Kara za mapkę? Brak nagrody

Ratusz znalazł winnych wpadki z drukiem błędnych map na Euro 2012

Publikacja: 07.08.2012 00:36

Za kompromitującą promocyjna wpadkę winę ponosi Biuro Promocji Miasta. Ukaranych będzie dwóch urzędników. Zostali ustnie upomniani i nie dostali nagrody kwartalnej. Kary uniknęła szefowa biura Katarzyna Ratajczyk, która – teoretycznie – powinna wszystko nadzorować.

Opisywaliśmy w lipcu nieudane przedsięwzięcie warszawskiego ratusza. Mapka miała w języku angielskim oprowadzać kibiców przyjeżdżających na Euro 2012 po miejscach, w których ustawione zostały rzeźby 16 syrenek z flagami państw uczestników mistrzostw.

Gdy zamówiony produkt dotarł do urzędu, okazało się, że prawie wszystkie punkty są umieszczone na mapce w nieprawidłowych miejscach. Syrenka z placu Trzech Krzyży została przeniesiona na Stare Miasto, plac Zamkowy znalazł się na Powiślu, a pomnik Kopernika wywędrował na rondo Dmowskiego. Park Fontann z Podzamcza na mapce pojawił się na Krakowskim Przedmieściu, a rondo de Gaulle'a wyrzucono w okolice Tamki.

Mapka z kompromitującą topografią nie powinna ujrzeć światła dziennego, bo gdy urzędnicy się zorientowali, wycofali dystrybucję i druk poszedł na przemiał. A jednak nie całkiem. Jeden z egzemplarzy trafił w ręce radnego PiS Jarosława Krajewskiego.

Gdy wówczas dopytywaliśmy, kto ponosi odpowiedzialność za wpadkę i ile kosztowały nowe mapki (już prawidłowo wydrukowane), urzędnicy migali się z odpowiedzią. Słyszeliśmy najpierw, że to wina drukarni, że nowe mapki zostały wydrukowane bezkosztowo, później, że trwa postępowanie wyjaśniające.

Dziś już wiemy. Felernych ulotek było 350 tys. Kosztowały 30 tys. zł (netto). A za druk nowych – już tylko 50 tys. – ratusz zapłacił 6,8 tys. zł. Czyli te nowe, w przeliczeniu na jeden egzemplarz, kosztowały więcej od tych błędnych.

Władze miasta pierwszy  raz od sześciu lat przyznały, że winę ponosi Biuro Promocji. Dotychczasowe wpadki – jak np. spot reklamowy stolicy nazwany „filmem o jurnym dresiarzu" czy ustawienie grających ławeczek Chopina z mapką wskazującą złe kierunki świata – przechodziły bez echa.

Teraz wiceprezydent Jacek Wojciechowicz w piśmie do radnego Krajewskiego wyjaśnia: „Ogólny projekt graficzny i merytoryczny ulotki został zaakceptowany przez dyrekcję Biura Promocji. Za akceptację ostatecznej wersji odpowiada osoba prowadząca projekt i jej bezpośredni przełożony". O kogo chodzi? Jak się okazuje, nie o szefową biura Katarzynę Ratajczyk. – Nie ma odpowiedzialności zbiorowej – stwierdza rzecznik ratusza Bartosz Milczarczyk. – Konsekwencje poniósł pracownik biura oraz naczelnik wydziału. Została przeprowadzona rozmowa wyjaśniająca z ustnym upomnieniem. I tym osobom nie zostały przyznane nagrody kwartalne – precyzuje rzecznik.

– Z tego wnioskuję, że dyrektor Katarzyna Ratajczyk, która powinna bezpośrednio odpowiadać za to, co się w jej biurze dzieje, otrzymała nagrodę mimo ewidentnej gafy – komentuje radny Jarosław Krajewski. – To dowodzi, jaki system premiowania urzędników obowiązuje w ratuszu. Nagroda jest traktowana jak przynależny dodatek do pensji i naprawdę trzeba się postarać, żeby jej nie dostać.

Jakie wnioski ratusz wyciągnął z całej historii? – W biurze został wprowadzony bardziej rygorystyczny system akceptacji projektów graficznych – wyjaśnia Wojciechowicz.

Za kompromitującą promocyjna wpadkę winę ponosi Biuro Promocji Miasta. Ukaranych będzie dwóch urzędników. Zostali ustnie upomniani i nie dostali nagrody kwartalnej. Kary uniknęła szefowa biura Katarzyna Ratajczyk, która – teoretycznie – powinna wszystko nadzorować.

Opisywaliśmy w lipcu nieudane przedsięwzięcie warszawskiego ratusza. Mapka miała w języku angielskim oprowadzać kibiców przyjeżdżających na Euro 2012 po miejscach, w których ustawione zostały rzeźby 16 syrenek z flagami państw uczestników mistrzostw.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!