PKP Cargo chce mniej wydać na nowe hamulce

Kolejowy przewoźnik prawdopodobnie aż do końca 2036 r. będzie mógł korzystać z obecnych rozwiązań.

Aktualizacja: 11.06.2018 22:00 Publikacja: 11.06.2018 21:00

PKP Cargo chce mniej wydać na nowe hamulce

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Nowe regulacje unijne, dotyczące wymagań, jakim powinny odpowiadać wagony towarowe, w pierwotnie proponowanym kształcie stwarzały duże zagrożenie dla kondycji finansowej polskich przewoźników, w tym zwłaszcza PKP Cargo.

W regulacji TSI Hałas określono, że po niektórych liniach kolejowych (cichsze linie) będą mogły poruszać się jedynie wagony wyposażone w kompozytowe klocki hamulcowe (cichsze hamulce). Aby spełnić te wymogi, spółka w stosunkowo krótkim czasie musiałaby dokonać ogromnych inwestycji (posiada ponad 60 tys. wagonów). Dziś wydaje się jednak, że ryzyko to zostało oddalone.

– Urząd Transportu Kolejowego, w porozumieniu z ekspertami technicznymi z PKP Cargo, zgłosił do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej wniosek o zastosowanie do Polski szczególnego przypadku dotyczącego kół obręczowanych w polskim ruchu krajowym. Propozycja prezesa UTK spotkała się ze zrozumieniem agencji i została ujęta w projekcie TSI Hałas – twierdzi Krzysztof Losz, rzecznik PKP Cargo.

Dodaje, że zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem znaczna część wagonów firmy będzie mogła jeździć po cichszych trasach w Polsce z żeliwnymi wstawkami hamulcowymi. Korzystanie z tego rozwiązania będzie możliwe do końca 2036 r.

– Dodatkowo, jeżeli w sąsiadującym z Polską państwie członkowskim obowiązywać będzie analogiczny szczególny przypadek, takie wagony będą mogły być eksploatowane w ruchu między tymi państwami. Wiele wskazuje na to, że będzie to możliwe w ruchu między Polską i Czechami – podaje Losz. Jego zdaniem spowoduje to korzystne dla grupy wydłużenie się czasu wymiany taboru oraz rozłoży koszty przystosowania wagonów na kilkanaście lat. Data wejścia w życie TSI Hałas i ostateczny kształt projektu powinny być znane jeszcze w tym roku.

Nowe regulacje unijne, dotyczące wymagań, jakim powinny odpowiadać wagony towarowe, w pierwotnie proponowanym kształcie stwarzały duże zagrożenie dla kondycji finansowej polskich przewoźników, w tym zwłaszcza PKP Cargo.

W regulacji TSI Hałas określono, że po niektórych liniach kolejowych (cichsze linie) będą mogły poruszać się jedynie wagony wyposażone w kompozytowe klocki hamulcowe (cichsze hamulce). Aby spełnić te wymogi, spółka w stosunkowo krótkim czasie musiałaby dokonać ogromnych inwestycji (posiada ponad 60 tys. wagonów). Dziś wydaje się jednak, że ryzyko to zostało oddalone.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił