Ta ostatnia ma uprościć procedury administracyjne oraz umożliwić szybszy dobrowolny wykup gruntów. Pełnomocnik stwierdza, że chciałby, aby spółka CPK rozpoczęła wykup gruntów pod lotnisko jeszcze w tym roku.

Do projektu samego kompleksu jeszcze daleko. Do połowy tego roku powinien być gotowy przetarg na doradcę strategicznego. Toczą się rozmowy z potencjalnymi doradcami, rozmowy będą prowadzone m.in. w Japonii z przedstawicielami lotniska Narita.

Przy komponencie kolejowym doradzać będzie m.in. SNCF. W ramach unijnego Programu Wspierania Reform Strukturalnych KE opłaci Polsce konsultacje z Kolejami Francuskimi SNCF. - To optymalny partner dla CPK - zapewnia Horała. Koszt półtorarocznych konsultacji wyniesie 3 mln zł. - Będą one dotyczyły kwestii organizacyjnych i technicznych, jak budowa i utrzymanie linii kolei dużych prędkości oraz zasilania - tłumaczy członek zarządu CPK ds. części kolejowej Piotr Malepszak.

Nowe odcinki sieci, o dużej długości pozwalającej na osiągniecie prędkości 250 km/h, będą prawdopodobnie zasilane napięciem 25 kV prądu zmiennego. Na kolejach w Polsce standardem jest 3 kV prądu stałego.

Malepszak dodaje, że chciałby w 2021 roku rozpisać pierwsze przetargi na projektowanie podstawowych odcinków linii kolejowych CPK.

Horała zapewnia, że harmonogram budowy CPK pozostaje bez zmian, pierwsza łopata powinna być wbita w 2023 roku, a podstawowa cześć lotniska ma być gotowa na koniec 2027 roku.