Ten drugi dokument był formalnością, bo pracownicy Incheonu już weszli w skład zintegrowanego zespołu, w skład którego wchodzą pracownicy CPK i doradcy zewnętrzni przygotowującego budowę największego węzła komunikacyjnego w Polsce, którego centralnym punktem ma być Lotnisko Solidarność. Kontrakt został zawarty na trzy lata i obejmuje on okres planowania, projektowania i wykupu gruntów. Koszt tej współpracy to 3,5 mln euro netto.
Porozumienie międzyrządowe podpisali Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała oraz południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Byeon Chang-heum. Dokument o doradztwie strategicznym, prezes CPK, Mikołaj Wild oraz Kim Kyung-wook, nowego prezesa spółki IIAC zarządzającej lotniskiem Incheon. Zdalnie połączył się z konferencją premier Mateusz Morawiecki – To przełomowy moment dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podpisanie współpracy z koreańskim lotniskiem Incheon wprowadza projekt CPK w zupełnie nowy etap realizacji. To także krok w stronę tak bardzo przez wszystkich wyczekiwanego odbicia gospodarczego. Otwieramy zupełnie nowy rozdział w historii polskiej modernizacji – powiedział.
Współpraca międzyrządowa ma dotyczyć nie tylko lotnictwa, ale i transportu kolejowego, budowy dróg, zagospodarowania przestrzennego. —Mam nadzieję, że wokół państwowego portu powstaną także możliwości inwestycyjne dla firm z kapitałem prywatnym. Koreańscy biznesmeni będą tym z pewnością zainteresowani - mówił minister Byeon Chang-heum. A prezes Incheonu, który zapowiedział swój przyjazd do Polski „kiedy to tylko będzie możliwe" uważa, że lotnisko w Baranowie ma szansę stać się centralnym portem przesiadkowym dla Europy Środkowej i Wschodniej. — Naszą ambicją jest, że Port Solidarność znalazł się wśród 10 najlepszych lotnisk na świecie — zapowiedział. Port, którym zarządza spółka IIAC w rankingu Skytrax, czyli w ocenach pasażerów jest na 4. miejscu najlepszych portów na świecie.
Pierwszym elementem współpracy między CPK i Incheonem jest już przygotowany przez Koreańczyków raport otwierający. Zawiera on szczegółowy opis kluczowych doświadczeń nabytych przez Incheon w ciągu 20-letniej praktyki, stanowiących punkt odniesienia przy realizacji master planu CPK. Chodzi o zarządzanie operacyjne portem, integracja lotniska z koleją, przygotowywanie kolejnych etapów realizacji, rozwój Airport City, podejście do innowacji i zarządzanie ryzykiem.
Incheon to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Zostało otwarte w 2001 r., a decyzja o jego budowie zapadła po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo, którego jednak nie zamknięto po uruchomieniu Incheonu, chociaż wcześniej były takie zapowiedzi.