Cyfrowe innowacje budują przewagę konkurencyjną

Nowe rozwiązania technologiczne stają się dzisiaj kluczowym czynnikiem nie tylko w konkurencji o klientów, ale także o dobrych pracowników.

Aktualizacja: 12.02.2019 19:59 Publikacja: 12.02.2019 18:32

Cyfrowe innowacje budują przewagę konkurencyjną

Foto: Adobe Stock

Już prawie 80 proc. zatrudnionych na świecie chce pracować w firmach, które rozwijają się cyfrowo, i dla cyfrowych liderów – wynika z badania firmy doradczej Deloitte i amerykańskiego MIT. Jego autorzy zwracają uwagę, że nie dotyczy to tylko młodych pokoleń, ale pracowników we wszystkich grupach wiekowych: od 22 do 60 lat. Z nowych technologii w codziennym życiu – jako konsumenci – korzystają dzisiaj bowiem przedstawiciele różnych generacji. Przyzwyczajeni do dostępnej przez całą dobę rozrywki czy bankowości online, chcą też mieć stały i mobilny dostęp do ofert pracy oraz narzędzi HR w firmie.

Z papieru do sieci

Nowe technologie zmieniają też reguły komunikacji i współpracy w firmach. W badaniu Deloitte siedmiu na dziesięciu pracodawców przewiduje, że w najbliższych latach platformy współpracy online (np. Yammer czy Slack) i firmowe serwisy społecznościowe będą zastępować bezpośrednie spotkania, e-maile i rozmowy telefoniczne. Zdaniem Macieja Sieńczyka, który w agencji zatrudnienia Randstad odpowiada za wdrażanie nowych technologii w Europie Wschodniej, najwięcej zmian w HR zachodzi w procesach pozyskiwania i rekrutacji pracowników oraz w obszarach związanych z rozwojem i oceną personelu.

– Firmy, również w zakresie HR, muszą reagować szybko i wykorzystywać innowacyjne rozwiązania – podkreśla Katarzyna Świątek, menedżer zespołu w departamencie zarządzania personelem i efektywnością w PKO BP. Jego prezes Zbigniew Jagiełło podkreślał w niedawnej rozmowie z „Rzeczpospolitą”, że zastał bank papierowy, a zostawi cyfrowy. Zgodnie z tą deklaracją PKO BP wprowadza więc cyfrowe innowacje w HR.

CZYTAJ TAKŻE: Czas na rewolucję technologiczną w HR

– Z myślą o pracownikach przygotowujemy kompleksowe, bo aż dziesięciomodułowe, wdrożenie SAP SucessFactors, którego celem jest wsparcie procesów biznesowych związanych z rozwojem kapitału ludzkiego – twierdzi Świątek. Dodaje, że to premierowe w tej skali przedsięwzięcie w Polsce obejmie wszystkie moduły z obszaru HR, w tym rozwój i ocenę pracowników, szkolenia czy onboarding.

Krajowy lider bankowości jest też wśród firm, które sięgnęły w rekrutacji po wsparcie chatbota (rozwiązanie krajowego startupu Emplocity). Bot na firmowej stronie „Kariera” przeprowadza wstępne rozmowy z kandydatami, a następnie wskazuje najlepiej dopasowane do nich oferty.

– Postawiliśmy na zatrudnianie młodych osób, które wychowały się wśród nowoczesnych technologii i za ich pomocą załatwiają codzienne sprawy – twierdzi Jacek Opala, członek zarządu firmy Exact Systems, która od trzech lat rozwija e-platformę do rekrutacji, szkolenia i monitorowania kompetencji załogi. Niedawno uzupełniła ją o aplikację Exact People, a teraz pracuje nad automatyzacją onboardingu, czyli wdrażania pracowników

Benefity z e-platformy

Firmy sięgają też coraz chętniej po cyfrowe rozwiązania w motywacji pracowników. Adam Radzki, członek zarządu Benefit Systems, twierdzi, że z roku na rok rośnie zainteresowanie pracodawców platformami kafeteryjnymi – nowoczesnym rozwiązaniem, które odciąża działy HR (pracownik sam sobie wybiera świadczenia dodatkowe w ramach ustalonej kwoty).

CZYTAJ TAKŻE: Dostęp do ofert pracy zawsze i wszędzie

Selenge Tomczyk z firmy rekrutacyjnej Michael Page zwraca zaś uwagę, że firmy coraz częściej stawiają na e-szkolenia i zastępują testy kompetencyjne grami w sieci. Wykorzystują je m.in. PZU i Budimex, który kandydatów na staże i praktyki sprawdza w rywalizacji online. Potentat budownictwa wykorzystuje wiele innowacyjnych rozwiązań w HR. W rekrutacji poza chatbotem korzysta np. z analityki big data dla danych telekomunikacyjnych (we współpracy z operatorami sieci komórkowych). – Sprawdzamy, w jakim miejscu często loguje się wielu użytkowników zgodnych z naszym profilem. Na tej podstawie wybieramy punkty do promocji rekrutacji. Wytypowanym osobom wysyłamy także esemesy z linkiem do naszych ofert – wyjaśnia Cezary Mączka, dyrektor pionu zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie.

Spółka ma też internetowy program rekomendacji kandydatów do pracy, a teraz wdraża pierwszy w branży system klasy ERP do zarządzania HR. Dzięki niemu każdy pracownik będzie mógł np. otrzymywać na telefon informacje o przebiegu swojej pracy, o benefitach, które mu przysługują. – Chcemy też zautomatyzować proces tworzenia listy płac i rozliczeń zwolnień lekarskich – dodaje Mączka.

Przyszłość w automatyzacji

Josh Bersin, ekspert, który od 15 lat bada i analizuje technologie w HR, zwraca uwagę, że nowe rozwiązania cyfrowe jeszcze na początku tego wieku były przeznaczone dla specjalistów ds. kadr i płac oraz menedżerów HR. Natomiast obecnie przechodzą z tzw. back office do front office i są już coraz częściej kierowane do pracowników. Dzięki nowym technologiom w działaniach HR w firmach rośnie udział samoobsługi i automatyzacji. Ułatwiają to chmurowe systemy HRMS do całościowego zarządzania zasobami ludzkimi, które łączą w całość zarówno „twarde” funkcje HR związane z obsługą kadrową i naliczaniem płac, jak i tzw. miękkie – czyli motywację, oceny i szkolenia pracowników. Jak oceniają eksperci firmy doradczej McKinseycom, przy dostępnych w 2018 r. rozwiązaniach IT już 56 proc. wszystkich funkcji dotyczących zarządzania ludźmi, począwszy od rekrutacji do ich przejścia na emeryturę, można w pełni zautomatyzować. Barierą jest podejście firm, gdzie transformacja cyfrowa wraz z RPA (automatyzacją procesów) jest dużo bardziej zaawansowana w marketingu czy finansach niż w HR

Już prawie 80 proc. zatrudnionych na świecie chce pracować w firmach, które rozwijają się cyfrowo, i dla cyfrowych liderów – wynika z badania firmy doradczej Deloitte i amerykańskiego MIT. Jego autorzy zwracają uwagę, że nie dotyczy to tylko młodych pokoleń, ale pracowników we wszystkich grupach wiekowych: od 22 do 60 lat. Z nowych technologii w codziennym życiu – jako konsumenci – korzystają dzisiaj bowiem przedstawiciele różnych generacji. Przyzwyczajeni do dostępnej przez całą dobę rozrywki czy bankowości online, chcą też mieć stały i mobilny dostęp do ofert pracy oraz narzędzi HR w firmie.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu