NCBR i PKP Cargo razem dla innowacji

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz spółka PKP Cargo wyłożą po 15 mln zł w poszukiwaniu nowoczesnych rozwiązań dla kolejnictwa towarowego.

Publikacja: 18.08.2015 16:29

NCBR i PKP Cargo razem dla innowacji

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Wspólne przedsięwzięcie o budżecie 30 mln zł ma na celu wyłonienie najlepiej rokujących projektów badawczo-rozwojowych (B+R) składanych przez uczelnie, jednostki naukowe i firmy transportowe oraz ich konsorcja, a odpowiadających na zapotrzebowanie PKP Cargo.

- PKP Cargo to dla nas bardzo ważny partner przemysłowy, który zdecydował się zainwestować w innowacje. To decyzja ważna dla nauki polskiej i mam nadzieję, że przyniesie mierzalne korzyści tak dla niej, jak i przede wszystkim spółki – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor  Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

Jak podkreśla Adam Purwin, prezes PKP Cargo, drugiej największej firmy logistycznej w Unii Europejskiej, wstępne, ale intensywne poszukiwania pól współpracy pomiędzy kierowaną przez niego spółką, a NCBR zakończyły się sukcesem i udało się zidentyfikować takie obszary.  Chodzi m.in. o nowoczesne rozwiązania logistyczne, optymalizację przewozów oraz poprawę ich bezpieczeństwa.

- Szansy na rozwój upatrujemy w zastosowaniu nowych technologii. Mam nadzieję, że powstaną one we współpracy z NCBR. Wesprze to nasze ambicje europejskie – mówi Purwin. Wspólny program ma też przynieść oszczędności, dzięki zastosowaniu nowych mechanizmów efektywnego zarządzania energią elektryczną i paliwami. – Dotychczas nasza działalność B+R była nikła i koncentrowała się na pozyskaniu nowoczesnego taboru. Tymczasem rynek usług logistycznych jest ciekawą częścią przemysłu, a nam chodzi o innowacje, które zastosujemy nie tylko w Polsce, ale i w Europie – tłumaczy Purwin.

- Kolej towarowa nie kojarzy się z innowacjami, ale chcemy to zmienić i tym samym zmienić oblicze logistyki w Polsce i Europie – wtóruje Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.  Jak tłumaczą przedstawiciele zarządu PKP Cargo to także próba wyjścia poza branżę, która jest dość hermetyczna. Dlatego zakres inicjatywy z NCBR jest naprawdę szeroki. Z kolei jak tłumaczy prof. Kurzydłowski NCBR chce być postrzegane w przemyśle jako partner ułatwiający powstawanie nowych rozwiązań. - Mamy ku temu przesłanki w postaci doświadczenia. NCBR prowadzi teraz 1000 projektów o wycenie ponad 20 mld zł – mówi szef Centrum. Nie ukrywa też, że prowadzi rozmowy w sprawie podobnej inicjatywy z PKP PLK i wie, że jest duże zainteresowanie wśród producentów taboru kolejowego. - Być może, zaowocuje to tzw. programem sektorowym dla nich i ich dostawców, choć dopiero pod koniec br. – zapowiada Kurzydłowski.

Pierwszy konkurs mający na celu opracowanie nowych rozwiązań dla kolei towarowej będzie ogłoszony w I kw. 2016 r.

Transport
Boeing wznowił produkcję B737 MAX. Miliard dolarów na więcej dreamlinerów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty