Pociągi będą łączyć kursy z autobusami

Kolej chce współpracować z liniami autobusowymi. Wszystkim ma się to opłacać: przewoźnikom poprawi frekwencję, a pasażerom przyniesie większą liczbę dogodnych połączeń.

Aktualizacja: 14.04.2021 21:03 Publikacja: 14.04.2021 21:00

Pociągi będą łączyć kursy z autobusami

Foto: Shutterstock

Współpracę nawiązały już PKP Intercity i PKS Polonus. Kolejowa spółka chce włączyć autobusowego przewoźnika do oferty programu Wspólny Bilet. W ciągu najbliższych miesięcy zintegrowane zostaną dane o połączeniach, a do końca drugiego kwartału mają być połączone w jedną ścieżkę zakupy biletów na relacje prowadzone przez PKP Intercity oraz PKS Polonus w systemach sprzedaży każdego z operatorów. Kolejnym krokiem byłoby uruchomienie wzajemnej sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych obydwu przewoźników, a potem – wzajemnej sprzedaży przez internet. W następnym etapie oferta Polonusa zostanie włączona do Wspólnego Biletu i Pakietu Podróżnika. – Tam, gdzie po torach kolej nie dotrze, pasażera dowiezie przewoźnik autobusowy – zapowiada Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

– Autobus nie zawsze musi stanowić konkurencję dla kolei. W regionalnych relacjach warto robić synergie, aby część kursów była kursami dowozowymi do stacji kolejowych – uważa Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Kolej została już mocno zintegrowana z autobusami w województwie łódzkim. Jak twierdzi Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA), według badań dla pasażerów ważniejsza od cen biletów jest liczba połączeń kolejowych. – Nie pobudujemy wszędzie torów, więc trzeba łączyć ze sobą środki komunikacji – mówi Malinowski. Z pociągami ŁKA są już spięte 34 linie autobusowe. To blisko pół tysiąca przystanków autobusowych, z których można szybko dotrzeć do pociągów. Jest także wspólny bilet, który można kupić zarówno w pociągu, jak i w autobusie. – To jeden bilet na całą podróż. Jest przy tym tańszy o 20 proc., niż gdyby bilety kolejowe i autobusowe kupować oddzielnie – podkreśla Malinowski.

Zdaniem Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji ProKolej, w wielu krajach kolej stanowi oś komunikacyjną, do której dowozi się pasażerów z miejsc, gdzie tory nie dochodzą. – Często to właśnie kolej jest właścicielem przedsiębiorstw autobusowych, mając duże doświadczenie organizacyjne i strukturę – stwierdza Majewski.

W podobny sposób działają Koleje Małopolskie, planujące w najbliższym czasie rozwój Autobusowych Linii Dowozowych. Teraz obsługują one trasy wychodzące ze stacji PKP w Wieliczce do mniejszych miejscowości. Jak podaje branżowy portal Rynek Kolejowy, przewoźnik ma uruchomić nowe linie dowożące pasażerów autobusami do pociągów. W perspektywie Koleje Małopolskie miałyby stać się multimodalnym operatorem oferującym przewozy kolejowe i autobusowe w ramach jednego systemu taryfowo-biletowego. Chcą nawet kupić autobusy. – W 2021 r. spółka planuje uruchomienie w ramach pilotażu łącznie siedem linii komunikacyjnych dowożących pasażerów do stacji w Wieliczce, Bochni, Brzesku i Słomnikach z terenu powiatów i większych miejscowości pozbawionych dostępu do kolei – informuje Rynek Kolejowy. W przyszłym roku doszłoby kolejnych pięć linii.

Według Adriana Furgalskiego potrzebujemy takiego systemu transportu publicznego, który będzie wspierał integrację kolei nie tylko z przewoźnikami autobusowymi, ale także z komunikacją miejską. – Powinno być tak, że podróżni dowożeni są autobusami do stacji kolejowej, w ramach wspólnej taryfy dojeżdżają koleją do jakiegoś miasta i z tym samym biletem przesiadają się z pociągu do tramwaju – mówi Furgalski.

Współpracę nawiązały już PKP Intercity i PKS Polonus. Kolejowa spółka chce włączyć autobusowego przewoźnika do oferty programu Wspólny Bilet. W ciągu najbliższych miesięcy zintegrowane zostaną dane o połączeniach, a do końca drugiego kwartału mają być połączone w jedną ścieżkę zakupy biletów na relacje prowadzone przez PKP Intercity oraz PKS Polonus w systemach sprzedaży każdego z operatorów. Kolejnym krokiem byłoby uruchomienie wzajemnej sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych obydwu przewoźników, a potem – wzajemnej sprzedaży przez internet. W następnym etapie oferta Polonusa zostanie włączona do Wspólnego Biletu i Pakietu Podróżnika. – Tam, gdzie po torach kolej nie dotrze, pasażera dowiezie przewoźnik autobusowy – zapowiada Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił