Aktualizacja: 10.12.2017 21:20 Publikacja: 10.12.2017 21:09
2 zdjęcia
ZobaczFoto: 123RF
Nawet zawieranie umów nie przynosi tak głębokiej satysfakcji, jak rozwijanie ludzi. To cytat z wydanego przez Rebis „Podręcznika menedżera", który znalazł się, w tym roku, na liście bestsellerów księgarni internetowej Merlin. W tegorocznej ofercie wydawnictw ekonomicznych publikacji na temat skutecznego zarządzania jest wiele.
To wciąż aktualny temat, gdyż warunki funkcjonowania firm szybko się zmieniają. Inaczej też definiuje się obecnie sukces w zarządzaniu - to powodzenie nie menedżera, ale zespołu, którym kieruje. Koniec z samouwielbieniem i czerpaniem satysfakcję z tego co robimy sami. Trzeba się nauczyć cieszyć z dokonań podwładnych, co nie przychodzi od razu po awansie. To oznacza bowiem głębokie zmiany w swoim nastawieniu, w przekonaniach, a nawet w wartościach. Ważne też, aby ten nasz sukces, jeśli już go odniesiemy, nie dotyczył wyłącznie wartości rynkowej naszych udziałów - ma również oznaczać lepszą jakość życia. Te zmiany zresztą są już wymuszane na pracodawcach przez przeobrażający się rynek pracy. Odkąd praca zaczęła szukać pracownika, a nie odwrotnie, coraz częściej mówi się, że należy znieść system hierarchiczny w firmach. – Odbierz władzę kadrze menedżerskiej i pozwól zarządzać pracownikom - nawołują guru uzasadniając, że warto, bo to sprzyja innowacyjności. I w wielu firmach już się to sprawdziło. Lektury pokazują, w jaki sposób takie zmiany są wprowadzane w przedsiębiorstwach. Doświadczeni menedżerowie podkreślają, że nie musi to być od razu rewolucja – można swoją firmę dostosowywać do przyszłych wyzwań stopniowo, krok po kroku, albo wdrażać przydatne i sprawdzone już rozwiązania. Zmierzch hierarchii w przedsiębiorstwach i zaniechanie metody kija i marchewki to jeden z sygnałów nowych tendencji w zarządzaniu. Kolejne dotyczą etyki w firmach oraz zasady optymalizacji wszystkich procesów dążącej, przede wszystkim do maksymalizacji zysków finansowych. „Więcej, więcej" coraz częściej zastępowane jest: „z umiarem" i odpowiedzialnie. To dzięki Internetowi, który stanowi narzędzie nacisku na firmy zachowujące się w sposób nieetyczny, co grozi bojkotem konsumentów. Sieć pozwala na natychmiastowe uzyskanie informacji o firmie lub umieszczenie swojej opinii o niej. Nie da się już stworzyć skutecznej strategii bez uwzględnienia głosu nabywców towaru czy usługi. Ten trend staje się już powszechny, co widać w tegorocznej ofercie wydawnictw ekonomicznych. Zamiast mamienia czytelników poradnikami w stylu: pięć kroków do bogactwa, warto sięgnąć po te, które uczą, jak przygotować się do nowych wyzwań. - Kiedy inwestujesz w rozwój swoich umiejętności przywódczych, zaczynasz dostrzegać, na czym polega twoja prawdziwa władza nad innymi ludźmi. Zaczniesz mierzyć swój sukces innowacjami i wzrostem, w firmie oraz w branży – podpowiada Clayton Christensen. Chyba warto go posłuchać.
1200 panelistów, ponad 200 sesji i rekordowe zainteresowanie ze strony uczestników – tak zapowiada się XVII edyc...
Przywództwo w dobie sztucznej inteligencji, strategie oparte na danych i budowanie zespołów przyszłości – to gor...
W dniach 8-9 kwietnia br. w Hotelu Warszawianka w Jachrance odbyła się XIII edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych...
Eksperci i przedstawiciele branży gazowej będą rozmawiać dziś o transformacji sektora w kontekście strategicznyc...
Jaki jest potencjał, tempo i bariery przyrostu miksu odnawialnego? Będą o tym debatować uczestnicy XVII Europejs...
W debacie o rynku pracy nie można zapominać o człowieku. Ideałem dla większości pozostaje umowa o pracę, ale technologie i potrzeba elastyczności oferują nowe rozwiązania.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas