Orędzie czy spot wyborczy?

Wystąpienie Lecha Kaczyńskiego obejrzało osiem mln osób. Wzbudziło ostre reakcje opozycji i ekspertów

Aktualizacja: 19.03.2008 12:24 Publikacja: 18.03.2008 17:11

Telewizyjne wystąpienie prezydenta

Telewizyjne wystąpienie prezydenta

Foto: www.itvp.pl

Poniedziałkowe wystąpienie prezydenta miało nietypową oprawę. Słowom Lecha Kaczyńskiego towarzyszyła muzyka z filmu „Polskie drogi”, a wypowiedź była przeplatana zdjęciami z ubiegłorocznych szczytów UE, zdjęciami ze ślubu homoseksualistów i czarno-białą przedwojenną mapą Niemiec obejmującą część Polski. Były też zdjęcia szefowej Niemieckiego Związku Wypędzonych Eriki Steinbach z kanclerz Niemiec Angelą Merkel.

– Orędzie miało w sobie coś niestosownego. Wolałbym, aby głowa państwa skupiła się na tym, co ma do przekazania – stwierdził premier Donald Tusk, zwracając uwagę na wykorzystanie wizerunków polityków europejskich.

– To żenująca reklama polityczna – mówi „Rz” Stefan Niesiołowski (PO).Lecha Kaczyńskiego bronił Jarosław Kaczyński. – Prezydent może wybrać taką formułę orędzia, jaką uznaje za stosowną – oświadczył. Przyznał jednak, że wystąpienia nie widział.

Wiele kontrowersji wzbudził także autor wystąpienia: – Od pierwszej do ostatniej minuty widać było rękę posła PiS Jacka Kurskiego – komentował Tusk.

Sam Kurski przyznaje się jedynie do „konsultacji” w sprawie orędzia: – Prezydent zdecydował się na ofensywną formę, i brawo! Do tej pory głównym jego problemem było przełamanie bariery komunikacyjnej. Już sam fakt, że tyle się mówi o tym orędziu, świadczy, że to się udało.

Według informacji „Rz” Kurski najpierw przekonał do swojego pomysłu szefa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Ten zaś do przyjęcia go nakłonił prezydenta.A jak wystąpienie oceniają eksperci? – Zdecydowanie przypominało spot wyborczy. Prezydent ma prawo go nakręcić, ale nie powinien go nazywać orędziem – uważa Piotr Pawełczyk, profesor marketingu politycznego UAM w Poznaniu. – Lech Kaczyński kreuje się w nim na silnego i zatroskanego prezydenta, który wkracza do akcji, gdy partie polityczne nie mogą sobie poradzić.

Rafał Betlejewski, reżyser reklamowy i dyrektor kreatywny agencji reklamowej Koledzy, Strategia i Kreacja, krytykuje realizację spotu: – Gdy widz ma wrażenie, że materiał został przygotowany wcześniej, ma mniejsze zaufanie do przekazu prezydenta. Zastosowanie muzyki i dodatkowych wtrąceń filmowych także osłabia ekspresję Lecha Kaczyńskiego, co było dotąd jego mocną stroną.

Zaznacza, że do niego nie trafia taka forma przekazu: – Za dużo grzybów w barszcz. Łzawa muzyka połączona z wizerunkiem prezydenta jest na tyle patetyczna, że tego nie kupuję. Spot jest raczej skierowany do bardziej tradycyjnej widowni.

Spot miał także inne konsekwencje. Homoseksualista Brendan Fay, którego wizerunek został wykorzystany w orędziu, poskarżył się na prezydenta w polskim konsulacie w Nowym Jorku.

Wczorajsza prasa donosiła, że przy nagraniu i montażu wystąpienia prezydenta Kurskiemu towarzyszyła wiceszefowa Agencji Informacyjnej TVP Patrycja Kotecka. – To nieprawda. Byłam odpowiedzialna za emisję orędzia. Rutynowo kontrolowałam postęp prac, zajmując się w tym czasie wieloma sprawami, których nie da się pogodzić z udziałem w montażu – zapewnia Kotecka.

Orędzie można obejrzeć tutaj:

Poniedziałkowe wystąpienie prezydenta miało nietypową oprawę. Słowom Lecha Kaczyńskiego towarzyszyła muzyka z filmu „Polskie drogi”, a wypowiedź była przeplatana zdjęciami z ubiegłorocznych szczytów UE, zdjęciami ze ślubu homoseksualistów i czarno-białą przedwojenną mapą Niemiec obejmującą część Polski. Były też zdjęcia szefowej Niemieckiego Związku Wypędzonych Eriki Steinbach z kanclerz Niemiec Angelą Merkel.

– Orędzie miało w sobie coś niestosownego. Wolałbym, aby głowa państwa skupiła się na tym, co ma do przekazania – stwierdził premier Donald Tusk, zwracając uwagę na wykorzystanie wizerunków polityków europejskich.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!