12 proc.) i wydatków (+57 proc. i +54 proc.). Jeśli chodzi o wzrost wartości wolumenu transakcji obie platformy są w pierwszej dziesiątce usługodawców. Gorzej ma się rzecz ze sklepami i galeriami handlowymi. Liczba transakcji spadła mocno w TK Maxx (-57 proc.), Decathlon (-51 proc.), Ikea (-49 proc.), kolejno 10, 12 i 13 miejsce wśród kategorii spadkowych. Dziś częściej zaglądamy do aptek, np. sieci Dbam o Zdrowie (+10 proc. liczby transakcji i +34 proc. obrotów).

Internet zastępuje przyjemności, które wirus brutalnie nam odebrał, jak spotkanie w kawiarni lub drukowaną prasę. Świadczą o tym największe spadki liczby transakcji u usługodawców takich jak Costa Coffee (-61 proc.), Green Caffe Nero (-60 proc.), Empik (-59 proc.), Starbucks (-58 proc.), Inmedio (-45 proc.), kolejno 3, 4, 5, 7, 17 miejsce. Picia i jedzenia poza domem unikamy, co widać w liczbie transakcji w Burger King (-53 proc.), McDonald’s (-47 proc.), KFC (-45 proc.), Dallmayr Vending & Office (-45 proc.), Automaty UVP (-43 proc.).

Usługą z największym wzrostem liczby (+122 proc.) i wartości (+142 proc.) transakcji m/m jest aplikacja Glovo, która dostarcza jedzenie, leki i zakupy. Wyraźnie zyskuje popularność wśród klientów Revolut. Rośnie też cała kategoria dowozu jedzenia, w tym Wolt (+49 proc.), Uber Eats (+46 proc.) i Pyszne (+20 proc.), kolejno 5, 7 i 13 miejsce w rankingu liczby transakcji. Klienci Revolut wydali w marcu więcej na te usługi (kolejno +50 proc., +35 proc., +23 proc.).

Sklepy spożywcze zajmują natomiast połowę rankingu 20 usługodawców, u których klienci Revoluta najbardziej zwiększyli wydatki, m.in. w Piotr i Paweł (+60 proc.), Lewiatan (+44 proc.), Stokrotka (+44 proc.), Delikatesy Centrum (+42 proc.), Auchan (+39 proc.), Netto (+34 proc.), Intermarche (+32 proc.), Biedronka (+31 proc.) i Leclerc (27 proc.).

O podróżach nie ma mowy

Największe spadki liczby i wartości transakcji dotyczą jednak kategorii podróży i transportu miejskiego. Spadła liczba transakcji u usługodawców takich jak SkyCash (-65 proc.), Booking.com (-64 proc.), Jak dojadę (-58 proc.), PKP Intercity (-57 proc.), MoBilet (-57 proc.), Bolt (-48 proc.), Uber (-45 proc.) i Autopay (-33 proc.). Branża jest także liderem spadków jeśli chodzi o wydatki, które dotknęły m.in. Booking.com (-75 proc.), SkyCash (-61 proc.), PKP Intercity (-58 proc.), Jak dojadę (-57 proc.), MoBilet (-52 proc.), Bolt (-47 proc.), Uber (-44 proc.) i Shell (-34 proc.). Podróże i transport zajmują połowę z 20 miejsc w kategoriach spadkowych.

Na skutek kwarantanny mniejsza liczba ludzi wychodzi poza dom, a co za tym idzie płaci kartą. Spadek średniej liczby codziennych transakcji kartą fizyczną w miesiącu dotyczy wszystkich kategorii wydatków i wyniósł -36 proc. (m/m). W przypadku transakcji online spadek również wystąpił, ale był znacznie mniejszy, około -11 proc. (m/m), podobnie w przypadku transakcji wymiany walut, około -12 proc. (m/m). Co jednak ciekawe, wartość wolumenu wymienianych walut wzrosła ponad dwukrotnie +110 proc. (m/m). Przyczyną mogła być chęć zdywersyfikowania portfela oszczędności przez klientów Revoluta w oparciu o popularne waluty, takie jak CHF, EUR i USD.

Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny
Biznes
Zwrot akcji w sprawie ratowania Poczty Polskiej. Andrzej Duda zablokuje wypłatę?
Materiał partnera
Promocja działań dla wspólnej przyszłości
Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa