Po sukcesie „Pana Marimby”, który doczekał się 114 spektakli, Opera Narodowa zamówiła u Marty Ptaszyńskiej nowy utwór dla dzieci. Kompozytorka wybrała powieść Gianni Rodariego „Gelsomino w krainie kłamczuchów” i na jej podstawie opracowała libretto. To opowieść o chłopcu obdarzonym niezwykłym głosem, który trafia do państwa złego króla Paletona. Tu prawo nakazuje wszystkim kłamać, a za prawdę grozi surowa kara. Chłopiec niszczy swoim śpiewem więzienie i pałac złego władcy, zwalcza tyranię i kładzie kres kłamstwu. Życie znowu staje się normalne.– Libretto oparte jest na prostym pomyśle, ale pozwala stworzyć dynamiczne widowisko – przekonuje Hanna Chojnacka, reżyserka „Magicznego Doremika”. – To przedstawienie może zainteresować nawet najmłodszych, bo żywa akcja i ciągle zmieniające się sytuacje sceniczne przypominają dziecięce filmy.

– Kiedy zaproponowano mi pracę nad „Magicznym Doremikiem” – opowiada autorka scenografii Barbara Kędzierska – zgodziłam się od razu. Tak mało jest w teatrach muzycznych przedstawień dla dzieci, że nie można było przegapić takiej okazji. Na dodatek ten utwór świetnie łączy baśniowość ze światem współczesnym, bliskim każdemu dziecku.

Marta Ptaszyńska znana jest z tego, że potrafi tak komponować, by muzyka pomagała słowu. – Ale podczas prób sami wykonawcy starali się, aby tekst zawsze był zrozumiały dla małych widzów – wyjaśnia dyrygent Iwona Sowińska, która czuwać będzie nad stroną muzyczną „Magicznego Doremika”. – Dla 12 muzyków dodatkową trudnością był fakt, że każdy z nich musi grać jak solista. Utwór Marty Ptaszyńskiej pełen jest melodyjnych piosenek, ale także wprowadza w świat muzyki współczesnej.

W „Muzycznym Doremiku” występują soliści Opery Narodowej, a także uczniowie szkoły baletowej oraz dziecięcy Chór Alla Polacca.

Teatr Wielki – Opera Narodowa, pl. Teatralny 1, tel. 022 826 50 19, premiera: 18.01, godz. 19.15, spektakle: 20.01 i 27.01, godz. 15