Polskie firmy konkurują ceną, jakością oraz innowacyjnością z zagranicznymi podmiotami, z powodzeniem zdobywając międzynarodowe rynki - na koniec 2016 roku wartość polskiego eksportu wyniosła niemal 184 mld euro, co oznacza trzykrotny wzrost od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Jak dotąd, rok 2016 był rekordowy pod względem wielkości ekspansji zagranicznej. Głównymi odbiorcami polskich towarów eksportowych pozostają Niemcy, Włochy, Francja, Wielka Brytania i Czechy. Od kilku lat eksport małych i średnich przedsiębiorstw rośnie szybciej niż eksport ogółem i odpowiada za jego dynamikę. Mniejsze firmy coraz odważniej wychodzą na globalne rynki i potrafią się na nich utrzymać mimo dużej konkurencji. Dla przedsiębiorców główną barierą w ekspansji zagranicznej jest ryzyko strat finansowych.
Na rynek trafił właśnie wspólny produkt PKO Banku Polskiego i Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych - „Polisa na Świat", dostępny w placówkach banku w całej Polsce. Ma on na celu zabezpieczenie przed stratami finansowymi firm w eksporcie.
- Eksport jest naturalnym narzędziem rozwoju MŚP, a jego duży potencjał pozostaje niewykorzystany. Badania pokazują, że mniejsze firmy są otwarte na eksport, ale jednocześnie ryzyko jest w ich przypadku znaczniejsze, niż w przypadku większych podmiotów. Nawet jedna niezapłacona faktura może zachwiać płynnością małej spółki, a windykacja zagraniczna jest dużo trudniejsza. Dlatego adresujemy powyższe ryzyka, udostępniając instrumenty, które pomagają skutecznie przezwyciężać te bariery. Nowy produkt KUKE wdrażany we współpracy z PKO Bankiem Polskim ułatwi polskim mikroprzedsiębiorcom eksport i konkurowanie na rynkach międzynarodowych – mówi Paweł Borys, Prezes Zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.
Ubezpieczenie chroni przed sytuacją braku płatności ze strony kontrahenta za sprzedane w kredycie towary lub zrealizowane usługi i obejmuje zarówno transakcje krajowe, jak i zagraniczne, zapewniając tym samym płynność finansową oraz zabezpieczenie przedsiębiorstwa przed utratą zysków.
- Polisa na świat to przede wszystkim całkowity przełom w dostępności naszej oferty. Dzięki współpracy z PKO Bankiem Polskim, pierwszy raz w historii KUKE możemy tak szeroko wyjść do małych i średnich firm – podkreśla Janusz Władyczak, wiceprezes Zarządu KUKE.