Reklama

Eksporterom w Afryce potrzebny jest spokój

Jednym z najbardziej obiecujących kierunków dla polskiego eksportu jest Afryka. Ponad połowa polskiego eksportu na kontynent afrykański wysyłana jest do Afryki Północnej.

Publikacja: 24.03.2016 11:05

Jednym z najbardziej obiecujących kierunków dla polskiego eksportu jest Afryka.

Jednym z najbardziej obiecujących kierunków dla polskiego eksportu jest Afryka.

Foto: Bloomberg

Polskie wyroby trafiają do Algierii, Egiptu, Libii, Maroka, Sudanu i Tunezji. Do Maroka, gdzie sprzedajemy m.in. siarkę i węgiel, sprzęt AGD, tworzywa sztuczne i pszenicę, eksport w 2014 roku wzrósł w ujęciu rocznym o blisko połowę. W ubiegłym nieco zmalał – do poziomu 284,2 mln euro, co jednak nie zmienia faktu, że ten kraj może być perspektywicznym celem dla polskich przedsiębiorców.

Według ekspertów Banku Zachodniego WBK, Maroko ma sprzyjające otoczenie biznesowe. Kraj ma duże ambicje i chce być gospodarczym liderem w regionie. Z tego powodu poprawia warunki dla biznesu i stara się przyciągać zagranicznych inwestorów. Warunkiem udanej ekspansji jest jednak dobra znajomość lokalnego rynku i realiów, które na nim obowiązują. Według Roberta Antczaka, dyrektora sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK, zapewnia je pozyskanie wiarygodnego lokalnego partnera. Istotna jest również odpowiednia organizacja oraz zabezpieczenie finansowania inwestycji i bezpieczeństwa transakcji na zagranicznym rynku. – Nasz bank jako członek grupy Santander wraz z partnerskim Bankiem Attijariwafa w Maroku jesteśmy w stanie wspólnie zapewnić kompleksowe wsparcie w ekspansji zagranicznej firm na rynki afrykańskie – twierdzi Antczak.

Dla polskich przedsiębiorców ważne są strategie sektorowe Maroka związane m.in. z modernizacją rolnictwa, rozwojem przemysłu czy zwiększeniem konkurencji systemu logistycznego i ograniczeniem kosztów transportu w kraju. Maroko stwarza szansę biznesową zarówno dla firm, które chcą rozwijać się w Afryce przez inwestycje bezpośrednie jak i dla eksporterów, którzy są zainteresowani jedynie wymianą handlową. Jednocześnie marokański popyt dotyczyć będzie nie tylko polskich produktów, ale też usług oraz transferu wiedzy. Według BZ WBK, szansę na sukces mają na rynku marokańskim polscy dostawcy sprzętu, maszyn i technologii dla rolnictwa, jak również chemii i nawozów. Pojawi się także popyt na rozwiązania w zakresie energetyki oraz maszyny dla wydobycia i przetwórstwa złóż naturalnych.

- Rynkiem marokańskim powinna zainteresować się branża IT, w tym eksporterzy sprzętu i oprogramowania – wskazuje Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu BZ WBK.

Ważnym rynkiem jest także Algieria. To kolejny liczący się partner Polski w regionie Północnej Afryki. Kraj ten jest jednym z największych odbiorców polskiego zagęszczanego mleka, zwykłego mleka i śmietany oraz kauczuku. Na liście odbiorców eksportu ekstraktu słodowego przetworów z mąki, grysiku, przetworów dla niemowląt Algieria należy do liderów.

Reklama
Reklama

W 2014 roku polski eksport do Algierii wart był pół miliarda euro. W 2015 roku zmalał jednak do niespełna 300 mln euro, co jest w dużym stopniu związane z niepewną sytuacją polityczną na kontynencie z powodu działań islamskich terrorystów. To zagrożenie hamuje także wymianę z Marokiem. Dopóki się nie zmniejszy, o zwiększenie eksportu na rynki północnoafrykańskie może być trudno. W opublikowanych w marcu przez GUS wynikach polskiego eksportu w styczniu 2016 roku, sprzedaż do krajów rozwijających się zmalała o 14,2 proc. w ujęciu rocznym do 996,6 mln euro.

- Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, Crido Taxand i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama