Reklama

Atlantia i ACS przejęły wspólnie Abertis

Włoski operator dróg Atlantia i hiszpańska grupa budowlana ACS porozumiały się co do wspólnej kontroli nad hiszpańską Abertis, oszczędzając sobie kosztownej batalii ofertami na hiszpańskiego operatora autostrad

Publikacja: 15.03.2018 11:56

Atlantia i ACS przejęły wspólnie Abertis

Foto: Adobe Stock

W ramach nowego porozumienia Atlantia wycofa swą ofertę przejęcia Abertis, a Hochtief, niemiecka filia ACS złoży ofertę kupna hiszpańskiego operatora po 18,36 euro w gotówce za akcję, co wycenia go na ponad 18 mld euro. ACS podwyższy kapitał Hochtiefa emisją 6,43 mln akcji po 146,42 euro, następnie sprzeda akcje Hochtiefa Atlantii za 2,5 mld euro, odstępując w ten sposób Włochom udział prawie 25 proc. w niemieckiej firmei budowlanej.

Atlantia i ACS postanowiły utworzyć spółkę holdingową z majątkiem 7 mld euro, w której Włosi będą mieć 50 proc. + 1 akcja, ACS dostanie 30 proc., a Hochtief resztę. Abertis zostanie wycofana z giełdy, ale pozostanie cała i hiszpańska.

Osiągnięte porozumienie kończy wojnę ofert na Abertis trwającą ponad 8 miesięcy między Atlantią kontrolowaną przez rodzinę Benettonów i ACS kierowaną przez Florentino Pereza, także szefa klubu Real Madryt. Pozwoli lepiej konkurować Włochom i Hiszpanom na rynku międzynarodowym, np. w Australii, gdzie działają ACS i Hochtief, a Włosi nie.

W batalię włączył się też rząd Hiszpanii, niektórzy ministrowie wypowiadali się przeciwko działaniom Atlantii i chcieli zachować kontrolę nad Abertis w hiszpańskich rękach. To firma zależy od Madrytu, który wydaje i odnawia jej koncesje na użytkowanie autostrad, bo korzysta z części myta.

Obie firmy ogłosiły, ze pragną, by to długoterminowe porozumienie doprowadzało do „maksymalizacji ich strategicznych stosunków i synergii".

Reklama
Reklama

Nowa umowa pozwoli również uwolnić kapitał włoskiej grupy, która postanowiła właśnie kupić za 1,1 mld euro udział w Eurotunnelu, aby rozwijać się bardziej poza Włochami.

Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama