Jak rozwijać relacje biznesowe? Cztery skuteczne wskazówki dla prawników

Biznes to relacje. A ich jakość ma bezpośredni wpływ na to, czy prowadzona przez ciebie działalność okaże się sukcesem, czy porażką. Dlatego też umiejętność inicjowania, rozwijania i utrzymywania trwałych relacji jest jedną z najbardziej pożądanych umiejętności wśród prawników.

Publikacja: 26.11.2013 14:31

Patrycjusz Zamorski

Patrycjusz Zamorski

Foto: materiały prasowe

Nawiązujesz i budujesz je cały czas – na sali sądowej, jako prelegentka/prelegent na konferencjach, podczas biznesowych spotkań i prezentacji. Rola relacji w procesie świadczenia usług doradztwa prawnego jest nie do przecenienia; to od nich ostatecznie uzależnione jest twoje powodzenie w biznesie.

Jest wiele prostych technik, które mogą znacząco podnieść efektywność relacji prawnik-klient. Cztery konkretne i sprawdzone sposoby na to, aby twoje relacje z otoczeniem stały się bardziej produktywne przedstawiam poniżej.

People's business!

Zacznij od zmiany perspektywy. To nie firma świadczy usługi na rzecz innej firmy, korporacja korporacji, ale to konkretne osoby (ty) pomagają konkretnym osobom (twój klient). I zapewne dlatego w świecie anglosaskiej palestry utarło się powiedzenie, że praca prawnika to –  people's bussines! Świadczenie usługi doradczej jest w swojej istocie bardzo osobistym doświadczeniem dla obu stron. A zdecydowanie najważniejszym elementem tego „procesu" jest właśnie relacja...dobra relacja. Uświadomienie sobie tej oczywistej prawdy bardzo pomaga. Pamiętaj zatem o odpowiednim klimacie i zastosowania właściwych narzędzi. To nie może być bezduszny, mechaniczny proces. Jeżeli to zauważysz, jesteś bliższy sukcesu.

Dlaczego nie opłaca się szukać nowych klientów?

Jeśli inwestować czas i środki, to przede wszystkim w utrzymywanie relacji z istniejącymi klientami. Statystyki nie pozostawiają tu żadnych wątpliwości: pozyskanie nowego klienta jest nawet 7-krotnie droższe niż utrzymania dotychczasowego. Prawdopodobieństwo, że sprzedasz nową usługę aktualnemu klientowi wynosi aż 60-70%, natomiast nowemu - zaledwie 5-20%. A zatem skup się przede wszystkim na swoich obecnymi partnerach biznesowych; to oni są najlepszym źródłem przyszłych zleceń. Co zatem robić, aby twoi dotychczasowi klienci do ciebie wracali? To w sumie bardzo proste -  im częściej ty będziesz do nich powracał (choć nie w nachalny sposób), tym chętniej oni będą o tobie pamiętali. A stąd już tylko krok do nowych zleceń.

Twarzą w twarz

Budowanie relacji „zza biurka" to dość powszechny i niebezpieczny nawyk. A relacje potrzebują osobistego kontaktu i proaktywnego podejścia z twojej strony. Szukaj zatem okazji do spotkań z klientami; najlepiej twarzą w twarz! A tam gdzie nie jest to możliwe, pamiętaj o regularnym kontakcie telefonicznym. E-mail też jest jakimś rozwiązaniem, ale jego skuteczność z przyczyn oczywistych jest zdecydowanie niższa. Skracaj dystans do klientów tam gdzie jest to możliwe. Wychodź z inicjatywą. Oni chcą wiedzieć, że się o nich troszczysz.

Konsekwentna systematyczność

I wreszcie, bodajże najistotniejszy element skutecznej pracy nad każdą relacją – czyli konsekwencja w działaniu. Bądź systematyczny w inicjowaniu, rozwijaniu i utrzymywaniu relacji. Stworzenie nawyku konsekwentnej systematyczności w budowaniu relacji biznesowych jest cenniejsze niż jakakolwiek inna umiejętność.

CV

Patrycjusz Zamorski, Chartered Marketer, Dyrektor BD i Marketingu w Kancelarii Dentons – 29 listopada będzie prowadzić warsztaty pod nazwą: „Sztuka zarządzania relacjami z klientami – dla prawników"- www.pwsk.marketingprawa.pl.

Nawiązujesz i budujesz je cały czas – na sali sądowej, jako prelegentka/prelegent na konferencjach, podczas biznesowych spotkań i prezentacji. Rola relacji w procesie świadczenia usług doradztwa prawnego jest nie do przecenienia; to od nich ostatecznie uzależnione jest twoje powodzenie w biznesie.

Jest wiele prostych technik, które mogą znacząco podnieść efektywność relacji prawnik-klient. Cztery konkretne i sprawdzone sposoby na to, aby twoje relacje z otoczeniem stały się bardziej produktywne przedstawiam poniżej.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów