Aktualizacja: 30.01.2019 21:00 Publikacja: 30.01.2019 21:00
Foto: Fotorzepa/Roman Bosiacki
PKP Intercity ma za sobą rekordowy rok. Pociągi przewiozły w 2018 r. ponad 46 mln podróżnych. W porównaniu z rokiem poprzednim to wzrost o 8 proc. Ubiegły rok dla PKP Intercity był trzecim z rzędu okresem dodatniego wyniku finansowego. Prognozowany zysk netto wynosi ok. 190 mln zł.
Poprawiające się wyniki umożliwiają realizację największego programu inwestycyjnego w historii spółki: „PKP Intercity – kolej dużych inwestycji". Przewidziany na lata 2016–2020 – z perspektywą do roku 2023 – wart jest ok. 7 mld zł. Po jego zakończeniu tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. 94 proc. pociągów będzie klimatyzowanych, w co najmniej 77 proc. pasażerowie skorzystają z bezprzewodowego internetu.
Dwie katastrofy i coraz częściej pojawiające się informacje o niedociągnięciach w branży lotniczej zaniepokoiły Amerykanów. Kiedy do głosu doszedł jeszcze Elon Musk i zaatakował kontrolerów lotów, mieszkańcy USA naprawdę zaczęli się bać latania.
Aresztowany kapitan kontenerowca, który staranował amerykański tankowiec z paliwem dla armii USA, jest Rosjaninem. Wśród załogi też jest wielu Rosjan. W ładowniach kontenerowca była śmiertelna trucizna. W śledztwie wychodzą nowe, zastanawiające szczegóły katastrofy.
Do Polski przyjechało całe kierownictwo Embraera. Powody tej wizyty są dwa. Lada dzień LOT zdecyduje, czy wybierze samolot regionalny Embraera E2, czy jednak Airbusa A220. A w tle są jeszcze zakupy resortu obrony.
Portugalski kontenerowiec Solong staranował amerykański tankowiec MC Stena Immaculate, zacumowany u wybrzeży Wielkiej Brytanii. Tankowiec stanął w płomieniach, zapalił się też kontenerowiec. Do szpitali trafiły 32 osoby, jedna jest uznana za zaginioną. Tankowiec przewoził paliwo dla armii USA. To druga taka sytuacja w ciągu trzech dni.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Ponad pół miliona pasażerów ucierpi dzisiaj z powodu masowego strajku na niemieckich lotniskach. W 11 portach wszystkie samoloty zostały na ziemi. A protest dopiero się rozkręca. I bardzo prawdopodobne są kolejne strajki.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Polscy producenci pociągów w pospiechu rozbudowują moce przerobowe, aby sprostać zamówieniom wartości kilkunastu miliardów złotych.
Grupa Kombud podpisała porozumienie z południowo-koreańskim STraffic i wprowadzi na tamtym rynku europejskie systemy sterowania ruchem kolejowym. Koreańczycy chcą automatycznego prowadzenia pociągów.
Maleją towarowe przewozy kolejowe, ale przewoźników to nie zaraża, cały czas inwestują w tabor. Szansą rynkową są przewoźnicy pasażerscy.
Trzeci duży europejski gracz zainteresowany jest polskim rynkiem lokomotyw, głównie towarowych. Kusi stara flota oraz duże przewozy.
KE planuje, że w 2030 roku 30 proc. przewozów będzie odbywać się transportem intermodalnym. Czy taki plan jest realny?
Przewozy towarowe na liniach CPK będą trudne do realizacji, ale budowa linii szybkich kolei odciąży istniejącą sieć i zwiększy jej dostępność dla pociągów towarowych.
Kolejarze przygotowują plan budowy zintegrowanej sieci kolejowej. Będzie to odpowiednik wieloletniego planu budowy dróg krajowych, który powiązał inwestycje szosowe w jedną spójną sieć. Warszawska linia średnicowa do rozbudowy.
Operatorzy kolejowi i spedycje uruchamiają coraz więcej intermodalnych połączeń między Polską i Holandią.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas