Województwo zamierza znacząco zwiększyć swój eksport

Dolnośląscy eksporterzy stawiają przede wszystkim na zamożne i stabilne rynki Europy Zachodniej i Ameryki Północnej, ale i kierunki egzotyczne nie są im obce.

Aktualizacja: 15.05.2016 21:45 Publikacja: 15.05.2016 21:00

Partner

Foto: Rzeczpospolita

– Nasz region odpowiada za 10 proc. polskiego eksportu, ale staramy się stwarzać takie warunki naszym firmom, aby eksport rósł, i to dynamicznie. Dlatego pokaźną cześć pieniędzy z nowego regionalnego programu operacyjnego przeznaczyliśmy na wspieranie rozwoju eksportu – mówił we Wrocławiu Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego, podczas wręczenia nagród w tegorocznej edycji konkursu Regionalne Orły Eksportu.

Jak przypomniał, kierunki eksportu z Dolnego Śląska to przede wszystkim Niemcy, Czechy, ale też Wielka Brytania, Francja i USA.

Potwierdzili to najlepsi tamtejsi eksporterzy, wskazując, że na kontynencie europejskim stawiają przede wszystkim na Europę Zachodnią (59 proc. wskazań), a poza nim na Amerykę Północną (30 proc. głosów).

– Szukamy zamożniejszych klientów na takich rynkach jak amerykański, ale też japoński i koreański – mówił Karol Stasik, prezes Zakładów Ceramicznych Bolesławiec. – Atutami tych rynków jest ich stabilność i podobne zasady prowadzenia biznesu jak w Polsce – tłumaczył Łukasz Kościjańczuk z firmy doradczej Crido Taxand.

Dolnośląscy eksporterzy celują też i w inne rynki, choćby w chiński. – W przypadku Chin trzeba przede wszystkim pamiętać o różnicach kulturowych. Poza tym warunkiem prowadzenia tam biznesu jest posiadanie chińskiego partnera – wyjaśniał Maciej Wilk, dyrektor warszawskiego biura Hong Kong Trade Development Council. Jak go znaleźć? – Są dwa główne sposoby. Pierwszy to udział w targach, a drugi to oferowana przez nas usługa indywidualnego wyszukiwania partnerów handlowych – zachęcał Wilk.

Zdaniem Tomasza Salomona, wicedyrektora w Departamencie Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju, można już mówić o postępującej dywersyfikacji polskiego eksportu, choć jak zaznaczył przedstawiciel resortu rozwoju, zaczyna się ona od zmiany mentalnego nastawienia rodzimych przedsiębiorców.

– Zdecydowanie wychodzimy poza Europę – wtórował Jacek Zezula, dyrektor ds. sprzedaży biura terenowego Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych we Wrocławiu, choć jak dodał, ciekawe zmiany zachodzą też na najbliższych nam rynkach. – Symptomatyczne jest to, że partnerzy niemieccy nie są już tak solidni jak kiedyś, a często bardzo rzetelnymi płatnikami okazują się kontrahenci z Białorusi i Rosji – mówił Zezula.

– Naszych przedsiębiorców dopingują sukcesy rodzimych konkurentów. Z naszych obserwacji wynika, że czasami dochodzi wręcz do prześladowania konkurujących ze sobą firm na kolejnych nowych rynkach – mówił Marcin Ozga, strategic account manager z firmy Google.

Eksperci i przedsiębiorcy zgromadzeni na konferencji zgodzili się, że potrzebna jest mocna promocja polskiej gospodarki za granicą, a eksporterzy powinni znacznie mocniej współpracować. – Sugeruję zrzeszanie się i tworzenie wspólnych branżowych przedstawicielstw za granicą. Tak działają choćby włoscy i amerykańscy eksporterzy – nawoływał Rafał Hryniewiecki z Departamentu Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Dyplomata z kilkuletnim doświadczeniem na placówkach we Włoszech i USA tłumaczył też, że zrzeszenia przedsiębiorców stają się automatycznie mocnymi partnerami do rozmów dla ministerstw Rozwoju i Spraw Zagranicznych.

Najważniejsze adresy dla eksporterów www.trade.gov.pl

NASI LAUREACI

Najlepszy eksporter: Osadkowski

Od ponad 25 lat firma zapewnia kompleksowe wsparcie produkcji rolniczej. Oferuje środki do produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz maszyny rolnicze. Skupuje płody rolne, służy pomocą w pozyskiwaniu dotacji. Przychody firmy przekraczają 1,1 mld zł.

Najlepszy eksporter: ZPAS

Zakład Produkcji Automatyki Sieciowej jest liderem produkcji szaf i obudów teleinformatycznych i serwerowych. Ma 40-letnie doświadczenie. Firma z rocznymi przychodami rzędu 200 mln zł ma biura handlowe w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii.

Eksportowy produkt: Zakłady Ceramiczne Bolesławiec

Ich specjalność to produkcja ceramiki stołowej ręcznie formowanej i ręcznie zdobionej unikalną techniką stempelkową. Firma zapewnia, że jej wyroby są trwałe i bezpieczne w kontakcie z żywnością.

Eksportowy produkt: ZPS Karolina

Początki producenta porcelany znanej w Polsce i za granicą sięgają 1860 r. Jednym z jej produktów eksportowych jest linia fason pure. Jej zróżnicowane formy dają użytkownikom możliwość komponowania zastawy stołowej. ZPS Karolina eksportuje do ponad 20 krajów.

Osobowość eksportu: Franciszek Żeleźnik, Dolnośląska Fabryka Maszyn Elektrycznych

Prezes i obecny właściciel spółki ma ponad 30-letnie doświadczenie w branży maszyn elektrycznych. DFME rozwinął na bazie przedsiębiorstwa przejętego od koncernu ABB.

Najlepszy eksporter: Merida

Spółka jest sprzedawcą artykułów higienicznych oraz dozowników mydła, koszy na śmieci czy odświeżaczy powietrza. Ma ponad 30 regionalnych oddziałów w kraju. Rozwija też sprzedaż internetową. Sprzedaje produkty w dziewięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Najdynamiczniejszy eksporter: Sonel

Firma ze Świdnicy jest najdynamiczniej rozwijającym się producentem przyrządów pomiarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2015 r. jej przychody wzrosły o ponad 50 proc. Eksport stanowił ponad połowę sprzedaży. Firma eksportuje do krajów UE i do Azji.

Eksportowy produkt i innowacyjny produkt eksportowy: Libra Sofa

Producent mebli wypełnionych granulatem ze styropianu, którym można nadać kształt fotela lub sofy. Udział sprzedaży zagranicznej w przychodach za 2014 r. wyniósł prawie 90 proc.

Innowacyjny produkt eksportowy Research & Engineering Center

Firma tworzy oprogramowanie na zlecenie, dostosowując je do potrzeb klientów. Pracuje dla branży motoryzacyjnej, półprzewodnikowej, telekomunikacji, automatyki. Aż 98 proc. jej przychodów to eksport.

Osobowość eksportu: Krzysztof Brosig, Ronal Polska

Zasługą prezesa jest wysoka pozycja polskich zakładów w szwajcarskiej grupie Ronal. Produkuje ona felgi ze stopów lekkich. Brosig wydeptał ścieżki w urzędach, walcząc o rozszerzenie specjalnej strefy, w której ruszył drugi zakład Ronal w Wałbrzychu, a trzeci w Polsce.

Najlepszy eksporter: CCC

Największy sprzedawca obuwia w Europie Środkowej w tym roku chce zwiększyć przychody o blisko 1 mld zł, do 3,3 mld zł. Obecnie już 40 proc. przychodów grupa osiąga za granicą, głównie w Czechach, na Węgrzech, w Niemczech, Słowacji, Austrii i Chorwacji.

Najdynamiczniejszy eksporter TelForceOne

Wrocławska grupa kapitałowa kontrolowana przez Sebastiana Sawickiego to producent coraz popularniejszych w Polsce i krajach ościennych telefonów myPhone i tabletów myTab. Jest dystrybutorem akcesoriów, które oferuje w punktach sprzedaży Teletorium.

Eksportowy produkt: Tarczyński

Flagowym produktem firmy są kabanosy, a ich znakiem rozpoznawczym wysoka jakość. Tarczyński oferuje m.in. kabanosy wieprzowe, drobiowe, serowe, chilli i z orzechami włoskimi. Wędliny grupy trafiają głównie na rynki Europy Zachodniej, w tym do Niemiec i na Wyspy.

Innowacyjny produkt eksportowy: ZPAS

Zakład Produkcji Automatyki Sieciowej zdobył wyróżnienie za GeoSLine – innowacyjne bezobsługowe urządzenie klimatyzacyjne do szaf zewnętrznych, zapewniające m.in. niższe zużycie energii i niższy poziom hałasu.

Osobowość eksportu: Janina Bany-Kozłowska, Zakłady Ceramiczne Bolesławiec

Główny projektant, od ponad 40 lat tworzy linie wzornicze uznawane za sztukę użytkową i unikatową. Projektuje wyroby ceramiczne, które można spotkać niemal w każdym domu.

Nasza kapituła

Tomasz Salomon, zastępca dyrektora Departamentu Instrumentów Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Ministerstwie Rozwoju

Paweł Wybierała, zastępca dyrektora departamentu rozwoju regionalnego, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Ewa Eliasiewicz-Skoberla, koordynator, Dolnośląska Izba Gospodarcza

Marlena Pachońska dyrektor sprzedaży korporacyjnej, centrum bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK

Agnieszka Turyńska, ekspert ds. transferu technologii, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Politechnika Wrocławska

Krzysztof Adam Kowalczyk, kierownik działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"

Nasz cykl: Regionalne Orły Eksportu

Relacje w „Rzeczpospolitej":

? Kujawsko-Pomorskie – 3 marca

? Zachodniopomorskie – 14 marca

? Łódzkie – 25 marca

? Śląsk – 7 kwietnia

? Podkarpackie – 14 kwietnia

? Małopolska – 21 kwietnia

? Wielkopolska – 28 kwietnia

? Dolny Śląsk – 16 maja

? Lubelskie – 23 maja

? Podlasie – 6 czerwca

? Mazowsze – 9 czerwca

? Pomorze – 20 czerwca

– Nasz region odpowiada za 10 proc. polskiego eksportu, ale staramy się stwarzać takie warunki naszym firmom, aby eksport rósł, i to dynamicznie. Dlatego pokaźną cześć pieniędzy z nowego regionalnego programu operacyjnego przeznaczyliśmy na wspieranie rozwoju eksportu – mówił we Wrocławiu Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego, podczas wręczenia nagród w tegorocznej edycji konkursu Regionalne Orły Eksportu.

Jak przypomniał, kierunki eksportu z Dolnego Śląska to przede wszystkim Niemcy, Czechy, ale też Wielka Brytania, Francja i USA.

Pozostało 93% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki