Wspólne przedsięwzięcie o budżecie 30 mln zł ma na celu wyłonienie najlepiej rokujących projektów badawczo-rozwojowych (B+R) składanych przez uczelnie, jednostki naukowe i firmy transportowe oraz ich konsorcja, a odpowiadających na zapotrzebowanie PKP Cargo.
- PKP Cargo to dla nas bardzo ważny partner przemysłowy, który zdecydował się zainwestować w innowacje. To decyzja ważna dla nauki polskiej i mam nadzieję, że przyniesie mierzalne korzyści tak dla niej, jak i przede wszystkim spółki – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Jak podkreśla Adam Purwin, prezes PKP Cargo, drugiej największej firmy logistycznej w Unii Europejskiej, wstępne, ale intensywne poszukiwania pól współpracy pomiędzy kierowaną przez niego spółką, a NCBR zakończyły się sukcesem i udało się zidentyfikować takie obszary. Chodzi m.in. o nowoczesne rozwiązania logistyczne, optymalizację przewozów oraz poprawę ich bezpieczeństwa.
- Szansy na rozwój upatrujemy w zastosowaniu nowych technologii. Mam nadzieję, że powstaną one we współpracy z NCBR. Wesprze to nasze ambicje europejskie – mówi Purwin. Wspólny program ma też przynieść oszczędności, dzięki zastosowaniu nowych mechanizmów efektywnego zarządzania energią elektryczną i paliwami. – Dotychczas nasza działalność B+R była nikła i koncentrowała się na pozyskaniu nowoczesnego taboru. Tymczasem rynek usług logistycznych jest ciekawą częścią przemysłu, a nam chodzi o innowacje, które zastosujemy nie tylko w Polsce, ale i w Europie – tłumaczy Purwin.
- Kolej towarowa nie kojarzy się z innowacjami, ale chcemy to zmienić i tym samym zmienić oblicze logistyki w Polsce i Europie – wtóruje Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. Jak tłumaczą przedstawiciele zarządu PKP Cargo to także próba wyjścia poza branżę, która jest dość hermetyczna. Dlatego zakres inicjatywy z NCBR jest naprawdę szeroki. Z kolei jak tłumaczy prof. Kurzydłowski NCBR chce być postrzegane w przemyśle jako partner ułatwiający powstawanie nowych rozwiązań. - Mamy ku temu przesłanki w postaci doświadczenia. NCBR prowadzi teraz 1000 projektów o wycenie ponad 20 mld zł – mówi szef Centrum. Nie ukrywa też, że prowadzi rozmowy w sprawie podobnej inicjatywy z PKP PLK i wie, że jest duże zainteresowanie wśród producentów taboru kolejowego. - Być może, zaowocuje to tzw. programem sektorowym dla nich i ich dostawców, choć dopiero pod koniec br. – zapowiada Kurzydłowski.