[b]Rz: W rankingu europejskich miast najczęściej odwiedzanych przez turystów na trzecim miejscu znalazł się Berlin. Wyprzedził Rzym czy Madryt. Co w Berlinie jest takie atrakcyjne?[/b]
Dariusz Ziemski: Przede wszystkim stolica Niemiec kusi świeżością, nowoczesnością i fantastyczną architekturą. Berlin jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się miast w Europie. Godnym podziwu osiągnięciem jest choćby przeobrażenie wschodniego Berlina z dzielnicy martwej i ponurej w modną i nowoczesną. Paryż, Londyn czy Rzym bazują na dawno wyrobionej i niezmiennej marce, a Berlin swoją popularność zawdzięcza zmienności. To unikat wśród „konserwatywnych” europejskich stolic i dlatego turystów, którzy wybierają Berlin, jest – i będzie – coraz więcej.
[b]A jak turyści to odkryli?[/b]
Ogromną, nie do przecenienia, rolę odegrał marketing. O ile miasta cieszące się nieprzerwaną popularnością długo mogły sobie pozwolić na zaniedbywanie marketingu (Nowy Jork np. stworzył swój wydział ds. marketingu dopiero w 2002 roku), o tyle berlińczycy wiedzieli, że muszą odbudować przedwojenną świetność miasta. Na samą promocję Berlin wydał w zeszłym roku ponad 200 milionów euro.
[b]Czym należy przyciągać turystów?[/b]