Branże warte miliardy

Zarówno rynek opakowań, jak i poligrafii w skali globalnej rośnie jak na drożdżach. Wartość obrotów firm z tych sektorów zbliżyła się w 2015 r. do 1,5 bln dolarów.

Publikacja: 13.12.2016 19:36

Foto: 123RF

W 2017 roku globalny rynek poligraficzny będzie wart 668 mld dolarów – wynika z raportu „World-wide Market for Print: Identifying Global Opportunities for the Print Industry (2007–2017)", sporządzonego przez dział analiz wydawnictwa The Economist we współpracy z NPES. Oznacza to, że w ciągu ostatniej dekady odnotował on aż 20-procentowy wzrost – w 2007 r. był on szacowany na 557 mld dolarów.

Chiny ciągną w górę

Coraz większe znaczenie w globalnej poligrafii ma region Azji i Pacyfiku. W 2017 r. ta część świata będzie stanowić aż 40 proc. tego rynku, podczas gdy w 2007 r. było to jedynie 29 proc. Największy wpływ na ten skok miał dynamiczny rozwój rynku chińskiego.

Ale raport wydany przez NPES zwraca także uwagę na inne kraje. Na szczególną uwagę w tym gronie zasługuje Brazylia – według prognoz jej rynek poligraficzny w 2017 r. będzie największym w Ameryce Południowej i ósmym co do wielkości na świecie. Ten sam raport wskazuje, że na wzrost tej branży na rynkach rozwiniętych, w tym w zachodniej Europie, największy wpływ będzie miał sektor opakowań. Będzie to jednak raczej wynikiem cykliczności właściwej dla gospodarki, a także konsekwencją wychodzenia z recesji, która spowolniła rozwój branży w latach 2007–2009

Karton rządzi

Obecnie opakowanie nie ma już tylko znaczenia praktycznego, ale odgrywa kluczową rolę w procesie budowania świadomości marki. Zapewnia też przestrzeń do prezentacji informacji na temat produktu, np. składu, zastosowania lub sposobu użycia. Produkcja opakowań to jeden z najprężniej rozwijających się sektorów gospodarki globalnej. Według agencji analitycznej Smithers Pira rynek ten na świecie będzie rósł w tempie 3,5 proc. rocznie aż do 2020 r. W 2015 r. był on wart 839 mld dol. Polska Izba Opakowań (PIO) szacuje udział naszego kraju w tej wartości na ok. 1,3 proc. Potentatami globalnego rynku opakowań są obecnie Stany Zjednoczone, Japonia i Unia Europejska. W Polsce, zgodnie z analizami PIO, rynek jest wart ponad 8 mld euro. Dalszy rozwój nie będzie jednak równomierny – wzrost powyżej średniej mają osiągnąć kraje rozwijające się.

Największy udział w rynku mają elastyczne i sztywne opakowania z tworzyw sztucznych. Rynek opakowań giętkich w ciągu najbliższych pięciu lat nadal będzie rozwijał się dynamicznie, choć nieco wolniej, niż to miało miejsce w pierwszej połowie obecnej dekady. Z kolei pod względem wartości liderem są opakowania kartonowe – z tektury falistej, kartony składane i kartony do płynów – obroty osiągnięte przez ich producentów w 2015 r. sięgnęły 261 mld dol. Ich pozycja będzie utrzymywać się także w kolejnych latach. Największym rynkiem opakowań kartonowych stały się Chiny, które w 2015 roku wyprzedziły USA.

Zależni od koniunktury

Produkcja opakowań w największym stopniu zależy od rozwoju innych branż. Obecnie jej rozwój nakręca rosnące zapotrzebowanie ze strony branży spożywczej. Rośnie ono nie tylko dlatego, że dynamicznie rozwija się produkcja wyrobów przetworzonych. W opakowaniach z tworzyw sztucznych umieszcza się także coraz więcej świeżych produktów. Standardem na rynku jest indywidualny zakup maszyn pakujących przez firmę produkującą żywność zamiast zlecania pakowania produktów podmiotom zewnętrznym.

Przemysł opakowaniowy należy do najbardziej innowacyjnych gałęzi przemysłu. W ofercie są na przykład inteligentne opakowania – sprawdzają warunki panujące wokół żywności, opakowania aktywne – przedłużające przydatność do spożycia danego produktu, czy ekologiczne.

W 2017 roku globalny rynek poligraficzny będzie wart 668 mld dolarów – wynika z raportu „World-wide Market for Print: Identifying Global Opportunities for the Print Industry (2007–2017)", sporządzonego przez dział analiz wydawnictwa The Economist we współpracy z NPES. Oznacza to, że w ciągu ostatniej dekady odnotował on aż 20-procentowy wzrost – w 2007 r. był on szacowany na 557 mld dolarów.

Chiny ciągną w górę

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu