Statystyki pokazują zależność pomiędzy liczbą nieważnych głosów wyborczych a osiągnięciami edukacyjnymi poszczególnych województw.
Porównaliśmy mapę nieważnych głosów w wyborach samorządowych 2014 opublikowaną przez portal www.wyborynamapie.pl (opracowaną na bazie protokołów wojewódzkich komisji wyborczych) z analizą osiągnięć edukacyjnych uczniów przygotowaną przez Instytut Analiz Regionalnych. To zestawienie zostało przygotowane na podstawie danych Centralnej Komisji Edukacyjnej i dotyczyło średnich wyników uczniów z poszczególnych województw, jakie uzyskiwali w latach 2005–2011 ze sprawdzianu szóstoklasisty oraz egzaminu gimnazjalnego, czyli – w przeciwieństwie do matury – obowiązkowych elementów edukacji dla wszystkich uczniów.
Wnioski? W tegorocznych wyborach do sejmików wojewódzkich relatywnie najmniej głosów nieważnych oddano w województwach podkarpackim, lubelskim, podlaskim, śląskim, małopolskim i świętokrzyskim. Te regiony, z wyjątkiem woj. świętokrzyskiego, osiągają ponadprzeciętne wyniki edukacyjne.
W przypadku województw małopolskiego i podkarpackiego średni wynik sprawdzianu szóstoklasisty jest o kilka punktów procentowych wyższy od średniej krajowej. Jeszcze lepsze wyniki uczniowie z tych województw otrzymują na egzaminie gimnazjalnym.
Z drugiej strony największą liczbę głosów nieważnych odnotowano w województwach wielkopolskim, pomorskim, zachodniopomorskim, lubuskim czy warmińsko-mazurskim. To z kolei regiony, w których wyniki edukacyjne są poniżej średniej krajowej. W przypadku województwa wielkopolskiego czy zachodniopomorskiego na poziomie szkoły podstawowej są o kilka punktów procentowych niższe niż średnia krajowa, a tendencja ta pogłębia się jeszcze na poziomie gimnazjalnym.