Reklama

Kolejowy poligon pomoże szybciej i bezpieczniej usuwać awarie

Innowacyjny poligon dla szkolenia pracowników zajmujących się montażem, konserwacją i usuwaniem awarii na sieci trakcyjnej tworzy spółka PKP Energetyka.

Publikacja: 17.06.2018 21:00

Kolejowy poligon pomoże szybciej i bezpieczniej usuwać awarie

Foto: Fotorzepa, Mateusz Dąbrowski

To jedyny tego typu obiekt w Polsce. Inwestycja przewiduje budowę przeszło pół kilometra sieci i dwóch torów na bocznicy kolejowej oraz zaplecza dydaktycznego i socjalnego. Pracownicy w bezpiecznych warunkach będą mogli poznać i przećwiczyć różne czynności związane z utrzymaniem kolejowej sieci trakcyjnej. Na poligonie mają być symulowane sytuacje ekstremalne, których trenowanie w normalnych warunkach nie byłoby możliwe.

Szkolenie będzie się odbywać m.in. z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości umożliwiającej realistyczne odtworzenie sytuacji występujących podczas eksploatacji linii kolejowej.

Program szkoleniowy składa się z części teoretycznej i praktycznej. W tej pierwszej zostaną wykorzystane innowacyjne technologie: e-learning, multimedialna sala z filmami instruktażowymi oraz technologia wirtualnej rzeczywistości, dzięki której będzie można bezpiecznie przećwiczyć sytuacje, mogące się wydarzyć w czasie prac. Specjalna baza wiedzy obejmuje scenariusze różnych zdarzeń z kilkunastoletniego doświadczenia PKP Energetyka. Część praktyczna projektu będzie odbywać się na 12 stanowiskach szkoleniowych z wykorzystaniem wybudowanej w tym celu infrastruktury kolejowej obejmującej sieć trakcyjną. Umożliwi to ćwiczenie prac z zakresu montażu, konserwacji i naprawy sieci z wykorzystaniem pociągu technicznego. W ramach poligonu powstanie także ścieżka certyfikacji dla pracowników.

Program szkoleń z wykorzystaniem technologii cyfrowych obejmie łącznie ponad 2,4 tys. pracowników PKP Energetyka. Najważniejszymi korzyściami, jakie ma przynieść budowa poligonu szkoleniowego, będzie poprawa bezpieczeństwa i jakości prac przy sieci trakcyjnej. A to powinno przyczynić się do dalszego spadku awarii. Według spółki, ich liczba zmniejszyła się w 2017 r. do 114 z 303 rok wcześniej i 331 w 2015 r.

Reklama
Reklama

Liczbę awarii związanych z utrzymaniem kolejowej sieci trakcyjnej udało się zmniejszyć dzięki cyfryzacji i automatyzacji prowadzonej w spółce od jej prywatyzacji w roku 2015 roku, kiedy jej właścicielem został fundusz inwestycyjny CVC Capital Partners. Zapłacił za Energetykę ponad 1,4 mld zł, dając spółce stabilne źródło finansowania, szansę na rozwój i unowocześnienie, a także doświadczenie z innych rynków. Zdaniem prezesa PKP Energetyka Wojciecha Orzecha w czasie realizacji inwestycji związanych z Krajowym Programem Kolejowym niezbędne jest wprowadzenie na wyższy poziom mechanizmów związanych z zarządzeniem i organizacją.

– Powinniśmy zdecydowanie zwiększać poziom cyfryzacji. Trzeba automatyzować procesy zarządzania, aby nie tylko szybciej usuwać awarie wpływające na opóźnienia pociągów, ale też przejść na systemy utrzymania infrastruktury pozwalające szacować ryzyko usterki i reagować jeszcze przed jej wystąpieniem – mówił Orzech na poświęconej kolei debacie podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w ub. miesiącu w Katowicach.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama