Jak szukać innowacji, by były praktyczne, a nie utykały na półkach archiwów?
Innowacja to nowe rozwiązanie wdrożone do praktyki gospodarczej – podczas gdy wiele wyników badań naukowych i zgłoszeń patentowych stanowi wprawdzie nowatorskie rozwiązania, ale nie cieszy się zainteresowaniem producentów. Przykładem są badania nad żywnością funkcjonalną, których wyniki miewają problemy z wdrożeniem do praktyki gospodarczej. Producenci obawiają się ryzyka technologicznego, skomplikowanych procedur wprowadzania żywności funkcjonalnej do obrotu czy niechęci klientów do rozwiązań, które wydają się szczególnie odległe od „domowego" jedzenia.
Czy Polska wyróżnia się gdziekolwiek na polu innowacji w branży żywności?
Polskie firmy rolno- -spożywcze dopiero od kilku lat prowadzą własne projekty badawczo-rozwojowe, stąd wiele rodzimych działań dotyczy innowacji na poziomie firmy, regionu czy kraju, a nie tworzenia rzeczy nowych w skali świata, innowacji radykalnych. Innowacyjność w branży żywności służy zaspokajaniu potrzeb obsługiwanych konsumentów, stąd szczególnie ważne jest adaptowanie innowacyjnych rozwiązań stworzonych w innych krajach i nadganianie dystansu technologicznego wobec zagranicznych producentów.
A czy sami cokolwiek skutecznie wymyśliliśmy?