W tym roku zakończyła się m.in. budowa ok. 200 metrowego chodnika w Zbuczynie. Zamontowane zostały światła na przejściu dla pieszych w rejonie szkoły w Ciechanowie na drodze krajowej nr 60, a kolejne sześć przejść dla pieszych na tej drodze zostało doświetlonych. Na drogach krajowych 13 miejsc zostało oznakowanych specjalnymi znakami aktywnymi „STOP" i „UWAGA", a także ostrzegającymi przed możliwością pojawienia się pieszych na drodze. Nowa oznakowanie pojawiło się m.in. na skrzyżowaniu Drogi Krajowej nr 63 z drogą wojewódzką nr 694, na Drodze Krajowej nr 50 w miejscowości Biele czy w miejscowości Chudolipie. Plany przewidują jeszcze wykonanie m.in. 270 tys. mkw. oznakowania poziomego i montaż nowych barier na odcinkach o łącznej długości tysiąca metrów.
- Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach sięgamy też po nowatorskie rozwiązania jak montaż aktywnych „kocich oczek" przed przejściami dla pieszych oraz znaków aktywnych informujących kierowców o przekroczeniu prędkości. Pierwszy z takich znaków stanie na obwodnicy Jabłonny – zapowiada rzecznik mazowieckiego oddziału GDDKiA, Agnieszka Stefańska.
Ze strategii Mazowieckiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, za sześć lat statystyki nie powinny odnotować więcej niż 330 ofiar śmiertelnych. Z kolei liczba ciężko rannych powinna skurczyć się o 40 proc., do nie więcej niż 848 osób. W ubiegłym roku na trasach województwa mazowieckiego zginęły 5672 osoby, rok wcześniej – 583. W 2012 roku na drogach w całym kraju w wypadkach drogowych zginęło ok. 3,5 tys. osób. Koszt społeczne z tym związane zostały oszacowane na ok. 8,7 mld zł.
Dzięki zrealizowanym w ubiegłych latach działaniom dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa na drogach krajowych w 2013 roku na udało się zredukować liczbę ofiar śmiertelnych wypadków na mazowieckich drogach o ok. 3,5 proc. w porównaniu do roku 2012. W całym kraju na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła o 41 procent, a liczba osób rannych o 31 procent. Tendencja spadkowa utrzymuje pomimo stałego wzrostu liczby samochodów na polskich drogach. Jednak pomimo tych pozytywnych trendów Polska nadal zajmuje niekorzystne miejsce w rankingu bezpieczeństwa państw Unii Europejskiej. W ubiegłym roku w wypadkach na polskich drogach zginęło 3357 osób. Obecnie ze wskaźnikiem 87 osób zabitych na 1 mln mieszkańców, jesteśmy wśród państw o najwyższym poziomie zagrożenia życia i zdrowia w ruchu drogowym w całej UE.
Znaczący wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach krajowych będzie miało wprowadzenie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Jest on obecnie w fazie projektowania. Pozwoli on na zarządzanie ruchem, tak by możliwe było zwiększenie przepustowości sieci. Dzięki systemowi znaków zmiennej treści będzie ostrzegał użytkowników dróg m.in. o wypadkach, utrudnieniach na drodze czy wprowadzanych objazdach.