W II kwartale użytkownicy BLIK-a zrealizowali 97,4 mln transakcji, o ponad 7 mln więcej niż w całym 2018 r. Tradycyjnie najwięcej transakcji przeprowadzili w internecie – było ich aż 73 mln (stanowi to trzy czwarte wszystkich operacji w tym czasie), czyli o 110 proc. więcej niż rok temu i o 27 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach roku.
Pod względem płatności w internecie BLIK już znacznie wyprzedził karty. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że klienci zapłacili nimi w II kwartale „tylko" 33,6 mln razy. Przewaga BLIK-a nad kartami w sieci rośnie, bo po raz pierwszy wyprzedził je w IV kwartale 2018 r. przy poziomie 25 mln operacji. Jednak BLIK zwiększa przewagę także pod względem wartości transakcji w internecie. W II kwartale opiewały już na 8,6 mld zł w porównaniu z 5 mld zł w przypadku kart. Po raz pierwszy BLIK wyprzedziły karty w tym zakresie w II kwartale 2019 r.
– Bez wątpienia ogromne kwartalne wzrosty liczby i wartości transakcji BLIK-iem w drugim kwartale to efekt przesunięcia zakupów ze sklepów stacjonarnych do sieci. Wynika to oczywiście z lockdownu i obaw wielu z nas o kupowanie w tradycyjnych miejscach, gdzie często gromadzą się większe grupy ludzi. Dane za III kwartał, które opublikujemy już wkrótce, potwierdzą, że Polacy zostali przy zakupach w sieci – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności (ta założona przez banki spółka jest operatorem BLIK-a).
– Szacujemy, że dziś udział BLIK-a w wartości rynku e-commerce w Polsce może sięgać już nawet 60 proc. i stale rośnie. Bez wątpienia jest to najszybszy i najłatwiejszy sposób kupowania w internecie. A dzięki temu, że użytkownik nie musi pozostawiać w sieci żadnych danych płatniczych – jest także bardzo bezpieczny – przekonuje Mazurkiewicz.
BLIK to ogólnopolski system płatności, który dostępny jest nie tylko dla klientów banków będących założycielami PSP (Alior, Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO BP), mogą korzystać z niego również klienci Getin Noble, Pekao, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Bankowe, Nest Banku, Banku Pocztowego i banków spółdzielczych zrzeszonych w SGB i BPS. Z głównych banków w Polsce systemu nie ma tylko Citi Handlowy. Możliwość skorzystania z BLIK-a w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Na koniec czerwca z BLIK-a korzystało aktywnie 5,42 mln osób. To 67 proc. więcej niż rok wcześniej. Dziś już blisko co drugi użytkownik bankowych aplikacji mobilnych w Polsce płaci BLIK-iem.