Przewoźnicy kontra lotniska – czy podwyższać opłaty pasażerom?

Czy podróżujący samolotami do i po Stanach Zjednoczonych będą musieli zapłacić więcej za korzystanie z portów lotniczych? Przewoźnicy protestują.

Publikacja: 18.03.2015 15:32

Czy podróżujący samolotami do USA i przemieszczający się wewnątrz tego kraju będą musieli zapłacić w

Czy podróżujący samolotami do USA i przemieszczający się wewnątrz tego kraju będą musieli zapłacić więcej za korzystanie z portów lotniczych?

Foto: Bloomberg

Do kolejnego starcia na argumenty doszło w tym tygodniu podczas zorganizowanego przez Amerykańską Izbę Handlową szczytu poświęconego transportowi lotniczemu. Kevin Burke, dyrektor Airports Council International-North America, zrzeszającej porty lotnicze, kontrolujące 95 proc. ruchu powietrznego na kontynencie, oszacował konieczne nakłady na inwestycje w ciągu najbliższych 5 lat na ok. 70 miliardów dolarów. Jego zdaniem jedynym sposobem na wygenerowanie tak dużej sumy jest podwyższenie opłat lotniskowych.

Przypomniał też, że ich wysokość nie zmieniła się od dłuższego czasu. Ustalone przez Kongres Passenger Facility Charges doliczane są do cen każdego biletu. Obecnie wynoszą one maksymalnie od 4,5 dolara za połączenie w jedną stronę do 18 dolarów za połączenie w dwie strony z przesiadką. Administracja Baracka Obamy byłaby skłonna podwyższyć opłatę za przelot w jedną stronę do 8 dolarów, ale w zamian za to chce obniżyć roczne subsydia na rozwój największych portów lotniczych w kraju z 3,35 miliarda dol. do 2,9 mld dol. Lotniskowe lobby domaga się podniesienia opłaty do co najmniej 8,5 dolara.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii