Wschodni: reaktywacja

Do 2012 roku Dworzec Wschodni ma zostać całkowicie przebudowany i otoczony biurowcami ze szkła i stali. Kolej szuka firm, które to sfinansują

Publikacja: 20.11.2007 01:14

Wschodni: reaktywacja

Foto: Rzeczpospolita

Z cuchnącego miejsca w nowoczesną stację na europejskim poziomie – czy taka zmiana jest możliwa w Warszawie w ciągu pięciu lat? PKP twierdzą, że tak.

W wypełnionej po brzegi sali w centrali PKP przy Szczęśliwickiej przedsiębiorcy oglądali wczoraj zdjęcia satelitarne kolejowych działek o łącznej powierzchni ponad 15 ha. Jak ustaliliśmy, wśród biznesmenów byli przedstawiciele dużych międzynarodowych koncernów. Cały teren – niedaleko planowanego Stadionu Narodowego – PKP przeznaczą pod zabudowę. Kolejarze chcą powtórzyć scenariusz z Dworca Wileńskiego. Prywatny podmiot postawi swoje budynki komercyjne, ale pod warunkiem zbudowania dla PKP:

? nowej stacji (w przyszłości połączonej z odnogą drugiej linii metra w kierunku Gocławia)

? dworca autobusowego od strony ul. Lubelskiej

? parkingów „Parkuj i jedź” .

Do lutego zainteresowane firmy mogą wykupować w PKP tzw. memorandum finansowe – to źródło informacji o założeniach planowanej inwestycji. Na jego podstawie przygotują dla kolei ofertę. W 2008 roku kolejarze mają wskazać w rokowaniach inwestora po ocenie zaproponowanej przez niego koncepcji i sprawdzeniu możliwości finansowych jej realizacji.

– Budowa powinna ruszyć na przełomie 2008 i 2009 roku. Wszystko musi być gotowe przed Euro 2012 – twierdzi Jarosław Adwent z zarządu PKP. Koszt budowy samego dworca to 80 – 100 mln euro.

Jarosław Dobrowolski z doradzającego kolejarzom konsorcjum EC Harris i Cushman & Wakefield mówi, że trwają właśnie analizy mające odpowiedzieć na pytanie, co obok dworca można zbudować.

Kolejarze zadeklarowali, że będą w tej sprawie współpracować z miastem. Według Jolanty Latały z miejskiego Biura Architektury powinien tam powstać kawałek miasta: z placami, biurowcami, sklepami, restauracjami i budynkami mieszkalnymi.

Do 2012 roku PKP chcą na podobnej zasadzie przebudować Dworzec Zachodni.

Z cuchnącego miejsca w nowoczesną stację na europejskim poziomie – czy taka zmiana jest możliwa w Warszawie w ciągu pięciu lat? PKP twierdzą, że tak.

W wypełnionej po brzegi sali w centrali PKP przy Szczęśliwickiej przedsiębiorcy oglądali wczoraj zdjęcia satelitarne kolejowych działek o łącznej powierzchni ponad 15 ha. Jak ustaliliśmy, wśród biznesmenów byli przedstawiciele dużych międzynarodowych koncernów. Cały teren – niedaleko planowanego Stadionu Narodowego – PKP przeznaczą pod zabudowę. Kolejarze chcą powtórzyć scenariusz z Dworca Wileńskiego. Prywatny podmiot postawi swoje budynki komercyjne, ale pod warunkiem zbudowania dla PKP:

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!