Rejestracja sprowadzonego z zagranicy auta

Nie będzie już opłaty recyklingowej, która do tej pory była konieczna, by zarejestrować pojazd sprowadzony z innego państwa.

Aktualizacja: 28.12.2015 08:45 Publikacja: 28.12.2015 07:28

Rejestracja sprowadzonego z zagranicy auta

Foto: 123RF

Zniesienie opłaty, która wynosi 500 zł, przewiduje nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, która wchodzi w życie 1 stycznia. Jej zniesienie to efekt skargi Komisji Europejskiej do Trybunału Sprawiedliwości UE. Komisji nie podobało się, że Polska obciążyła swoich obywateli opłatą, która nie była zgodna z unijnymi regulacjami.

Nowelizacja przepisów zmienia także zasady tworzenia przez importerów aut sieci stacji demontażu pojazdów i punktów zbierania. Do tej pory taka sieć musiała pokrywać całe terytorium kraju, tak aby z każdego miejsca zamieszkania można było oddać samochód do recyklingu w odległości nie większej niż 50 km w linii prostej. Teraz będzie inaczej.

Firma, która sprowadza ponad 1 tys. samochodów rocznie, będzie musiała mieć w każdym województwie trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu. Takie stacje bądź punkty, w których kierowcy mogą zostawić stare pojazdy, muszą być ulokowane w różnych miastach.

Przedsiębiorcy, którzy sprowadzają mniej niż 1 tys. samochodów rocznie, mają zapewnić na terenie całego kraju trzy stacje demontażu w różnych miejscowościach lub punkty zbierania i minimum jedną stację demontażu. Co istotne, przedsiębiorcy nie muszą tworzyć własnych punktów ani stacji. Wystarczy podpisać umowy z istniejącymi stacjami demontażu aut.

– Nowe przepisy w żaden sposób nie poprawiają działania systemu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Obowiązek zapewnienia sieci ani nie zwiększa dostępności punktów zbiórki pojazdów, ani nie gwarantuje recyklerom pokrycia kosztów przetwarzania pojazdów, ponieważ przepisy nie przewidują obowiązku pokrycia kosztów zagospodarowania pojazdów wycofanych z eksploatacji, tylko odpadów powstałych po demontażu – mówi Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów i prezes spółki Ambit. Dodaje, że nałożenie obowiązku sieci na wprowadzających do 1 tys. pojazdów doprowadzi do nadmiernej biurokracji, obciążając dodatkowo inspektorów ochrony środowiska.

Spółka Ambit już teraz proponuje sprowadzającym do 1 tys. aut rocznie bezkosztowe udostępnienie sieci recyklingu pojazdów. Ma to być wyraz protestu przeciw nadmiernym regulacjom prawnym nakładanym na przedsiębiorców wprowadzających na teren Polski pojazdy używane, które już raz były wprowadzone na rynek UE.

podstawa prawna: nowelizacja z 27 maja 2015 r. ustawy o recyklingu pojazdów DzU z 2 lipca 2015 r., poz. 933

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne