To także prawo do dokumentacji medycznej oraz zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza. Lista tych praw jest znacznie dłuższa, a podmiot medyczny ma nie tylko obowiązek udostępnić informację o prawach pacjenta, ale przede wszystkim ich przestrzegać. Jeśli dojdzie do naruszenia tych praw, poszkodowany może wystąpić do Rzecznika Praw Pacjenta z wnioskiem o wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Rzecznik, jako organ administracji rządowej, może zbadać sprawę, a w razie potwierdzenia nieprawidłowości – podjąć odpowiednie działania.
Od 6 września 2023 r. przy Rzeczniku Praw Pacjenta działa Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Ma on umożliwić w szybki sposób uzyskanie rekompensaty finansowej przez osoby, które podczas pobytu w szpitalu doznały uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub uległy zakażeniu szpitalnemu. Maksymalna kwota rekompensaty dla pacjenta to 200 tys. zł.
Sami możemy zdecydować, czy dochodzimy roszczeń w postępowaniu przed Rzecznikiem Praw Pacjenta, czy też na drodze sądowej. W tej drugiej opcji lista roszczeń jest znacznie szersza, choć samo postępowanie może trwać znacznie dłużej.
W jaki sposób pacjent może egzekwować swoje prawa? Z jakimi roszczeniami do sądu może wystąpić, kogo powinien pozwać i jakie przedstawić dowody? Kiedy dochodzi do błędu medycznego i jakie są tego konsekwencje? Odpowiedzi na m.in. te pytania znajdą Państwo w poradniku. Eksperci zawarli w nim wiele praktycznych wskazówek.
Zapraszam do lektury.