CPK jest potrzebny nie tylko Polsce

Przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego idą zgodnie z planem. Będzie to nie tylko największy węzeł komunikacyjny w naszej części Europy, ale i najnowocześniejszy port lotniczy na całym kontynencie.

Publikacja: 31.01.2020 09:00

CPK jest potrzebny nie tylko Polsce

Foto: materiały prasowe

Materiał powstał przy współpracy z CPK

– Wszędzie tam, gdzie udajemy się za granicę – Japonia czy Davos, Berlin czy Waszyngton – język, jakim mówimy o CPK, jest doskonale zrozumiały. Nasi partnerzy zagraniczni świetnie rozumieją, jak potrzebna to jest inwestycja – powiedział premier Mateusz Morawiecki. Jak podkreślił, CPK to element strategii zrównoważonego rozwoju i największa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez polski rząd. – Myślę, że będzie kołem napędowym całej polskiej gospodarki i ogromną szansą rozwoju dla Polski – dodał szef rządu.

Oczekiwania branży

Na powstanie nowego portu lotniczego czekają linie lotnicze, które w tej chwili korzystają nie tylko ze stołecznego Lotniska Chopina, ale też z innych portów regionalnych. Wielkim zwolennikiem powstania nowego lotniska w Polsce jest Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).

Jak podkreśla dyrektor generalny IATA Alexander de Juniac Lotnisko Chopina w Warszawie ma ograniczone możliwości rozwoju: – Położone jest blisko centrum miasta, są problemy środowiskowe, nie można zwiększyć liczby operacji, a ruch stale rośnie. Jeśli więc potrzebne jest centrum przesiadkowe, to możliwości wzrostu są ograniczone – ocenił de Juniac. – Jeśli chodzi o projekt budowy CPK, to wiem, że polskie władze są otwarte na wszelkie sugestie i rady, jakie byśmy mieli. To prawidłowa postawa, bo linie lotnicze wiedzą, jakie lotniska są funkcjonalne i dlaczego – podkreślił szef IATA. – Zresztą Polska z tak szybkim wzrostem ruchu lotniczego jest przykładem kraju, który nowego i nowoczesnego portu bardzo potrzebuje – dodał Alexandre de Juniac.

Zarząd spółki CPK przedstawił program rozbudowy siatki kolejowej. Wiadomo już, jakie części tej siatki powinny zostać zmodernizowane, a jakie wybudowane. Dzięki projektowi budowy CPK powstanie ponad 1,6 tys. km nowych tras kolejowych.

Ostro ruszają także przygotowania do budowy samego lotniska. W połowie 2020 r. będziemy wiedzieli także, jakie będą losy Lotniska Chopina i jakie są tam niezbędne inwestycje, aby ten port mógł funkcjonować do czasu otwarcia lotniska w CPK.

Jak kilkakrotnie już mówił Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, oficjalny termin to nadal koniec 2027 r. – To harmonogram bardzo ambitny. Osiągnięcie, które porównuję do zdobycia złotego medalu na olimpiadzie. Oczywiście z myślą o nim trenują setki i tysiące, a zdobywa go jeden. Żeby ten termin osiągnąć, wszystko musiałoby pójść idealnie, bez opóźnień. Tylko dlaczego od razu na starcie mamy zakładać, że coś pójdzie źle? Zrobimy, co się da, żeby terminu dotrzymać – mówił Marcin Horała w rozmowie z „Rzeczpospolitą".

Według oficjalnych szacunków komponent lotniskowy wyceniany jest na około 25 mld zł. – Oczywiście w miarę precyzowania planów i zmian w cenach robót budowlanych ta suma może się nieco zmieniać. W lwiej części będzie on sfinansowany na zasadach komercyjnych. Nie przesądzę teraz, jaka dokładnie będzie konstrukcja finansowania. Mogą to być kredyty, obligacje, emisja udziałów, różne instrumenty pochodne lub mieszanka wielu różnych instrumentów. W każdym razie będą to pieniądze z rynku. Główny koszt dla budżetu to inwestycje w infrastrukturę dojazdową, przede wszystkim kolejową i trochę drogowej. Drogi i linie kolejowe budujemy i teraz, ważne, żeby z czasem zaczęły się układać w spójny system transportowy skoncentrowany wokół CPK – tłumaczy Marcin Horała.

Gdzie znajdzie się lotnisko

Planując budowę nowego lotniska o powierzchni około 35 km kw., wzięto pod uwagę wszystkie możliwe ograniczenia środowiskowe oraz możliwość pełnego wykorzystania potencjału wzrostu ruchu lotniczego. Decydowała także odległość do Warszawy – do 50 km i czas dojazdu maks. 30 min., połoz?enie wzgle?dem głównych skupisk ludnos?ci i poła?czen? komunikacyjnych; powierzchnia terenu lotniska – ok. 35 km kw.

Dodatkowo, w celu eliminacji obszarów wyła?czonych z moz?liwos?ci lokalizacji lotniska, badano równiez? takie czynniki, jak:

- ograniczenie wpływu na obszary wraz?liwe s?rodowiskowo;

- warunki topograficzne – teren o odpowiednim ukształtowaniu i rzez?bie, w celu ograniczania robót ziemnych i ewentualnych przeszkód lotniczych;

- ge?stos?c? zaludnienia – ograniczenie przesiedlen? i wpływu zwia?zanego z oddziaływaniem hałasu na mieszkan?ców poza granicami portu lotniczego;

- ograniczenia przestrzeni powietrznej – zapewnienie moz?liwos?ci ruchu samolotów bez ograniczen? nakładanych przez innych uz?ytkowników przestrzeni powietrznej (np. inne lotniska).

Ostatecznie wskazane zostały cztery możliwe lokalizacje. Dwie w okolicach Baranowa, w Grodzisku Mazowieckim oraz Grójec/Tarczyn. Ostatecznie wygrała jedna z lokalizacji baranowskich. Na drugim miejscu były Grójec/Tarczyn, ale tam mieszka zbyt wiele osób, które narażone byłyby na hałas startujących i lądujących samolotów.

Lokalizacja baranowska daje możliwość zintegrowania róz?nych gałe?zi transportu, zarówno pod ka?tem przewozów pasaz?erskich, jak i towarowych. Nowy port lotniczy znajdzie się na osi planowanej linii kolei duz?ych pre?dkos?ci Warszawa–CPK–Łódz?, która w dalszym etapie inwestycji przejdzie przez Sieradz, rozgałęziając się w kierunku Wrocławia i Poznania (tzw. linia igrek). Powstanie też planowane od lat 70. XX w. przedłuz?enie Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) w kierunku Płocka, Grudziądza i Gdan?ska.

Kolejną zaletą jest bezpos?rednia bliskos?c? autostrady A2 oraz planowanej obwodnicy aglomeracji warszawskiej. Powyz?sze uwarunkowania transportowe wpływaja? na osia?gnie?cie przez CPK charakteru we?zła o znaczeniu krajowym, europejskim, jak również istotnego w skali globalnej.

Co wydarzyło się do tej pory

- Gotowy jest biznesplan CPK. Jego zasadność potwierdził Ernst & Young w ramach testu prywatnego inwestora. Jak wynika z testu, stopa zwrotu z lotniskowej części inwestycji to 10,5 proc.

- Określone zostały podstawowe parametry Portu Solidarność. Powstał brief strategiczny skonsultowany z ponad 130 podmiotami branżowymi. Powstaną dwie równoległe drogi startowe o przepustowości do 90 operacji na godzinę (ponad dwa razy więcej niż dziś na Lotnisku Chopina).

- Znowelizowano rozporządzenie w sprawie linii kolejowych znaczenia państwowego, do którego wpisane zostały wszystkie „szprychy" prowadzące do CPK. Inwestycje w ramach programu kolejowego CPK znalazły się na liście priorytetów inwestycyjnych Polski.

- Wstępnie wyznaczono przebiegi budowanych linii. Według tych uzgodnień w ramach programu CPK zostanie wybudowanych ok. 1,6 tys. km nowych linii. Z tego 140 km w pierwszym etapie, w skład którego wchodzi linia dużych prędkości Warszawa–CPK–Łódź i fragment CMK Północ: z Korytowa (w rejonie Żyrardowa) do CPK. Termin oddania został wyznaczony przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej.

- We wszystkich województwach odbyły się regionalne konsultacje strategiczne z wojewodami, marszałkami i prezydentami miast.

- Rozpoczął się dialog techniczny dotyczący pociągów dużych prędkości, które będą obsługiwać trasy prowadzące do CPK. Wsparcia w sprawie standardów technicznych szybkich kolei udzielą Francuzi, a Komisja Europejska przyznała 3 mln zł na współpracę z francuskimi SNCF. Nie jest wykluczony także udział ekspertów japońskich.

- Trwa wybór doradcy strategicznego CPK, który będzie wspomagał spółkę podczas planowania, projektowania i budowy portu przesiadkowego. W ramach dialogu technicznego CPK prowadzi rozmowy m.in. z lotniskiem Narita w Tokio, Changi w Singapurze i Incheon w Seulu.

Etapy prac

- Do czerwca 2020 wybrany zostanie wykonawca master planu lotniska. Prace nad nim ruszą w połowie roku. Dokument będzie zawierał m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat, szczegółową lokalizację, podstawowe parametry, wymiary i przepustowość infrastruktury oraz planowane etapy budowy itd.

- Ruszą badania środowiskowe na terenie całej Polski – pod kątem inwestycji kolejowych.

- Nowelizacja specustawy o CPK, która określi zasady wcześniejszego wykupu nieruchomości. Mają one ruszyć jeszcze w tym roku. Biuro pełnomocnika ds. CPK planuje przedstawić zmiany w prawie, tak by skrócić procedury administracyjne i zmniejszyć liczbę wymaganych formalności do niezbędnego minimum.

- Ogłoszenie programu wieloletniego CPK, czyli rządowego planu finansowania inwestycji uwzględniającego długoletnie wydatki z finansów publicznych.

- Prezentacja strategicznego studium lokalizacyjnego (odbyła się dwa dni temu). Znalazły się w nim mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących z różnych stron Polski do nowego lotniska między Warszawą i Łodzią.

- Materiał powstał przy współpracy z CPK

Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę
Transport
Nie wszystkie europejskie lotniska odbiły po pandemii. Ale Polska w czołówce