Reklama

Jak rozwijać relacje biznesowe? Cztery skuteczne wskazówki dla prawników

Biznes to relacje. A ich jakość ma bezpośredni wpływ na to, czy prowadzona przez ciebie działalność okaże się sukcesem, czy porażką. Dlatego też umiejętność inicjowania, rozwijania i utrzymywania trwałych relacji jest jedną z najbardziej pożądanych umiejętności wśród prawników.

Publikacja: 26.11.2013 14:31

Patrycjusz Zamorski

Patrycjusz Zamorski

Foto: materiały prasowe

Nawiązujesz i budujesz je cały czas – na sali sądowej, jako prelegentka/prelegent na konferencjach, podczas biznesowych spotkań i prezentacji. Rola relacji w procesie świadczenia usług doradztwa prawnego jest nie do przecenienia; to od nich ostatecznie uzależnione jest twoje powodzenie w biznesie.

Jest wiele prostych technik, które mogą znacząco podnieść efektywność relacji prawnik-klient. Cztery konkretne i sprawdzone sposoby na to, aby twoje relacje z otoczeniem stały się bardziej produktywne przedstawiam poniżej.

People's business!

Zacznij od zmiany perspektywy. To nie firma świadczy usługi na rzecz innej firmy, korporacja korporacji, ale to konkretne osoby (ty) pomagają konkretnym osobom (twój klient). I zapewne dlatego w świecie anglosaskiej palestry utarło się powiedzenie, że praca prawnika to –  people's bussines! Świadczenie usługi doradczej jest w swojej istocie bardzo osobistym doświadczeniem dla obu stron. A zdecydowanie najważniejszym elementem tego „procesu" jest właśnie relacja...dobra relacja. Uświadomienie sobie tej oczywistej prawdy bardzo pomaga. Pamiętaj zatem o odpowiednim klimacie i zastosowania właściwych narzędzi. To nie może być bezduszny, mechaniczny proces. Jeżeli to zauważysz, jesteś bliższy sukcesu.

Dlaczego nie opłaca się szukać nowych klientów?

Jeśli inwestować czas i środki, to przede wszystkim w utrzymywanie relacji z istniejącymi klientami. Statystyki nie pozostawiają tu żadnych wątpliwości: pozyskanie nowego klienta jest nawet 7-krotnie droższe niż utrzymania dotychczasowego. Prawdopodobieństwo, że sprzedasz nową usługę aktualnemu klientowi wynosi aż 60-70%, natomiast nowemu - zaledwie 5-20%. A zatem skup się przede wszystkim na swoich obecnymi partnerach biznesowych; to oni są najlepszym źródłem przyszłych zleceń. Co zatem robić, aby twoi dotychczasowi klienci do ciebie wracali? To w sumie bardzo proste -  im częściej ty będziesz do nich powracał (choć nie w nachalny sposób), tym chętniej oni będą o tobie pamiętali. A stąd już tylko krok do nowych zleceń.

Twarzą w twarz

Budowanie relacji „zza biurka" to dość powszechny i niebezpieczny nawyk. A relacje potrzebują osobistego kontaktu i proaktywnego podejścia z twojej strony. Szukaj zatem okazji do spotkań z klientami; najlepiej twarzą w twarz! A tam gdzie nie jest to możliwe, pamiętaj o regularnym kontakcie telefonicznym. E-mail też jest jakimś rozwiązaniem, ale jego skuteczność z przyczyn oczywistych jest zdecydowanie niższa. Skracaj dystans do klientów tam gdzie jest to możliwe. Wychodź z inicjatywą. Oni chcą wiedzieć, że się o nich troszczysz.

Reklama
Reklama

Konsekwentna systematyczność

I wreszcie, bodajże najistotniejszy element skutecznej pracy nad każdą relacją – czyli konsekwencja w działaniu. Bądź systematyczny w inicjowaniu, rozwijaniu i utrzymywaniu relacji. Stworzenie nawyku konsekwentnej systematyczności w budowaniu relacji biznesowych jest cenniejsze niż jakakolwiek inna umiejętność.

CV

Patrycjusz Zamorski, Chartered Marketer, Dyrektor BD i Marketingu w Kancelarii Dentons – 29 listopada będzie prowadzić warsztaty pod nazwą: „Sztuka zarządzania relacjami z klientami – dla prawników"- www.pwsk.marketingprawa.pl.

Nawiązujesz i budujesz je cały czas – na sali sądowej, jako prelegentka/prelegent na konferencjach, podczas biznesowych spotkań i prezentacji. Rola relacji w procesie świadczenia usług doradztwa prawnego jest nie do przecenienia; to od nich ostatecznie uzależnione jest twoje powodzenie w biznesie.

Jest wiele prostych technik, które mogą znacząco podnieść efektywność relacji prawnik-klient. Cztery konkretne i sprawdzone sposoby na to, aby twoje relacje z otoczeniem stały się bardziej produktywne przedstawiam poniżej.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Uchylenie immunitetu Małgorzaty Manowskiej zablokowane. Brakuje podpisu Dariusza Barskiego
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędziowie nie chcą odchodzić „na emeryturę”. KRS częściej odmawia niż się zgadza
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Dane osobowe
Kto odpowiada za wyciek danych osobowych pacjenta? Zapadł precedensowy wyrok
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama