Wybite szyby i ściany pokryte graffiti. Na wiatach na peronach napisy:?„wolne konopie", „Legia pany", „rodzina to dno" i „chwdp". Tablice „PKP Powiśle" połamane i pokryte rdzawym nalotem. Tak wygląda pięć lat po remoncie przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe przystanek kolejowy Powiśle – na linii średnicowej, która prowadzi do Stadionu Narodowego.

Kolejarz jak Syzyf

Prace remontowe na peronach PKP Powiśle dobiegły końca w 2007 r. To był element remontu podmiejskiej części linii średnicowej za 60 mln zł.  Perony stacji Powiśle, Śródmieście i Ochota wyglądają już jednak, jakby remontu nigdy tu nie było.

– Perony są wysprejowane, wiaty pomalowane. Z winy wandali perony?wyglądają źle – przyznaje dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP Jan Telecki. – Dlatego przed Euro 2012 planujemy estetyzację. W ciągu najbliższych dni powinna zapaść ostateczna decyzja w tej sprawie – przewiduje.

Kolejarze obiecują, że przed pierwszym gwizdkiem Euro 2012 oczyszczą, wymalują i wypiaskują ściany wiat peronowych i przejść podziemnych, wstawią szyby i zamontują tablice informacyjne. Dla Dworca Zachodniego zapowiadają prowizoryczny remont zaniedbanego przejścia podziemnego, gdzie woda kapie z nieszczelnego stropu i kwitnie nielegalny handel.

„Estetyzacja" ma pochłonąć ok. 5 mln zł. Według naszych informacji, dziś zarząd PKP?PLK ma oficjalnie przeznaczyć te pieniądze dla warszawskiego węzła kolejowego.  Marzec kolejarze planują przeznaczyć na formalności, czyli wybór wykonawcy w przetargu. Gorączkowe prace odbędą się w kwietniu i maju, czyli praktycznie w przedednie Euro 2012.

Bez kamer demolka

– To działanie bez sensu. Na przystanku Powiśle pierwsze bazgroły pojawiły się już kilka dni po otwarciu, a na Dworcu Gdańskim jeszcze przed przecięciem wstęgi – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Już na Euro 2012 odnowione przystanki będą zniszczone, jeśli nie zostaną wcześniej zainstalowane kamery monitoringu. Ten wydatek warto ponieść, bo się zwróci.

– Monitoring działałby odstraszająco na wandali, ale na ten wydatek nie ma szans. Montaż kamer na peronach i przejściach podziemnych linii średnicowej kosztowałby ok. 15 mln zł. Nie mamy tych pieniędzy – twierdzi dyr. Telecki z Zakładu Linii Kolejowych.

Autopromocja
Bezpłatny e-book

WALKA O KLIMAT. Nowa architektura energetyki

POBIERZ

Spółka PLK?zgodziła się tylko na objęcie monitoringiem części torów – bez peronów i przejść podziemnych – między Dw. Wschodnim i tunelem średnicowym. Cel – ograniczyć kradzież kabli (złodzieje są tak bezczelni, że działają w biały dzień przebrani w odblaskowe kamizelki PKP).

Kolej upiera się, że remont podmiejskiej części linii średnicowej z 2007 r. przyniósł korzyści.