Terminal kontenerowy w Gdańsku będzie największym na Bałtyku

W drugiej połowie przyszłego roku zakończa się prace budowlane przy nowym terminalu kontenerowym w DCT Gdańsk

Aktualizacja: 05.12.2015 16:07 Publikacja: 05.12.2015 15:47

DCT Gdańsk - wizualizacja

DCT Gdańsk - wizualizacja

Foto: spółka

– Terminal powinien zacząć działać do końca 2016 roku – zapowiada Michał Biernacki, kierownik projektu. W piątek zamknięto morską część robót: zakończyło się wbijanie ściany nośnej pod nowe nabrzeże T2.

Teraz w DCT rozpoczną się prace przy na naziemnej części nabrzeża. Już położono instalacje elektryczne, wodne i sanitarne, natomiast obecnie trwa przygotowywanie podłoża pod szyny dźwigów nabrzeżowych. Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w 5 suwnic oraz dodatkowy sprzęt przeładunkowy zdolny do obsługi wielkich kontenerowców.

Inwestycja kosztująca blisko 200 milionów euro zwiększy zdolności przeładunkowe DCT Gdańsk blisko dwukrotnie, do ok. 3 milionów standardowych 20-stopowych kontenerów rocznie. Takich parametrów nie miał i do tej pory nie ma żaden z pozostałych polskich terminali.

To wszystko oznacza, że DCT Gdańsk wejdzie do europejskiej czołówki tego typu portów. Już teraz to jedyny terminal głębokowodny w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w grupie głębokowodnych portów północno-europejskich położonych pomiędzy Gdańskiem i Le Havre. Obsługuje polski import, eksport oraz tranzyt, także morski. Dzięki dobremu dostępowi ze strony morza zapewnionemu przez kanał o głębokości 17 metrów, braku zalodzenia oraz możliwościom operacyjnym, DCT stał się naturalnym hubem dla przeładunku kontenerów w Europie Środkowo-Wschodniej.

Po rozbudowie do DCT Gdańsk będą mogły zawijać największe statki. Już teraz terminal obsługuje dwa z największych aliansów żeglugowych świata – 2M (Maersk i MSC) oraz G6. W lipcu rozpoczął przeładunki kontenerów linii żeglugowej Hamburg Sud oraz linii United Arab Shipping Company.

- DCT Gdańsk już teraz jest terminalem, który przeładowuje najwięcej kontenerów wśród wszystkich bałtyckich terminali. Powiększony o drugie nabrzeże, DCT ma szansę przyciągnąć do Polski jeszcze więcej ładunków – twierdzi prezes DCT, Maciek Kwiatkowski. W dalszej perspektywie, 8-10 lat, DCT będzie mógł przeładowywać nawet 4 mln kontenerów rocznie.

Transport
Boeing wznowił produkcję B737 MAX. Miliard dolarów na więcej dreamlinerów
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty