CPK kołem zamachowym gospodarki

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko wielka zmiana na rynku lotniczym, ale i rewolucja w podróżach koleją.

Publikacja: 05.02.2020 07:00

Premier Mateusz Morawiecki mówił o szansach dla gospodarki

Premier Mateusz Morawiecki mówił o szansach dla gospodarki

Foto: Rzeczpospolita/Mieszko Pietka

Materiał powstał we współpracy z Grupą PKP

Podczas II Kongresu Rozwoju Kolei spółka CPK ogłosiła, że przyjęła Strategiczne Studium Lokalizacyjne (SSL). To dokument kluczowy: wyznacza korytarze dla nowych linii kolejowych. Umożliwią one nie tylko szybkie i wygodne podróże między miastami, ale i sprawny dojazd do CPK. Chodzi o aż 1,6 tys. km nowych tras i wprowadzenie w kraju kolei dużych prędkości.

Potrzeba przełomu

– Konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju kolei – powiedział podczas kongresu premier Mateusz Morawiecki. Wskazał, że „w wielu przypadkach kolej porusza się szlakami wyznaczonymi przez zaborców".

Jak zatem wjechać koleją w XXI wiek? – Potrzebujemy przełomu technologicznego, rozwoju gospodarczego opartego na nowych założeniach komunikacyjnych, infrastrukturalnych – mówił premier. Jak podkreślił, właśnie taki jest CPK.

– Jestem przekonany, że Centralny Port Komunikacyjny wraz z jego „szprychami" (promieniście rozchodzącymi się od niego dziesięcioma liniami kolejowymi – red.) będzie kołem zamachowym rozwoju gospodarczego całej Polski – mówił premier. – Będzie to ogromna szansa na zwiększenie potencjału handlowego, inwestycyjnego i biznesowego dla polskiej gospodarki. Jak przypomniał, według założeń CPK to nie tylko nowe lotnisko i nowe tory, ale i hub komunikacyjnym oraz nowe miasto oparte na najnowocześniejszych technologiach.

– Polska będzie mogła awansować na wyższy poziom cywilizacyjny za dziesięć, kilkanaście lat, wraz z postępem prac nad kolejnymi elementami CPK. Jest to serce planu odpowiedzialnego rozwoju i zasadnicza część naszego rozwoju gospodarczego. I jako taka ma najwyższy priorytet rządu. Dołożymy wszelkich starań, by CPK powstał – powiedział Mateusz Morawiecki.

Dodał, że celem rządu jest wpisanie tego projektu, wraz z połączeniami kolejowymi, także w unijny plan Trans-European Transport Network (TEN-T), bo udrożni on system transeuropejskich połączeń północ–południe i wschód–zachód.

Kolej na nowych torach

Po wystąpieniu premiera odbyła się debata ekspertów „CPK – wpływ na rozwój gospodarki (rozwój stref ekonomicznych), połączeń kolejowych, konkurencyjność kolei".

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk nawiązał do słów premiera o tym, jak ważny będzie CPK. – Będzie ważny z wielu względów. Ale szczególnie jako silnik rozwoju gospodarki – podkreślił. – Na pewno będą w nim uczestniczyć polscy przedsiębiorcy z bardzo wielu obszarów gospodarczych. Bo choćby w obszarze budowy wagonów, lokomotyw kompetencje polskich producentów są wysokie – dodał. Jako przykłady wymienił firmy Cegielski, PESA i Newag.

Minister Adamczyk zaznaczył, że aby zapełnić planowane nowe szlaki kolejowe wokół CPK, będzie potrzeba bardzo dużo nowego taboru. Nie wykluczył przy tym, że będzie potrzebne także „wsparcie z zewnątrz". – Ale jako organizator tych przetargów mamy prawo, zgodnie z obowiązującymi normami, tak opisać przedmiot zamówienia, żeby dać szansę gospodarce narodowej – powiedział minister Adamczyk. Dodał, że budowa CPK to wielki zbiór przedsięwzięć i kompetencji. I jego zdaniem oznacza ona pełne portfele zamówień dla polskich firm, zarówno bezpośrednio zaangażowanych na budowach, jak i ich partnerów biznesowych.

– Traktujemy ten projekt bardzo poważnie. I przedstawienie kolejnego kamienia milowego, jakim jest SSL, jest tego dowodem – mówił Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Jesteśmy w trakcie wielkiego programu modernizacji linii kolejowych. To ich wielki skok cywilizacyjno-biznesowy. A projektem CPK pokazujemy, co będzie dalej, za pięć, za dziesięć lat – podkreślił.

O potencjale polskich firm od strony wykonawców mówił Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA. – Wypowiem się nie tylko w imieniu PESY, ale także naszych szanownych konkurentów/partnerów. I na pytanie, czy budowa komponentu kolejowego CPK będzie szansą dla polskich firm, odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak – stwierdził. – Nigdy nie jest dobrze, gdy jeden tort jest dla jednego gracza, więc to, że sięgamy po różne obszary rynku i że na tym rynku są różni gracze, oznacza tylko rozwój.

O tym, że polska kolej poradzi sobie z realizacją szlaków kolejowych wokół CPK, przekonany jest Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Spółka odpowiada m.in. za modernizację torów i utrzymanie infrastruktury kolejowej w kraju. – Prace obejmą łącznie ok. 5 tys. km torów związanych z CPK. Obok wspomnianej budowy 1,6 tys. km nowych szlaków będzie to modernizacja ok. 3,5 tys. linii – powiedział prezes Merchel. – A tylko w tej perspektywie unijnej zmodernizujemy ok. 9 tys. km torów – dodał.

A co powstanie CPK i nowych linii wokół niego będzie oznaczać dla pasażerów? – Pasażer będzie mógł pojechać koleją z miejscowości, z której przez lata nie było to możliwe, a tam, gdzie było to możliwe, pojedzie szybciej. Czasy przejazdu znacznie się skrócą. Będzie też nowy tabor. Lotnisko „Solidarność" i kolej dużej prędkości to będzie zupełnie inna jakość obsługi – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. – A czy polskie firmy dadzą radę? Dajmy im tylko szansę, to pokażą, że potrafią. Trzeba ulokować u nich te zamówienia, ale najpierw należy z nimi rozmawiać i uzgodnić, co chcemy wspólnie osiągnąć.

Mikołaj Wild, prezes CPK, zapytany, co budowa oznacza dla przewozów towarowych, wskazał na dwie szanse. – Pierwsza jest dość oczywista: poprzez budowę nowych szlaków pasażerskich odciążamy szlaki towarowe. A druga jest następująca: w bezpośrednim zasięgu CPK i całego systemu, którego jest on sercem, jest 2/3 mieszkańców Polski, 2/3 powiatów. I to stanowi całkowicie nowe otwarcie dla rozwoju dla szybkich przesyłek, które mogą być współdzielone z ruchem pasażerskim – podkreślił.

- Materiał powstał we współpracy z Grupą PKP

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach