Reklama

NCBR i PKP Cargo razem dla innowacji

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz spółka PKP Cargo wyłożą po 15 mln zł w poszukiwaniu nowoczesnych rozwiązań dla kolejnictwa towarowego.

Publikacja: 18.08.2015 16:29

NCBR i PKP Cargo razem dla innowacji

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Wspólne przedsięwzięcie o budżecie 30 mln zł ma na celu wyłonienie najlepiej rokujących projektów badawczo-rozwojowych (B+R) składanych przez uczelnie, jednostki naukowe i firmy transportowe oraz ich konsorcja, a odpowiadających na zapotrzebowanie PKP Cargo.

- PKP Cargo to dla nas bardzo ważny partner przemysłowy, który zdecydował się zainwestować w innowacje. To decyzja ważna dla nauki polskiej i mam nadzieję, że przyniesie mierzalne korzyści tak dla niej, jak i przede wszystkim spółki – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor  Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

Jak podkreśla Adam Purwin, prezes PKP Cargo, drugiej największej firmy logistycznej w Unii Europejskiej, wstępne, ale intensywne poszukiwania pól współpracy pomiędzy kierowaną przez niego spółką, a NCBR zakończyły się sukcesem i udało się zidentyfikować takie obszary.  Chodzi m.in. o nowoczesne rozwiązania logistyczne, optymalizację przewozów oraz poprawę ich bezpieczeństwa.

- Szansy na rozwój upatrujemy w zastosowaniu nowych technologii. Mam nadzieję, że powstaną one we współpracy z NCBR. Wesprze to nasze ambicje europejskie – mówi Purwin. Wspólny program ma też przynieść oszczędności, dzięki zastosowaniu nowych mechanizmów efektywnego zarządzania energią elektryczną i paliwami. – Dotychczas nasza działalność B+R była nikła i koncentrowała się na pozyskaniu nowoczesnego taboru. Tymczasem rynek usług logistycznych jest ciekawą częścią przemysłu, a nam chodzi o innowacje, które zastosujemy nie tylko w Polsce, ale i w Europie – tłumaczy Purwin.

- Kolej towarowa nie kojarzy się z innowacjami, ale chcemy to zmienić i tym samym zmienić oblicze logistyki w Polsce i Europie – wtóruje Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.  Jak tłumaczą przedstawiciele zarządu PKP Cargo to także próba wyjścia poza branżę, która jest dość hermetyczna. Dlatego zakres inicjatywy z NCBR jest naprawdę szeroki. Z kolei jak tłumaczy prof. Kurzydłowski NCBR chce być postrzegane w przemyśle jako partner ułatwiający powstawanie nowych rozwiązań. - Mamy ku temu przesłanki w postaci doświadczenia. NCBR prowadzi teraz 1000 projektów o wycenie ponad 20 mld zł – mówi szef Centrum. Nie ukrywa też, że prowadzi rozmowy w sprawie podobnej inicjatywy z PKP PLK i wie, że jest duże zainteresowanie wśród producentów taboru kolejowego. - Być może, zaowocuje to tzw. programem sektorowym dla nich i ich dostawców, choć dopiero pod koniec br. – zapowiada Kurzydłowski.

Reklama
Reklama

Pierwszy konkurs mający na celu opracowanie nowych rozwiązań dla kolei towarowej będzie ogłoszony w I kw. 2016 r.

Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama