Nawet bez napływu turystów istnieje groźba awarii sieci w takich miejscach jak stadiony, na których zbiera się po kilkadziesiąt tysięcy użytkowników komórek. – Zwiększyliśmy pojemności sieci na kilkuset stacjach bazowych, w tym kilkudziesięciu w tzw. strefach kibica, czyli największych skupiskach fanów, oraz zbudowaliśmy kilkadziesiąt nowych stacji bazowych w miejscach związanych z Euro 2012 i na traktach komunikacyjnych w całym kraju – mówi Milan Zika z zarządu Polskiej Telefonii Cyfrowej, operatora sieci T-Mobile.
Każdy z czterech operatorów przygotował infrastrukturę – dla siebie i dla konkurentów – na jednym z wybranych, nowych stadionów. Przykładowo PTC w Gdańsku zainstalowała 66 anten, podłączając je za pomocą 4 km kabli miedzianych i 2 km światłowodowych. We Wrocławiu infrastrukturę zapewnia Orange, w Poznaniu Play, a w Warszawie Plus. – Duża część przygotowań wiąże się również z innymi lokalizacjami, np. wspomnianymi już strefami kibica, lotniskami, dworcami kolejowymi, hotelami, szpitalami, miejscami pobytowymi drużyn czy szlakami transportowymi – mówi Zika.
Tego, że w czasie jazdy pociągiem można stracić dostęp do sieci, dowiódł Urząd Komunikacji Elektronicznej, który w 2011 r. badał jakość połączeń na dwóch trasach kolejowych: Warszawa – Katowice – Wrocław oraz Wrocław – Poznań – Warszawa, którymi będą się poruszali kibice. W badaniach uzyskano 89 – 99-procentową skuteczność połączeń w różnych sieciach (najlepiej wypadł Plus).
Poza dodatkowymi stałymi instalacjami w wybranych punktach operatorzy komórkowi przyszykowali floty ruchomych stacji, którymi będą mogli doraźnie zwiększać wydajność sieci komórkowych w miejscach okupowanych przez kibiców.
Zadbać o łączność musiały przed Euro służby publiczne. Trwający od kilku lat przetarg na budowę nowoczesnego systemu łączności m.in. dla policji i straży pożarnej zakończył się fiaskiem, więc każda ze służb radziła sobie sama. – W miastach gospodarzach rozgrywek zmodernizowaliśmy nasz system do standardu DRM. To rozwiązanie nowocześniejsze od systemu analogowego stosowanego na pozostałym obszarze kraju – mówi Krzysztof Hajdas z biura prasowego Komendy Głównej Policji.
Ze smartfonem i tabletem
Producenci aplikacji używanych na smartfonach i tabletach przygotowali bezpłatne programy związane z mistrzostwami, dostępne na najważniejszych platformach mobilnych. Oficjalna aplikacja „UEFA Euro 2012" będzie publikować m.in. dane o drużynach i sprawozdania z meczów na żywo. Udostępni też informacje turystyczne o miastach i stadionach. Organizator Euro – spółka PL.2012 – przygotował „Polish Guide". Zaprezentuje on przede wszystkim ofertę turystyczną, pomoże kibicom zaplanować podróż i nocleg, poinformuje o wydarzeniach towarzyszących imprezie. Na zlecenie MSZ powstaje „Check-in Poland". – To narzędzie umożliwi zagranicznym kibicom odnalezienie i spotkanie swoich rodaków – tłumaczy rzecznik resortu Marcin Bosacki. Dodaje, że poprzez prezentację konkretnych miejsc spotkań aplikacja będzie promowała również Polskę.