Rozejdą się koszulki z Messim

Rozmowa z ?Andrzejem Hadzikiem, ekonomistą z AWF w Katowicach

Publikacja: 28.04.2014 20:37

Rozejdą się koszulki z Messim

Foto: archiwum prywatne

Rz: Transmisje sportowe to główny impuls do zakupu telewizora. W tym roku sprzedaż wzrośnie, głównie ze względu na mundial...

Andrzej Hadzik: Naturalne jest, że przy okazji wielkich imprez sportowych sprzedaż w niektórych branżach wzrasta. Ale trzeba pamiętać, że w najbliższym mundialu Polacy nie biorą udziału. Nie będzie wyniku sportowego, należy się więc spodziewać, że sprzedaż będzie mniejsza, niż mogłaby być, gdyby reprezentacja Polski grała w Ameryce Południowej.

Na czym jeszcze – oprócz telewizorów – można zarobić  przy okazji imprez sportowych?

Do spółki z Ukrainą organizowaliśmy mistrzostwa Europy w piłce nożnej, wiele firm zdobyło więc wtedy doświadczenie. Wspomnieć można choćby organizowane w wielu miejscach strefy kibica, które cieszyły się dużą popularnością. A tam oprócz kibicowania można było coś zjeść czy wypić, przede wszystkim piwo. Choć teraz na pewno nie będą to tak rozbudowane strefy kibica jak przy okazji wspomnianego Euro 2012. Zawsze zyskują branże produkujące sprzęt sportowy. Piłki, buty, koszulki z nazwiskami idoli, którzy najprawdopodobniej na mistrzostwach będą odnosić sukcesy.

Przy okazji mistrzostw świata w Korei i Japonii wiele kampanii reklamowych czy produktów w jakiś sposób nawiązywało do piłki nożnej...

Wtedy stworzenie kampanii było proste, bo na mundialu mieliśmy „naszych". Dziś będzie się pewnie wskazywać gwiazdy światowe, którym można kibicować i z którymi można się utożsamiać. Chodzi o podbudowanie emocji.

A kto na brazylijskim mundialu na pewno nie zyska?

Biura podróży. Mało kogo stać na wycieczkę do Brazylii, a w tym przypadku nawet dla najgorliwszego kibica polskiej reprezentacji taka wycieczka nie ma sensu. Co innego dla Niemców, którzy nie dość, że w ogóle statystycznie dużo podróżują, to są też wiernymi kibicami swojej reprezentacji.

Polacy lubią wielkie imprezy sportowe niezależnie od tego, czy występują tam nasi rodacy?

Mistrzostwa świata w piłce nożnej to w połowie zawody najlepszych drużyn sportowych z całego świata, a w połowie globalny produkt sportowy. Kibic może się utożsamiać z polskim piłkarzem, ale także z zagranicznym. Można mieć koszulkę z nazwiskiem Błaszczykowski, Lewandowski czy Piszczek, ale doskonale będą się również sprzedawać koszulki z nazwiskiem Messi.

Rz: Transmisje sportowe to główny impuls do zakupu telewizora. W tym roku sprzedaż wzrośnie, głównie ze względu na mundial...

Andrzej Hadzik: Naturalne jest, że przy okazji wielkich imprez sportowych sprzedaż w niektórych branżach wzrasta. Ale trzeba pamiętać, że w najbliższym mundialu Polacy nie biorą udziału. Nie będzie wyniku sportowego, należy się więc spodziewać, że sprzedaż będzie mniejsza, niż mogłaby być, gdyby reprezentacja Polski grała w Ameryce Południowej.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!