Hojne wsparcie dla stadionu

Ponad 1,2 mln zł kosztowała miasto obsługa imprez na Narodowym

Aktualizacja: 13.11.2012 00:49 Publikacja: 13.11.2012 00:46

Stadion Narodowy w Warszawie

Stadion Narodowy w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak PN Piotr Nowak

Jak wynika z danych ratusza, warszawscy podatnicy zapłacili ponad 1,2 mln zł za obsługę imprez na Stadionie Narodowym. Większość z nich to mecze i wydarzenia komercyjne.

Najwięcej miasto zapłaciło za styczniowe otwarcie stadionu – imprezę „Oto jestem". Samo wykupienie u przewoźników dodatkowych kursów komunikacji miejskiej to koszt ponad 184 tys. zł. Z kolei do przewiezienia uczestników komercyjnego koncertu Madonny ratusz dopłacił 85,2 tys. zł, do występu grupy Coldplay – 65,8 tys. zł, a do meczu Polska–Portugalia – 72,8 tys. zł. Są to koszty uruchomienia dodatkowych autobusów, tramwajów oraz podstawienia składów metra i SKM.

Za 68 tys. na „basen"

W ten sposób organizowany przez prywatną firmę turniej Danone Nations Cup kosztował podatników 30,5 tys. zł, a „Mecz Gwiazd" Polska–Ukraina – 41,2 tys. zł.

Dowóz kibiców na mecz Polska–Anglia, gdzie z powodu otwartego dachu obiekt na Pradze-Południe zyskał miano „Basenu Narodowego", kosztował podatników 68,3 tys. zł. Dzień później ratusz wydał na komunikację 27,7 tys. zł.

– Zarząd Transportu Miejskiego poniósł także inne koszty związane z uruchomieniem dodatkowej komunikacji po imprezach – informuje wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Za pracę informatorów, którzy pomagają uczestnikom imprez w znalezieniu właściwego przystanku i połączenia, ZTM zapłacił dotychczas ok. 9,5 tys. zł. Przygotować trzeba było też przystanki, na których zatrzymują się dodatkowe linie – z kieszeni podatników ubyło kolejne 60 tys. zł.

Zapłacić trzeba było również za przygotowanie i wdrożenie czasowych organizacji ruchu (zamykanie ulic czy mostu Poniatowskiego, malowanie przejść dla pieszych, tablice informujące o zmianach w ruchu drogowym). Zarząd Dróg Miejskich wydał na to ponad 361 tys. zł. Darmowe nie było również sprzątanie po uczestnikach imprez na Stadionie Narodowym. Zarząd Oczyszczania Miasta wydał na ten cel już ok. 52,5 tys. zł.

Zestawienia ratusz przygotował na interpelację radnego Macieja Maciejowskiego (Praska Wspólnota Samorządowa). Urząd miasta nie podaje w nim jednak kosztów dodatkowych patroli strażników miejskich. „Działania związane z zabezpieczeniem imprez masowych (...) nie są rozpatrywane w kategorii dodatkowych wydatków, lecz jako element realizacji ustawowych zadań, do których kierowani są funkcjonariusze Straży Miejskiej" – napisał prezydent Wojciechowicz w odpowiedzi na interpelację radnego.

Niech stadion dopłaca

Radny Maciejowski tłumaczy, że nie ma nic przeciwko Stadionowi Narodowemu jako obiektowi, lecz uważa, że koszty jego funkcjonowania nie powinny być przerzucane na miasto, które i tak w kryzysie ma problemy z dopięciem budżetu.

– Wiadomo, że koszty funkcjonowania takiego obiektu są duże i Narodowe Centrum Sportu nie da sobie rady bez organizowania tam dużych komercyjnych imprez – mówi radny. – Jednak okazuje się, że do komercyjnych imprez musi dopłacić miasto, zapewniając komunikację czy bezpieczeństwo. Operator stadionu nie powinien tych kosztów przerzucać na budżet Warszawy.

Władze miasta tłumaczą, że prowadzą na ten temat rozmowy z władzami NCS.

– Ostatnio zmieniło się kierownictwo tej spółki, ale zamierzamy kontynuować pertraktacje – mówi rzeczniczka ratusza Agnieszka Kłąb. – Chcemy, by władze stadionu współuczestniczyły w kosztach dowozu uczestników imprez. Zależy nam również, by imprezy się tam cały czas odbywały. Warto też pamiętać, że wielu uczestników imprez na  Stadionie Narodowym to właśnie warszawiacy.

Jakub Borowski: Stadiony nie są budowane po to aby się zwrócić

Jak wynika z danych ratusza, warszawscy podatnicy zapłacili ponad 1,2 mln zł za obsługę imprez na Stadionie Narodowym. Większość z nich to mecze i wydarzenia komercyjne.

Najwięcej miasto zapłaciło za styczniowe otwarcie stadionu – imprezę „Oto jestem". Samo wykupienie u przewoźników dodatkowych kursów komunikacji miejskiej to koszt ponad 184 tys. zł. Z kolei do przewiezienia uczestników komercyjnego koncertu Madonny ratusz dopłacił 85,2 tys. zł, do występu grupy Coldplay – 65,8 tys. zł, a do meczu Polska–Portugalia – 72,8 tys. zł. Są to koszty uruchomienia dodatkowych autobusów, tramwajów oraz podstawienia składów metra i SKM.

Pozostało 82% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!