Polski system płatności rośnie jak na drożdżach

Sztandarowy wynalazek naszego sektora bankowego jeszcze szybciej rośnie w sieci. Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie płatności zbliżeniowych.

Publikacja: 17.11.2020 09:00

Polski system płatności rośnie jak na drożdżach

Foto: shutterstock

W II kwartale użytkownicy BLIK-a zrealizowali 97,4 mln transakcji, o ponad 7 mln więcej niż w całym 2018 r. Tradycyjnie najwięcej transakcji przeprowadzili w internecie – było ich aż 73 mln (stanowi to trzy czwarte wszystkich operacji w tym czasie), czyli o 110 proc. więcej niż rok temu i o 27 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach roku.

Pod względem płatności w internecie BLIK już znacznie wyprzedził karty. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że klienci zapłacili nimi w II kwartale „tylko" 33,6 mln razy. Przewaga BLIK-a nad kartami w sieci rośnie, bo po raz pierwszy wyprzedził je w IV kwartale 2018 r. przy poziomie 25 mln operacji. Jednak BLIK zwiększa przewagę także pod względem wartości transakcji w internecie. W II kwartale opiewały już na 8,6 mld zł w porównaniu z 5 mld zł w przypadku kart. Po raz pierwszy BLIK wyprzedziły karty w tym zakresie w II kwartale 2019 r.

– Bez wątpienia ogromne kwartalne wzrosty liczby i wartości transakcji BLIK-iem w drugim kwartale to efekt przesunięcia zakupów ze sklepów stacjonarnych do sieci. Wynika to oczywiście z lockdownu i obaw wielu z nas o kupowanie w tradycyjnych miejscach, gdzie często gromadzą się większe grupy ludzi. Dane za III kwartał, które opublikujemy już wkrótce, potwierdzą, że Polacy zostali przy zakupach w sieci – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności (ta założona przez banki spółka jest operatorem BLIK-a).

– Szacujemy, że dziś udział BLIK-a w wartości rynku e-commerce w Polsce może sięgać już nawet 60 proc. i stale rośnie. Bez wątpienia jest to najszybszy i najłatwiejszy sposób kupowania w internecie. A dzięki temu, że użytkownik nie musi pozostawiać w sieci żadnych danych płatniczych – jest także bardzo bezpieczny – przekonuje Mazurkiewicz.

BLIK to ogólnopolski system płatności, który dostępny jest nie tylko dla klientów banków będących założycielami PSP (Alior, Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO BP), mogą korzystać z niego również klienci Getin Noble, Pekao, BNP Paribas, Credit Agricole, Inteligo, T-Mobile Usługi Bankowe, Nest Banku, Banku Pocztowego i banków spółdzielczych zrzeszonych w SGB i BPS. Z głównych banków w Polsce systemu nie ma tylko Citi Handlowy. Możliwość skorzystania z BLIK-a w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Na koniec czerwca z BLIK-a korzystało aktywnie 5,42 mln osób. To 67 proc. więcej niż rok wcześniej. Dziś już blisko co drugi użytkownik bankowych aplikacji mobilnych w Polsce płaci BLIK-iem.

Jednak bolączką jest niewielki udział płatności w terminalach płatniczych (stanowią niecałe 9 proc. wszystkich transakcji). Powodem jest ich mniejsza wygoda niż w przypadku transakcji zbliżeniowych typowymi kartami płatniczymi czy aplikacjami mobilnymi, bo w przypadku BLIK-a trzeba podać specjalny kod generowany przez aplikację, co nie jest najszybsze. Sytuację ma poprawić partnerstwo z Mastercardem, który od połowy kwietnia stał się jednym z siedmiu akcjonariuszy PSP. To ma umożliwić spółce rozwój płatności zbliżeniowych w sklepach stacjonarnych i za granicą.

Płatnicza spółka na razie nie chce zdradzać terminu. – Prace nad udostępnieniem płatności zbliżeniowych BLIK trwają, robimy wszystko, aby udostępnić rozwiązanie tak szybko, jak to jest możliwe. W stosownym momencie poinformujemy o terminie udostępnienia funkcjonalności klientom – odpowiada biuro prasowe PSP.

Wcześniej zarząd zaznaczał, że intensywnie pracuje nad istotą współpracy z Mastercardem, czyli możliwością zbliżeniowego płacenia BLIK-iem na całym świecie, i sugerował, że będzie możliwe to w tym roku i pozwoli na kolejny spektakularny wzrost liczby i wartości transakcji, szczególnie tych w terminalach.

W II kwartale użytkownicy BLIK-a zrealizowali 97,4 mln transakcji, o ponad 7 mln więcej niż w całym 2018 r. Tradycyjnie najwięcej transakcji przeprowadzili w internecie – było ich aż 73 mln (stanowi to trzy czwarte wszystkich operacji w tym czasie), czyli o 110 proc. więcej niż rok temu i o 27 proc. więcej niż w pierwszych trzech miesiącach roku.

Pod względem płatności w internecie BLIK już znacznie wyprzedził karty. Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że klienci zapłacili nimi w II kwartale „tylko" 33,6 mln razy. Przewaga BLIK-a nad kartami w sieci rośnie, bo po raz pierwszy wyprzedził je w IV kwartale 2018 r. przy poziomie 25 mln operacji. Jednak BLIK zwiększa przewagę także pod względem wartości transakcji w internecie. W II kwartale opiewały już na 8,6 mld zł w porównaniu z 5 mld zł w przypadku kart. Po raz pierwszy BLIK wyprzedziły karty w tym zakresie w II kwartale 2019 r.

Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki