Model dostaw zmienia się na wzór rynku płatności elektronicznych

Ceny usług kurierskich będą regularnie, choć nieznacznie, rosnąć. Tego trendu nie bilansują, niestety, liczne i ciekawe innowacje infrastrukturalne – przekonuje Wojciech Kliber, wiceprezes firmy Sendit, brokera usług kurierskich.

Publikacja: 03.07.2019 10:25

Wojciech Kliber, wiceprezes firmy Sendit.

Wojciech Kliber, wiceprezes firmy Sendit.

Foto: materiały prasowe

Rynek kurierski na świecie w ostatnich latach przechodzi poważną transformację, która napędzana jest głównie przez boom na rynku e-commerce, zmiany przyzwyczajeń konsumentów oraz nowe technologie. Jakie są kluczowe trendy? W którą stronę podążają zmiany?

Wojciech Kliber: Obecnie najbardziej zauważalnym trendem panującym w branży KEP (kurier–ekspres–paczka – red.) jest zwiększenie udziału dostaw do punktu kosztem dostaw do drzwi. Dzisiaj praktycznie każdy przewoźnik zmuszony jest posiadać i rozwijać sieć punktów odbioru. Z jednej strony jest to trend stymulowany po stronie odbiorców zmianami rynkowymi o charakterze edukacyjnym, w Polsce w szczególności za sprawą Allegro Smart! oraz działań takich serwisów jak Bliskapaczka.pl. Z drugiej wymuszony po stronie przewoźników presją płacową i trudnościami związanymi z obsadą pracowniczą wielu podstawowych ról w procesach logistycznych, szczególnie magazynowych oraz kurierów czy kierowców.

Czy czeka nas rewolucja w tego typu usługach?

Obecnie obserwujemy zmianę modelu realizacji dostaw do punktu z tzw. sieciocentrycznego na zagregowany, który można określić mianem klientocentrycznego. Nadchodząca zmiana będzie analogiczna do tej, która miała miejsce kilkanaście lat temu na rynku płatności elektronicznych, gdy zrezygnowano z modelu, w którym kluczową rolę odgrywał wybór banku, na rzecz modelu zagregowanego, z udziałem np. PayU czy Przelewy24. Tego typu pośrednicy całkowicie uniezależnili strony transakcji od banków, pozwalając na wybór dowolnego i gwarantując, że przelew zostanie zrealizowany. To samo dzieje się obecnie z sieciami dostawców, gdzie dzięki wprowadzeniu agregatora klienci mogą wybierać spośród pełnego wachlarza sieci, kierując się wyłącznie własnymi kryteriami, np. lokalizacją, zgodnością z własnymi planami dnia, dostępnością parkingu czy godzinami otwarcia, a nie wyłącznie marką sieci punktów.

Na ile branża jest w stanie przygotować się do takich zmian?

Dziś przewoźnicy pracują przede wszystkim nad zwiększeniem dostępności sieci. Kolejnym krokiem będzie rozwój usług dodatkowych w punktach, związanych bezpośrednio z potrzebami konsumentów w obszarze nadawania i odbierania. W szczególności istotne będą tutaj ułatwienia oraz tzw. usługi profesjonalizacji nadania, czyli np. profesjonalne zabezpieczenie przesyłki i przedmiotu czy pakowanie. Ponadto na znaczeniu zyska stymulacja doświadczenia zakupowego poprzez wzbogacenie elementu odbioru przesyłki, np. o sprawdzenie towaru przed odbiorem, wygodny zwrot czy płatność kartą. Ważną rolę odegra również automatyzacja odbiorów – popularne paczkomaty i inne urządzenia w podobnych bądź innych formach mobilnych czy samojezdnych pojawią się u kolejnych przewoźników. Spodziewamy się również nadejścia boomu na punkty w usługach międzynarodowych. Z pewnością znajdzie się wielu zwolenników takiego rozwiązania ze względu na ekonomiczność w porównaniu z tzw. usługą door2door oraz brak barier w handlu internetowym.

Kolejnym istotnym trendem panującym w branży KEP jest popularyzacja płatności bezgotówkowych. Coraz większa liczba przewoźników i indywidualnych kurierów działających w ramach floty danego dostawcy będzie wyposażona w terminale płatnicze i realizowała pobrania bezgotówkowo.

A to nie koniec zmian na tym rynku. Duże znaczenie będzie miała elektromobilność, szczególnie w miastach. Tabor kurierski będzie się rozwijał coraz częściej z uwzględnieniem wpływu na środowisko, w szczególności w kierunku samochodów z napędem elektrycznym. Przyczyną jest nie tylko kwestia kosztów paliwa, ale również wprowadzone w zeszłym roku regulacje UE dotyczące elektromobilności.

Wielu ekspertów wskazuje również na inną innowację w branży – „uberyzację" usług. Czy to rozwiązanie może zmienić rynek?

Warto obserwować rynek dostaw towarów uważanych za trudne lub wręcz wykluczone ze standardowej oferty kurierskiej i pocztowej, np. dużych gabarytowo czy niewymiarowych. Tutaj właśnie spodziewamy się rozwoju modelu crowdsourcingowego, zbliżonego do Ubera na rynku przewozu osób. Zresztą sam Uber rozwija już usługę logistyczną Uber Freight.

W Polsce mamy kilka ciekawych produktów nazywanych ogólnie giełdami ładunków, które są odpowiedzią na rozwój branży e-commerce również w tych kierunkach. Dynamicznym rynkiem z tego obszaru asortymentowego, gdzie e-commerce rozwija się szczególnie imponująco, jest rynek meblarski.

Nie wspomniał pan o rewolucji, jaką na rynku KEP mogą wywołać roboty i bezzałogowe statki powietrzne.

Sądzę, że popularne i często wspominane w prasie autonomiczne metody dostawy, np. właśnie z wykorzystaniem dronów, nie staną się raczej trendem ogólnym. Co prawda już teraz trwają i będą trwały różnego rodzaju próby oraz projekty w stadium badań i rozwoju. W wieloletniej perspektywie mają one jednak szansę szerszego zastosowania tylko w ograniczonym zakresie.

Dlaczego?

Ponieważ są to rozwiązania, które sprawdzą się wyłącznie w pewnych niszach – np. na terenach trudno dostępnych, słabo zurbanizowanych i gorzej skomunikowanych. Dostawy dronem na wyspach czy obszarach górzystych mają sens.

Czy wymienione przez pana zmiany rynkowe oraz prognozowane trendy w branży KEP i w sektorze e-commerce wpłyną na ceny usług kurierskich?

Nie mam wątpliwości, że ceny usług KEP będą regularnie, choć nieznacznie, rosnąć. Owa tendencja jest spowodowana bardzo dużą presją płacową ze strony pracowników branży logistycznej. Ponadto brak pracowników wpływa na podaż, co równolegle stymuluje wzrost cen. Tego trendu nie bilansują, niestety, liczne i ciekawe innowacje infrastrukturalne. Po prostu skala problemów kadrowo-płacowych jest zbyt duża. Operatorzy KEP skupiają więc mocno uwagę na pierwszej i ostatniej mili, co buduje alternatywne usługi bardziej korzystne cenowo.

Innowacyjne zmiany dotkną również magazynów?

Oczywiście, choć największych innowacji spodziewam się w obszarze ostatniej mili, zwłaszcza w punktach odbioru – to miejsce, w którym możliwości nowych usług są naprawdę duże.

Magazyny i sortownie starają się nadążać za rosnącym wolumenem – powstaje ich coraz więcej w ramach optymalizacji sieci przewoźników. W tym kontekście króluje automatyzacja. Konsekwencją jest rosnąca niechęć kurierów do paczek ciężkich, niekształtnych i niepasujących do obsługi automatycznej. To wyzwanie dla branży.

Wojciech Kliber jest wiceprezesem spółki Sendit i współzałożycielem platformy BliskaPaczka. Sendit to pośrednik usług kurierskich, który współpracuje m.in. z Pocztą Polską, kioskami Ruchu, sklepami Żabka, Fresh Market, stacjami Orlenu i Lotosu. Kliber wcześniej pracował w Allegro, Comarchu oraz Instytucie Logistyki i Magazynowania. Absolwent Politechniki Wrocławskiej.

Rynek kurierski na świecie w ostatnich latach przechodzi poważną transformację, która napędzana jest głównie przez boom na rynku e-commerce, zmiany przyzwyczajeń konsumentów oraz nowe technologie. Jakie są kluczowe trendy? W którą stronę podążają zmiany?

Wojciech Kliber: Obecnie najbardziej zauważalnym trendem panującym w branży KEP (kurier–ekspres–paczka – red.) jest zwiększenie udziału dostaw do punktu kosztem dostaw do drzwi. Dzisiaj praktycznie każdy przewoźnik zmuszony jest posiadać i rozwijać sieć punktów odbioru. Z jednej strony jest to trend stymulowany po stronie odbiorców zmianami rynkowymi o charakterze edukacyjnym, w Polsce w szczególności za sprawą Allegro Smart! oraz działań takich serwisów jak Bliskapaczka.pl. Z drugiej wymuszony po stronie przewoźników presją płacową i trudnościami związanymi z obsadą pracowniczą wielu podstawowych ról w procesach logistycznych, szczególnie magazynowych oraz kurierów czy kierowców.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu