W roku 2018 przeładunki wyniosą 4,7 mln. Ton, co w porównaniu do roku 2017 oznacza wzrost o ponad 20%. Największy wzrost odnotowaliśmy w grupie ładunków drobnicy konwencjonalnej (są to głównie wyroby stalowe i celuloza) o ponad 50%. W pozostałych grupach nastąpił również wzrost: węgiel i koks o 14%, ruda o 18% i inne masowe o 12%. W związku ze zwiększeniem przeładunków nastąpił wzrost wykorzystania nabrzeży portowych np. nabrzeże Wałbrzyskie o 60%, Katowickie o 30% i Górnośląskie o 28%.
W ramach programu rządowego, dzięki któremu tor wodny Świnoujście - Szczecin ma zostać pogłębiony do 12,5 metrów, planuje się także zmodernizowanie dwóch kluczowych dla firmy Nabrzeży: Katowickiego i Chorzowskiego. Prace budowlane wstępnie zakończą się w 2022 r. Pozwoli to na wpływanie do portu szczecińskiego statków z ładunkiem ok. 45 tys. ton (obecnie jest to ok. 25 tys. ton). Ponadto w celu zwiększenia zaplecza składowego Nabrzeża Górnośląskiego będzie zrealizowane zasypanie starego Basenu Noteckiego.
W ramach tego programu rządowego już rozpoczęliśmy własne inwestycje – m.in. przeprowadziliśmy remont generalny trzech żurawi na Nabrzeżu Katowickim i modernizację dwóch żurawi na Nabrzeżu Chorzowskim, zwiększając ich potencjał przeładunkowy. Planujemy także zakup nowego 55-tonowego żurawia. Ponadto systematycznie powiększamy i modernizujemy park maszyn do załadunku i rozładunku środków transportu kołowego.
Z Odrą łączy się kolejny, rządowy program, z którym wiążemy spore nadzieje. Jego zadaniem jest takie uregulowanie rzeki, aby ponownie stała się żeglowna na całej swojej długości. Obecnie jesteśmy portem, który obsługuje najwięcej barek w Polsce. Tego typu jednostki stworzą dogodne możliwości przeładunkowe.
Odpowiednio głęboki tor wodny, łączący Szczecin z morzem oraz żeglowna Odra, to nie jedyne dobre perspektywy dla naszego portu, a co za tym idzie dla Bulk Cargo. Kończąca się budowa drogi ekspresowej S3 oraz modernizacja dwóch linii kolejowych również wpłyną na dalszy rozwój nie tylko portu, ale też całego regionu.
Bulk Cargo negocjuje z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. przekształcenie obecnej umowy dzierżawy w umowę wieloletnią na okres 30 lat. Celem jest uzyskanie stabilizacji gospodarczej niezbędnej dla rozwoju Spółki. Jak Pan ocenia obecny stan rozmów?
Jak wszelkie tego typu rozmowy nie należą one do najłatwiejszych.
Skala przedmiotowa i czasowa negocjacji, w których uwzględnić należy różnorodne interesy gospodarcze, finansowe i prawne obu Stron rozmów z oczywistych powodów implikują wysoką złożoność i rozległość kwestii potencjalnie spornych, które należy uzgodnić i ustalić na tak długą perspektywę czasową.
Mamy wrażenie, iż ostatnia runda przeprowadzonych rozmów wydaje się wskazywać, iż uczestnicy rozmów zaczynają odstępować od sztywnego dogmatycznego podejścia w prezentacji swoich argumentów i poglądów na rzecz bardziej otwartej, partnerskiej próby wypracowania wspólnej płaszczyzny porozumienia i prawidłowego uregulowania wzajemnych relacji gospodarczych.
Odnotowując z dużym zadowoleniem tę nową tendencję negocjacyjną, utwierdzeni zostajemy tylko w przekonaniu, iż taka właśnie otwarta, uczciwa biznesowo i oparta na tych samych, przyświecających obu Stronom, wartościach i ideach patriotyzmu gospodarczego pozwoli osiągnąć kompromis. Taki kompromis, który, uwzględniając wyważone interesy obu Stron, stworzy płaszczyznę stabilizacyjną i rozwojową dla podmiotów gospodarczych naszego rejonu i w szerszej perspektywie dla krajowej gospodarki morskiej.
Uważam, że tylko kompatybilny program Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście rozwoju portu w Szczecinie i program Bulk Cargo rozwoju Spółki przysłużą się do wzmocnienia polskiej gospodarki, co jest prawdziwym przejawem patriotyzmu.
Rozmawiał Tomasz Popławski
Apla
Profesjonalny partner logistyczny
Bulk Cargo – Port Szczecin Sp. z o.o. – to polska Spółka działająca w porcie szczecińskim w rejonie Basenów: Kaszubskiego (Górniczego) i Górnośląskiego. W 1991 r. w wyniku prywatyzacji powstały trzy Spółki: Mas-Port, Coal-Port i Cargo-Port, które w 1994 r. w ramach integracji połączono w Bulk Cargo – Port Szczecin, który jest największym przedsiębiorstwem przeładunkowo-logistyczno-dystrybucyjnym w porcie w Szczecinie. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu oraz strategii inwestycyjnej, z firmy specjalizującej się dawniej w obsłudze głównie towarów masowych, takich jak węgiel, koks, rudy i koncentraty metali, kruszywa, nawozy sztuczne, smoła oraz kwas siarkowy, obecnie stale rozwija przeładunki towarów drobnicowych, jak wyroby stalowe, celuloza oraz ładunki w big-bagach. Dodatkowo, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, Spółka w 2003 r. utworzyła Dział Spedycji, rozszerzając swoją działalność o kompleksową usługę na rzecz ładunku. Przez okres swojej działalności Bulk Cargo obsłużyło ponad 145 milionów ton ładunków. Planowane wydatki na rozwój w kolejnych 30 latach wyniosą około 100 milionów złotych.
Materiał Partnera Bulk Cargo – Port Szczecin Sp. z o.o.