Reklama

Firmy wolą ciąć płace niż zatrudnienie

Kryzys wywołany przez pandemię odchudzi portfele dużej części pracowników, co jednak pomaga ograniczyć skalę zwolnień.

Aktualizacja: 09.06.2020 13:29 Publikacja: 09.06.2020 13:22

Firmy wolą ciąć płace niż zatrudnienie

Foto: AdobeStock

Chociaż aż 13 proc. przedsiębiorstw zamierza w najbliższych sześciu miesiącach zmniejszyć zatrudnienie, to połowa ograniczy cięcia do pojedynczych pracowników, a kolejne 37 proc. do małych grup załogi. Odwrotnie jest w planach dotyczących płac - wynika z ogłoszonego we wtorek raportu z najnowszego badania Planów Pracodawców agencji zatrudnienia Randstad.

Obniżkę wynagrodzeń w najbliższych sześciu miesiącach zapowiedziało tam 14 proc. z ponad tysiąca ankietowanych przedsiębiorstw - i nie będą to pojedyncze przypadki. W odróżnieniu od zwolnień, cięcia wynagrodzeń dotkną w prawie połowie firm niemal wszystkich pracowników, a w co piątej - zdecydowaną większość załogi. Jak zwraca uwagę Mateusz Żydek, rzecznik Randstad, najnowsza edycja badania zrealizowana na przełomie kwietnia i maja, pokazuje wyjątkowość obecnej sytuacji; nawet w czasie globalnego kryzysu finansowego w latach 2009/10 w Planach Pracodawców nie było tak dużej grupy przedsiębiorstw, które zapowiadały obniżki płac - ani tak małej grupy, która planuje w kolejnych miesiącach podwyżki. Teraz przewiduje je tylko 8 proc. badanych firm.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Wynagrodzenia
Mniejsza płacowa przewaga top menedżerów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Wynagrodzenia
Polki lepiej wykształcone, ale wciąż gorzej opłacane
Wynagrodzenia
Dlaczego Polacy muszą dorabiać do pensji?
Wynagrodzenia
Czeka nas dalsze hamowanie wzrostu płac?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Wynagrodzenia
W Polsce bardziej się opłaca pracować „na państwowym”? Duzi płacą lepiej
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama