Reklama

Kibice we Francji na fotelach z Polski

Meble znad Wisły trafiają głównie na bardzo wymagające rynki, dlatego przyszłość sektora będzie zależeć od wprowadzania innowacji do produkcji oraz wzornictwa.

Publikacja: 03.05.2016 21:00

Na stadion w Nicei, który będzie jedną z aren piłkarskich Mistrzostw Europy, krzesełka dostarczyła p

Na stadion w Nicei, który będzie jedną z aren piłkarskich Mistrzostw Europy, krzesełka dostarczyła polska firma Grupa Nowy Styl

Foto: Grupa NOWY STYL

Poprawia się koniunktura w polskiej branży meblarskiej. Według analizującej ten rynek firmy B+R Studio w marcu bieżący wskaźnik produkcji mebli wyniósł plus 23, podczas gdy w analogicznym miesiącu przed rokiem wynosił plus 15. Co więcej, według danych GUS oceny bieżącego wskaźnika produkcji są w pierwszym kwartale tego roku wyższe niż w okresie styczeń–marzec rok wcześniej. Także lepiej wypadają dane dotyczące produkcji przewidywanej.

To dobry prognostyk dla zagranicznej sprzedaży mebli będących jedną z polskich specjalności eksportowych. Według szacunków B+R Studio eksport w 2015 roku osiągnął wartość 8,6 mld euro i był o 7 proc. wyższy niż rok wcześniej.

Dobre wyniki przełożyły się na wzrost zatrudnienia: w całym 2015 roku w branży meblarskiej zatrudniono najwięcej pracowników spośród wszystkich działów przetwórstwa przemysłowego. Średnie zatrudnienie w 2015 roku (bez firm mikro) było o 8 tysięcy osób wyższe niż rok wcześniej. W roku 2016 dynamika wzrostu eksportu prawdopodobnie nieco osłabnie. Ale korzystna relacja kosztów produkcji do jakości i efektywna logistyka powinny pozwolić na utrzymanie dotychczasowej pozycji czwartego producenta mebli w Europie i siódmego w świecie.

Atutem duży wybór

Największym rynkiem zbytu dla polskich mebli są Niemcy. W ubiegłym roku eksport na ten rynek osiągnął wartość 3,2 mld euro. Kolejne rynki to Wielka Brytania i Francja, a następnie Czechy. Zdaniem Magdaleny Janickiej, menedżera w Zespole Rozwoju Segmentu i Bankowości Zagranicznej MŚP Banku Zachodniego WBK, eksportowy potencjał polskiej branży meblowej bierze się m.in. z jej różnorodności.

– Z jednej strony jest coraz więcej mocnych polskich marek dużych korporacji, proponujących wyjątkowe wzornictwo i produkcję z najwyższej jakości materiałów, co podoba się na Zachodzie, w krajach arabskich czy w Rosji. Z drugiej strony, mniejsze i średnie przedsiębiorstwa oferujące niższe ceny także z powodzeniem eksportują, między innymi do Europy Środkowo-Wschodniej. Przy bardzo dobrej jakości są tam konkurencyjne – stwierdza Janicka.

Reklama
Reklama

Ważnym elementem proeksportowej strategii sektora powinna być promocja. Przykładowo działania promocyjne prowadzone przez resort gospodarki przyczyniły się w 2014 roku do wzrostu eksportu polskiej branży meblarskiej o jedną czwartą, a w przypadku eksportu mebli do Wielkiej Brytanii – o 43 proc.

Eksperci uważają, że polski przemysł meblowy powinien skutecznie wykorzystywać perspektywę 2014–2020. Zdaniem Piotra Dylaka, dyrektora ds. finasowania handlu BZ WBK, branża meblarska powinna być jednym z głównych beneficjentów dotacji unijnych. – Głównymi odbiorcami eksportu są bardzo wymagające rynki. Dlatego przyszłość sektora mocno zależy od inwestycji w innowacje w produkcji i wzornictwie, tymczasem innowacje to obszar dofinansowania w nowej perspektywie – twierdzi Dylak.

Siedzenia na Euro

Jednym z największych eksporterów w branży jest Grupa Nowy Styl specjalizująca się w meblach dla biur i miejsc użyteczności publicznej. Należąca do grupy marka Forum Seating dostarczyła m.in. fotele dla NOSPR, opery w Monachium czy londyńskiego Leicester Square Theatre, a wkrótce na jej fotelach będą siedzieć kibice na stadionach w Lyonie i Nicei podczas piłkarskich Mistrzostw Europy 2016. Forum Seating dostarczyła także siedziska na dwa stadiony piłkarskich mistrzostw świata w RPA w 2010 roku i na wszystkie polskie stadiony Euro 2012.

– Stawiamy na jakość, korzystając z najlepszej jakości materiałów. Krzesła stadionowe są wykonane z barwionego w masie polipropylenu, co gwarantuje trwałość koloru, a brak metalowych elementów sprawia, że są niezawodne w każdych warunkach atmosferycznych – mówi Anna Tomczyk, specjalista ds. marketingu w Grupie Nowy Styl.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google'em, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), Bisnode, Crido Taxand i KPMG. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama