To już oficjalne. Koreańskie lotnisko doradzi CPK

Podczas zdalnej konferencji internetowej Polska i Korea podpisały dzisiaj dwa porozumienia gospodarcze: o współpracy w rozwoju infrastruktury transportowej, oraz o doradztwie strategicznym seulskiego lotniska Incheon dla Centralnego Portu Lotniczego.

Aktualizacja: 26.02.2021 11:48 Publikacja: 26.02.2021 11:27

To już oficjalne. Koreańskie lotnisko doradzi CPK

Foto: Bloomberg

Ten drugi dokument był formalnością, bo pracownicy Incheonu już weszli w skład zintegrowanego zespołu, w skład którego wchodzą pracownicy CPK i doradcy zewnętrzni przygotowującego budowę największego węzła komunikacyjnego w Polsce, którego centralnym punktem ma być Lotnisko Solidarność. Kontrakt został zawarty na trzy lata i obejmuje on okres planowania, projektowania i wykupu gruntów. Koszt tej współpracy to 3,5 mln euro netto.

Porozumienie międzyrządowe podpisali Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała oraz południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Byeon Chang-heum. Dokument o doradztwie strategicznym, prezes CPK, Mikołaj Wild oraz Kim Kyung-wook, nowego prezesa spółki IIAC zarządzającej lotniskiem Incheon. Zdalnie połączył się z konferencją premier Mateusz Morawiecki – To przełomowy moment dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podpisanie współpracy z koreańskim lotniskiem Incheon wprowadza projekt CPK w zupełnie nowy etap realizacji. To także krok w stronę tak bardzo przez wszystkich wyczekiwanego odbicia gospodarczego. Otwieramy zupełnie nowy rozdział w historii polskiej modernizacji – powiedział.

Współpraca międzyrządowa ma dotyczyć nie tylko lotnictwa, ale i transportu kolejowego, budowy dróg, zagospodarowania przestrzennego. —Mam nadzieję, że wokół państwowego portu powstaną także możliwości inwestycyjne dla firm z kapitałem prywatnym. Koreańscy biznesmeni będą tym z pewnością zainteresowani - mówił minister Byeon Chang-heum. A prezes Incheonu, który zapowiedział swój przyjazd do Polski „kiedy to tylko będzie możliwe" uważa, że lotnisko w Baranowie ma szansę stać się centralnym portem przesiadkowym dla Europy Środkowej i Wschodniej. — Naszą ambicją jest, że Port Solidarność znalazł się wśród 10 najlepszych lotnisk na świecie — zapowiedział. Port, którym zarządza spółka IIAC w rankingu Skytrax, czyli w ocenach pasażerów jest na 4. miejscu najlepszych portów na świecie.

Pierwszym elementem współpracy między CPK i Incheonem jest już przygotowany przez Koreańczyków raport otwierający. Zawiera on szczegółowy opis kluczowych doświadczeń nabytych przez Incheon w ciągu 20-letniej praktyki, stanowiących punkt odniesienia przy realizacji master planu CPK. Chodzi o zarządzanie operacyjne portem, integracja lotniska z koleją, przygotowywanie kolejnych etapów realizacji, rozwój Airport City, podejście do innowacji i zarządzanie ryzykiem.

Incheon to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Zostało otwarte w 2001 r., a decyzja o jego budowie zapadła po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo, którego jednak nie zamknięto po uruchomieniu Incheonu, chociaż wcześniej były takie zapowiedzi.

Nowy seulski port lotniczy był budowany etapami, tak jak jest to planowane w przypadku Lotniska Solidarność. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton cargo rocznie. Po kolejnych etapach rozbudowy powstały kolejne pasy startowe, a w 2019 r. – przed wybuchem pandemii COVID-19 – Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów i przeładował 2,7 mln ton.

Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę
Transport
Nie wszystkie europejskie lotniska odbiły po pandemii. Ale Polska w czołówce